• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • Mandragora

Det är inte våldtäkt. Eftersom hon är under femton blir det antagligen någon form av utnyttjande ... trots att hon ville.

• Alltid
    Mandragora skrev 2009-06-07 01:07:25 följande:
    Det är inte våldtäkt. Eftersom hon är under femton blir det antagligen någon form av utnyttjande ... trots att hon ville.
    Det blir våldtäkt. Trots att hon ville. Där är lagen väldigt tydlig.
  • Mandragora
    Alltid skrev 2009-06-07 01:20:26 följande:
    Det blir våldtäkt. Trots att hon ville. Där är lagen väldigt tydlig.
    Jaså? Skulle du kunna hitta en länk där man kan läsa om detta?
  • Freiya

nej jag tycker inte att det kan va våldtäckt om båda är med på det, utnyttjande av minderårig i såna fall.
    äckligt är det i varje fall och killen bode ju ha mer vett i skallen än att ligga med ett barn!

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Alltid
    Mandragora skrev 2009-06-07 01:48:51 följande:
    Jaså? Skulle du kunna hitta en länk där man kan läsa om detta?
    Jag kan leta, men vet inte exakt var det står. Sedan 2005 eller möjligen 2006 kom lagen som säger att om man är under 15 år så är det våldtäkt av barn. Tidigare kunde det vara sexuellt utnyttjande av minderårig etc, men idag så står det i domen våldtäkt av barn.

Jobbar på anstalt med just den typen av brottslingar så jag har läst ett otal domar gällande detta. Man kan tycka vad man vill om detta, men så säger lagen iaf.
  • Mandragora
    Alltid skrev 2009-06-07 01:55:04 följande:
    Jag kan leta, men vet inte exakt var det står. Sedan 2005 eller möjligen 2006 kom lagen som säger att om man är under 15 år så är det våldtäkt av barn. Tidigare kunde det vara sexuellt utnyttjande av minderårig etc, men idag så står det i domen våldtäkt av barn. Jobbar på anstalt med just den typen av brottslingar så jag har läst ett otal domar gällande detta. Man kan tycka vad man vill om detta, men så säger lagen iaf.
    Jag visste att lagen skulle ändras eller hade ändrats ... men inte riktigt hur.

En vän blev våldtagen för ett par år sedan och då hade vi en diskussion om vad som räknas som våldtäkt (jämfört med olika former av utnyttjande). Våldtäktsmannen fann de aldrig så någon dom finns inte.
  • Alltid

Jag är ledsen för din väns skull. Den här typen av brott är alltid svåra. Jag möter bara förövaren och då är domen alltid avkunnad. Även om lagen är tydlig så kan det vara olika på tolkningen. Men om offret är under 15 år så är lagen tydligare än om offret skulle vara äldre.

• Mundt

Ett problem med den nya våldtäktslagen är att domstolarna har fått tolka den själv vilket gör att när det kommit fall som den som TS skrivit om har dom valt att döma sexuellt utnyttjande av minderårig än våldtäkt av barn.

Jag vet inte om dom har lyckats lappa ihop dom hål som fanns i lagen när den infördes men jag kommer ihåg att det var en av få lagar som alla partier var överens om.

Jag hittade lite på Wikipedia om våldtäkt mot barn sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ldt%C3%A4kt_mot_barn#Sverige gå ner lite på sidan så finns det där.

• Frank
    Alltid skrev 2009-06-07 01:55:04 följande:
    Jag kan leta, men vet inte exakt var det står. Sedan 2005 eller möjligen 2006 kom lagen som säger att om man är under 15 år så är det våldtäkt av barn. Tidigare kunde det vara sexuellt utnyttjande av minderårig etc, men idag så står det i domen våldtäkt av barn. Jobbar på anstalt med just den typen av brottslingar så jag har läst ett otal domar gällande detta. Man kan tycka vad man vill om detta, men så säger lagen iaf.
    Brottsbalken 6 kap. 4 § 1 st
    Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.

Sen finns en undantagsregel i 6 kap. 5 §
    Är ett brott som avses i 4 § första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre allvarligt, döms för sexuellt utnyttjande av barn till fängelse i högst fyra år.
  • Frank
    Mundt skrev 2009-06-07 06:17:24 följande:
    Ett problem med den nya våldtäktslagen är att domstolarna har fått tolka den själv vilket gör att när det kommit fall som den som TS skrivit om har dom valt att döma sexuellt utnyttjande av minderårig än våldtäkt av barn.
    Ett problem att domstolen "fått tolka den själv"? Så är det alltid. Riksdagen stiftar lagar och domstolen tolkar lagen. Vad är problemet med det? Domstolen har det tolkningsutrymme som riksdagen givit dem.

Enligt specialmotiveringen till 6 kap. 5 § kan domstolen ta hänsyn till frivilligheten men det kräver att offret haft med hänsyn till sin utveckling och omständigheterna i övrigt haft förutsättningar att bedöma och ta ställning till situationen (prop. 2004/05:45). I dessa fall kan domstolen döma till sexuellt utnyttjande av barn.
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?