• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • épouse
    Skehamn09 skrev 2009-06-06 13:57:29 följande:
    Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.
    Det är svårt. Kan inte heller ta ställning till det på ja och nej basis.
    Tänkter på 15år och neråt tonårringar idag kontra när jag var i den åldern.

Jag pratade också om sex de klart men vi hade inga tankar om: trekant, analt osv. Idag kanske det inte är vanligt men nog mer vanligare än för 15 år sen.

Sex har ju alltid funnits och sex tankarna/lusten kommer ju där vid den åldern men jag vill minnas att det var mer oskyldigt då.

Sex har dom säkert och många fall är båda parterna helt överens. Men vaffan den som är äldre borde ha mer vett än att gå igång på ett barn.
  • épouse

Men det borde vara något mellan våldtäkt och utnyttjande.

• Ari Gold
    Buster78 skrev 2009-06-06 21:08:14 följande:
    Ari Gold skrev 2009-06-06 20:45:03 följande: jag fattar inte att du inte ser skillnad på en 5åring och en 14åring! Min dotter är 5 och har ingen anning om vad sex är, men jag visste vad sex va när jag var 14! Fast ja kanske va väldigt mogen då eller??? en 14 åring "får" inte ha sex, du är byxis när du är 15. Men om 14 åringen väljer att ha sex, med allt va det innebär är det frivilligt. En 5årig blir hotad, tvingad, övertalad, manipulerad till att ha sex eftersom en 5åring inte vet VAD det är!om en 12 åring har sex med en 13 åring så ok, men när det är en 25 åring så är det 25åringen sak att säga Nej du är för ung för mig, gör inte 25åringen det är det ett sexuellt utnyttjande
    Det är klart att jag ser skillnad på en 5-åring och en 14-åring.

Min poäng är att alla som svarar att "det är inte våldtäkt om hon är med på det" inte har tänkt igenom sitt resonemang ordentligt. Logiken i det resonemanget är nämligen att åldern inte är den avgörande faktorn utan samtyckandet, och konsekvensen av det blir att en 5-åring eller 9-åring som övertalas till att ha sex inte heller skulle räknas som våldtagen.

ANTINGEN anser man att våldtäkt inte kan existera vid samtycke och då kan man inte heller kalla det våldtäkt när små barn blir övertalade/lurade till sex. ELLER så anser man att samtycke inte är avgörande eftersom tillräckligt unga individer inte har förmåga att ta den typen av beslut och då måste man kunna ange när den gränsen ska dras. är det vid 5 år? 9 år 12 år 14 år?

De som tycker att åldersgränsen är fel måste väl ändå kunna säga vad de tycker är en rimlig gräns istället. Eller våga stå för den (enligt mig inte helt friska) åsikten att våldtäkt aldrig kan vara våldtäkt bara man kan få ungen att säga att h*n är med på det.
  • Bellabimba

Det är inte vettigt att säga att barn "är med på det" eller att de "har frivillig sex" med vuxna - det är ju därför det är olagligt att ha sex med barn. Så, enligt lag, är det våldtäkt, även om barnet själv ville ha sex just då.

Jag anser inte att ett barn i 13-års åldern kan bedöma riktigt konsekvenserna av att låta en vuxen man ha sex med en, ens hjärna och förmåga att se framåt är långt ifrån fullutvecklad - skulle du t.ex. låta en trettonåring bli stadsminister?

• Neurotic

Jag vet vad lagen säger, men jag tycker att det är okej om flickan är med på det.

♥ Wave goodbye to EXPOSED ♥
  • Cacto

Nej, inte våldtäkt. Men däremot är det nog i de allra flesta fall utnyttjande.

• Åsa
    Neurotic skrev 2009-06-06 22:03:25 följande:
    Jag vet vad lagen säger, men jag tycker att det är okej om flickan är med på det.
    Även om hon enligt Ari Goulds exempel är 11? 9? 5? Eller har du någon gräns neråt?
    (Världens yngsta dokumenterade mamma var fem år för övrigt...)
  • Neurotic
    Åsa skrev 2009-06-06 22:06:03 följande:
    Även om hon enligt Ari Goulds exempel är 11? 9? 5? Eller har du någon gräns neråt?(Världens yngsta dokumenterade mamma var fem år för övrigt...)
    Jag svarade utifrån TS frågeställning, 13-14 år...
    ♥ Wave goodbye to EXPOSED ♥
  • Åsa
    Neurotic skrev 2009-06-06 22:07:25 följande:
    Jag svarade utifrån TS frågeställning, 13-14 år...
    13 är alltså ok för dig. Är det din nedre åldersgräns eller går den längre ner?
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?