Inlägg från: Mandragora |Visa alla inlägg
  • Mandragora

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Det är inte våldtäkt. Eftersom hon är under femton blir det antagligen någon form av utnyttjande ... trots att hon ville.

• Mandragora
    Alltid skrev 2009-06-07 01:20:26 följande:
    Det blir våldtäkt. Trots att hon ville. Där är lagen väldigt tydlig.
    Jaså? Skulle du kunna hitta en länk där man kan läsa om detta?
  • Mandragora
    Alltid skrev 2009-06-07 01:55:04 följande:
    Jag kan leta, men vet inte exakt var det står. Sedan 2005 eller möjligen 2006 kom lagen som säger att om man är under 15 år så är det våldtäkt av barn. Tidigare kunde det vara sexuellt utnyttjande av minderårig etc, men idag så står det i domen våldtäkt av barn. Jobbar på anstalt med just den typen av brottslingar så jag har läst ett otal domar gällande detta. Man kan tycka vad man vill om detta, men så säger lagen iaf.
    Jag visste att lagen skulle ändras eller hade ändrats ... men inte riktigt hur.

En vän blev våldtagen för ett par år sedan och då hade vi en diskussion om vad som räknas som våldtäkt (jämfört med olika former av utnyttjande). Våldtäktsmannen fann de aldrig så någon dom finns inte.
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?