blå fisk skrev 2009-06-06 22:34:35 följande:
Ord blind skrev 2009-06-06 21:51:33 följande:
Ja, jag märker att jag skriver ganska otydligt, är nog lite för trött. Det är ju ändå så att man måste dra en gräns när det gäller något juridiskt, då har man valt 15 år, vilket jag antar inte bara är taget ur luften. Någon elller några personer som är insatta i barns utveckling borde väl ha kommit till tals i frågan. Man måste då utgå ifrån att gränsen på 15 år är underbyggd och inte bara tagen ur luften av några lekmän. Att man valt att kalla det för våldtäkt vare sig barnet under 15 år samtyckte eller inte är ju för att skydda barn från att bli utnyttjade av vuxna personer. Kravet på bevis blir ju då väldigt mycket lägre, man behöver endast ha bevis för att det förekommit sexuell aktivitet, inte om det var tvång och hur mycket tvång osv. Vilket är fallet när äldre tjejer och kvinnor blir våldtagna. Därför känns det konstigt att man vill sänka åldern då flickors trovärdighet ska ifrågasättas. Som vuxen man borde man veta att man gör sig skyldig till ett brott, våldtäkt om man har sex med en tjej (eller kille) som är under 15 år, svårare är det inte.
Sen tycker jag själv att det är skillnad om mer eller mindre jämnåriga tonåringar har sex med varandra. Lagen kom ju inte till för att kriminalisera en 15 åring som har sex med sin 14 åriga flickvän.