• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • Hvitveis

Det är våldtäkt. Att tycka något annat är förkastligt. Finns så många argument för att det är det att jag inte ens vet vart jag skall börja!
    Barn är inte mogna för ett sådant beslut.
    Men borde det inte vara nog att en vuxen knullar ett barn??

Fattar inte hur man kan ställa en sådan fråga faktiskt. Tänk till!

• Pemmel

Nej, våldtakt kan det i mina ögon aldrig vara om både var med på det. Däremot så skulle jag bli väldigt misstänksam mot den där 25-åringen och undra vad han hade för avsikter egentligen. En så ung tjej kanske inte riktigt kan avgöra hur seriös han är osv. Känns som att hon lätt utnyttjas. Hade det varit min dotter hade jag inte anmält, men krävt att få träffa killen så att jag fått prata ordentligt med honom.

• Juliiia

Jag tycker inte att det är våldtäkt.
    Beror ju lite på om dom är tillsammans eller om han bara har henne för att ha sex med.

När jag var 15 år va jag tillsammans med en 26-åring. Vi va ihop i ca 1 år och 8 månader.

• Åsa

sannisenpannisen o puss: Pedofili är inte strikt knutet till ålder. Pedofilen dras /huvudsakligen/ till _förpubertala_ barn. Alltså någon som inte har antydan till könsutveckling. En tioåring med lite bröst eller könshår är inte förpubertal medan en och annan trettonåring är det fortfarande.
    Pedofili är en diagnos och har inget med vår strafflagstiftning att göra utom i så måtto att den som begått sexuella övergrepp mot barn förmodligen har större återfallsrisk för just sådana brott om h*n har en pedofil läggning än om h*n haft sex med en välutvecklad fjortonåring.

• Åsa

Jag tycker det är mindre relevant att tala om relationer med femtonåringar som inte är olagliga så länge den minderårig* inte står i beroendeställning till sexpartnern.

• Matillin

Nej våldtäckt tycker jag inte, men en man som har sex med någon som han vet är 13-14 år är inte riktigt frisk enligt mig.
    Spelar ingen roll om hon så ser ut och agerar som en 20-åring.
    Grovt utnyttjande kanske det är däremot?

• Maskensmamma

nej inte våldtäkt, men utnyttjande!

• Matillin
    Hvitveis skrev 2009-06-07 09:34:45 följande:
    Det är våldtäkt. Att tycka något annat är förkastligt. Finns så många argument för att det är det att jag inte ens vet vart jag skall börja! Barn är inte mogna för ett sådant beslut. Men borde det inte vara nog att en vuxen knullar ett barn?? Fattar inte hur man kan ställa en sådan fråga faktiskt. Tänk till!
    Varför skulle det vara förkastligt?
    Är det lika förkastligt att tycka att sex mellan två 13 åringar i samförstånd inte är våldtäckt?
    Jag anser som sagt däremot att det är förkastligt av en man att ha sex med en så pass ung tjej.
  • Verkligen

Nej det tycker jag inte att det är.
    När jag själv var 14 så hade jag sex med killar över 25 och det var verkligen inte våldtäkt.
    Är alla parter med på det hela så är det ingen fara.

Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?