• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • Ari Gold

Till er som svarat NEJ:

Vid vilken ålder ÄR det då våldtäkt enligt er? Får en 5-åring också bestämma själv? En 9-åring? En 12-åring?

• Fru O Mamma Kokkonen
    Ari Gold skrev 2009-06-06 20:39:36 följande:
    Till er som svarat NEJ:Vid vilken ålder ÄR det då våldtäkt enligt er? Får en 5-åring också bestämma själv? En 9-åring? En 12-åring?
    Men det är ju ändå skillnad, en 14-åring vet vad sex är och vad det innebär.. 
  • Ari Gold
    Nuttans Mamma skrev 2009-06-06 20:41:00 följande:
    Men det är ju ändå skillnad, en 14-åring vet vad sex är och vad det innebär.. 
    Det var inte ett svar på min fråga. Om du anser att dagens gräns för våldtäkt av barn är felaktig bär du väl kunna ha en uppfattning om var gränsen bör gå istället?

Vad skulle åldersgränsen vara om du fick bestämma?

Eller får man alltid bestämma själv oavsett ålder?
  • Jennnie

annat, det mannen gör är att han bryter mot lagen, man undrar ju i sitt stilla sinne hur en man som har sex med en 13 åring är funtad. Det han gör är ju sexuellt utnyttjande av minderårig som också kan ge fängelsestraff, dock är det inte våldtäkt eftersom tjejen är med på det...

• Laire

Nej.

Jag tycker att gränsen borde gå kring elva-tolv, för tonåringar vet var sex innebär! Jag förstår argumentet med att man ska avskräcka sex med tonåringar, men jag tycker att det förringar våldtäkter på små barn. Detta är ett av de grovsta brott man kan begå enligt mig, därför bör inte brådmogna tonåringar som var med på det tas med utan det ska vara "riktiga" barn.

Jag skulle hellre så ha en separat kategori för tonåringar både som är med på det och de som inte är det.

Många som yttrar sig har ingen egen åsikt, bara motsatsen till alla andras.
  • Analoga

Inte våldtäkt i ordets rätta bemärkelse; men han kan ju inte ha "alla hästar hemma" om han inte förstår det felaktiga att ha sex med en så ung person-....

• amomentlikethis

annat. sexuellt utnyttjande. tjejen är ju med på det men han som vuxen borde veta bättre och inte utnyttja tjejens medgivande.

Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?