• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • blå fisk
    Buster78 skrev 2009-06-06 21:18:22 följande:
    jag håller nog med cocco. vid 12-13 där! från högstadiet så "lär" dom sig mer, dom blir mer och mer nyfikna, får mer och mer frågor kring sex! innan högstadiet så är det nog övervägande som fortfarande inte intresserar sig för det!
    Fast att man är nyfiken på sex och tror att man vet vad det innebär betyder ju inte att man är mogen för det egentligen. Därför ser i alla fall jag en stor skillnad på en person i yngre tonåren som provar på sex med en jämnårig person, jämfört med en person som är så pass gammal som över 20 år.
  • Buster78

blå fisk skrev 2009-06-06 21:25:23 följande:

Fast att man är nyfiken på sex och tror att man vet vad det innebär betyder ju inte att man är mogen för det egentligen. Därför ser i alla fall jag en stor skillnad på en person i yngre tonåren som provar på sex med en jämnårig person, jämfört med en person som är så pass gammal som över 20 år.
    det är ju då upp till personen över 20 att tala om för den yngre att du är för ung för mig! och gör inte den personen det blir det ett sexuellt utnyttjande.
  • Fru Massu

har inte läst vad andra skrivit men jag valde annat för att jag anser att våldtäckt är när man inte har kontroll över situationen och om hon är med på de så är det inte våldtäck, däremot så är det omoraliskt, oetiskt och bara helt fel från bådas sida men mest 25-åringen som egentligen ska föregå med gott exempel, en 13-14 åring är så naiv

• lollisen

En 25-åring ska väl ha mer vett än så tycker jag?
    Så ja, jag anser det vara våldtäkt i vissa anseenden beroende på hur det gått till så att säga. Om det varit någon slags manipulation inblandat eller liknande.
    I annat fall så anser jag det vara ett sexuellt utnyttjande av minderårig, eller sexuellt ofredande.

• Mary Lo

Svår fråga. Jag anser nog att det inte är våldtäkt, men lagen anser ju annorlunda. Någonstans måste ju gränsen dras.

Någon pedofil är det dock inte tal om. Möjligen är den unge mannen hebefil. Eller så är han bara dragen till en ung människa.

• edit o

Inte våldtäckt... Men en 25-åring borde fatta bättre!!!
    Är man 25 år så vet man att 13-14 år kan man inte ta ett moget beslut att ha sex med en vuxen man.....

• Aros

Sexuellt utnyttjande JA. Våldtäkt nej. Men sexuellt utnyttjande är inte mycket bättre än våldtäkt.

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • blå fisk

Juridiskt är det en våldtäkt, så därför tycker jag att man ska kalla det för det. Jag blir lite förundrad när jag läser i den här tården att man anser att en våldtäkt på ett barn måste vara våldsam för att få kallas våldtäkt. För en hel del år sedan nu gick jag en utildning i USA hos en "förmedling" av fosterbarn eftersom min Au pair familj hade fosterbarn. Många av fosterbarnen som förmedlades där hade blivit sexuellt utnyttjade. De poängterade mycket att det sällan är fråga om våld och i väldigt ofta samtycker barnet och kanske t.o.m njuter av den sexuella aktiviteten även när det är fråga om ganska små barn, vilket på många sätt gör skammen och skulden ännu större. Men att de allra flesta kopplar ihop sexuellt utnyttjande av barn och barnvåldtäkter med att det är våldsamt och smärtsamt. Jag tycker att när man tänker på det så är det inte lika långt borta att kalla det för våldtäkt när en 13 åring har sex med en 25 åring, oavsett om 13 åringen vill ha sex och kanske t.o.m njuter av det.

• lollisen

blå fisk skrev 2009-06-06 21:35:09 följande:

Juridiskt är det en våldtäkt, så därför tycker jag att man ska kalla det för det. Jag blir lite förundrad när jag läser i den här tården att man anser att en våldtäkt på ett barn måste vara våldsam för att få kallas våldtäkt. För en hel del år sedan nu gick jag en utildning i USA hos en "förmedling" av fosterbarn eftersom min Au pair familj hade fosterbarn. Många av fosterbarnen som förmedlades där hade blivit sexuellt utnyttjade. De poängterade mycket att det sällan är fråga om våld och i väldigt ofta samtycker barnet och kanske t.o.m njuter av den sexuella aktiviteten även när det är fråga om ganska små barn, vilket på många sätt gör skammen och skulden ännu större. Men att de allra flesta kopplar ihop sexuellt utnyttjande av barn och barnvåldtäkter med att det är våldsamt och smärtsamt. Jag tycker att när man tänker på det så är det inte lika långt borta att kalla det för våldtäkt när en 13 åring har sex med en 25 åring, oavsett om 13 åringen vill ha sex och kanske t.o.m njuter av det.
    Mycket bra inlägg!
  • Fru Massu

blå fisk skrev 2009-06-06 21:35:09 följande:

Det var därför jag skrev att vid en våldtäkt så har man inte längre kontroll över situationen, alltså den som är 13-14 år. Jag tror inte att en sån flicka skulle söka sig till äldre män just för att dom vill utan då är det något annat som ligger bakom det hela men hon har ju forfarande vetskapen om vad hon gör, medveten om situationen eftersom hon valde de.
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?