• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • Matillin
    Verkligen skrev 2009-06-07 10:55:04 följande:
    Nej det tycker jag inte att det är.När jag själv var 14 så hade jag sex med killar över 25 och det var verkligen inte våldtäkt.Är alla parter med på det hela så är det ingen fara.
    Visste killarna om att du bara var 14 år?
  • Verkligen
    Matillin skrev 2009-06-07 11:03:11 följande:
    Visste killarna om att du bara var 14 år?
    Ja en del visste det. Minns inte om alla ens frågade då det var så länge sen.
    När jag var 15 blev jag ihop med en kille på 23 och vi bodde ihop och det var ingen som reagerade på det.
  • Matillin
    Verkligen skrev 2009-06-07 11:07:40 följande:
    Ja en del visste det. Minns inte om alla ens frågade då det var så länge sen.När jag var 15 blev jag ihop med en kille på 23 och vi bodde ihop och det var ingen som reagerade på det.
    Inte ens mamma och pappa?
    Låter lite konstigt att ingen skulle tyckt något om det, 15 åringar brukar ju vanligtvis inte ens ha flyttat hemifrån?
  • Suzisuze

Är det inte så att det i lagen , oavsett flickan samtycke, är OLAGLIGt att ha sex med ett så pass mkt yngre barn? Dvs att ett barn under 15 år har sex med en man/kvinna som är äldre (med eventuell marginal på2-3 år, tex kan en 16 årig pojkvän förmodligen ha semalg med sin 1 år yngre flickvän, om hon fyller 15 inom loppet av några månader) Men en 16 åring får ej ha sex med en 11 åring....

Så ja, det är sexuellt utnyttjande (om tjejen som ännu ej fyllt 15 år säger JA men killen är 10 år äldre).

• Suzisuze
    puss skrev 2009-06-07 08:46:27 följande:
    om man "är med på det" trots att man inte är byxmyndig, vart går gränsen då?15?12?8?en 12åring kan säga att hon/han är med på det, en tioåring också. inget att gå efter med andra ord.
    Precis. Och de flesta 11 åringar gillar ju att uforska sin sexualitet... med då på mer åldersadekvat vis. Att ha samlag när man är 11 är inte normalt.... Det är inte passande för åldern, och därför ska ju 15 års gränsen skydda dem som är unga.
  • Wilowa

Våldtäkt är det inte, men sexuellt utnyttjande av minderårig skulle jag dock klassa det som. Jag anser dessutom inte att det är helt sunt att en 25-årig man tänder på en trettonåring.

• Verkligen
    Matillin skrev 2009-06-07 11:11:48 följande:
    Inte ens mamma och pappa? Låter lite konstigt att ingen skulle tyckt något om det, 15 åringar brukar ju vanligtvis inte ens ha flyttat hemifrån?
    Nä, ingen av dom brydde sig. Att jag flyttade tidigt berodde på att pappa inte ville att jag skulle bo där och mamma flyttade 65 mil uppåt i landet. Jag ville gå kvar i min skola och ha kvar mina vänner + pojkvän. Funkade jättebra, men jag är van att ta hand om mig själv...=)
  • Matillin
    Verkligen skrev 2009-06-07 11:17:01 följande:
    Nä, ingen av dom brydde sig. Att jag flyttade tidigt berodde på att pappa inte ville att jag skulle bo där och mamma flyttade 65 mil uppåt i landet. Jag ville gå kvar i min skola och ha kvar mina vänner + pojkvän. Funkade jättebra, men jag är van att ta hand om mig själv...=)
    Ja då förstår ja, alla är ju inte uppvuxna på samma vis direkt och vissa växer upp tidigare än andra.
    Men så här i efterhand tycker du inte att det var lite konstigt att dom 25 åriga killarna valde att ha sex med dig som 14 åring?
  • Wilowa
    Verkligen skrev 2009-06-07 11:17:01 följande:
    Ursäkta, men det låter inte som om du bodde i en normalt fungerande familj.
  • Ekorrfamiljen

Om hon är med på det är det inte direkt våldtäkt, men jag tycker klart att det är olämpligt beteende från mannens sida.

Som 13-åring tror jag inte alltid man vet vad man själv vill och det är lätt att falla för omgivningens påtryckningar om att man "ska" ha sex eller att man "ska" klä sig utmanande och tillfredsställa männens önskemål.

Visst finns det mogna 13-åringar, men jag tror inte att det är skadligt att vänta med att ha sex ett par år till eller efter en längre tids fast förhållande så att man är säker på att det känns rätt. (Alltså inte bara för att killen "tjatar" eller att man "måste" ha sex för att man är ihop.) *svamlar*

The confused squirrel strikes again...
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?