• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • mamman 5

Ja, jag har en dotter som är 13 år och jag skulle bli vansinnig om en 25 årig kille försökte få henne i säng. En 13 åring är inte mogen för sex.

• Mundt
    Frank skrev 2009-06-07 06:38:20 följande:
    Ett problem att domstolen "fått tolka den själv"? Så är det alltid. Riksdagen stiftar lagar och domstolen tolkar lagen. Vad är problemet med det? Domstolen har det tolkningsutrymme som riksdagen givit dem. Enligt specialmotiveringen till 6 kap. 5 § kan domstolen ta hänsyn till frivilligheten men det kräver att offret haft med hänsyn till sin utveckling och omständigheterna i övrigt haft förutsättningar att bedöma och ta ställning till situationen (prop. 2004/05:45). I dessa fall kan domstolen döma till sexuellt utnyttjande av barn.
    Riksdagen får lov att lämna tolkningar av lagar dom har antagit om riksdagen anser att domstolen missuppfattar lagens mening. Jag vet att när den nya våldtäktslagen infördes så blev det en massa kritik när domstolarna tolkade lagen annorlunda än vad som var lagens mening och till en början övervägde riksdagen att bara lämna sin tolkning av lagen men istället beslutade man att lappa ihop lagen så att hålen inte kvarstod.
  • solfrost

Jag svarade annat.
    En 25 åring borde veta bättre, men en 15 åring kan mycket väl vara sexuellt aktiv och själv vilja.
    Oavsett så hade jag anmält om det var min dotter, såvida de inte hade ett fast förhållande.

• Um muhammed

Våldtäkt anser jag inte att det är om båda var med på det men jag kan ju tycka att en 25 åring borde ha med vett i skallen än att ha sex med ett enligt mig barn.

• peppigapia

en tjej i den åldern kan inte ta ett sånt beslut...hon är alldeles för omogen och ung för det.......

• peppigapia
    mamman 5 skrev 2009-06-07 06:46:17 följande:
    Ja, jag har en dotter som är 13 år och jag skulle bli vansinnig om en 25 årig kille försökte få henne i säng. En 13 åring är inte mogen för sex.
    precis
  • Me o Mike

Nej jag tycker inte det är våldtäkt.. Men det är ju rätt osmakligt av killen!! Vem vill ha sex med en sån ung tjej!?

• saraelena

Ja. En 13-14-åring kan inte ta beslut i en sådan situation och blir absolut (i mitt tycke) utnyttjad av 25-åringen. Och pga att 25-åringen utnyttjar 13-åringen och dennes unga ålder är det helt klart våldtäkt.

• saraelena

Undantaget i 6:5 Brb syftar till om åldersskillnaden inte är så stor dvs ex den ena är 14 och den andra 16.

• puss

om man "är med på det" trots att man inte är byxmyndig, vart går gränsen då?
    15?
    12?
    8?
    en 12åring kan säga att hon/han är med på det, en tioåring också. inget att gå efter med andra ord.

Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?