• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • Snowy

Ni skriver många om äldre män som har sex med flickor.
    Men hur är det när Äldre kvinnor har sex med pojkar under 15 då... Fortfarande våldtäkt? Tänker, pojkar mognar ju ofta senare än flickor... pojkars gräns kanske skulle vara högre?

• DaVinci

Det är väl klart att det inte är våldtäkt! Våldtäkt är ju när man har sex med någon mot dennes vilja och så är ju inte fallet här.

• Queen70

Många 12, 13 14 åringar har sex, däremot finns det inte ens chans att nån i den åldern är mogen för att ta det ansvaret, för sin egen och nån annans sexualitet och känslor och trygghet. Även om det inte är regelrätt våldtäkt, så är det grymt olämpligt och vad jag anser sexuellt utnyttjande av någon som på intet sätt kan matcha en 25 åringn utvecklingsmässigt. 25 åringen har en maktposition på det viset. Dessutom så tror jag det är nåt fel i huvudet på en 25 åring som vill ligga med en 13 åring. Ska absolut vara en olaglig handling.

• Måne och Sol

Klokt talat Queen70. Jag kan bara instämma, med ett tillägg; just pga de skäl du anger -mognad, trygghet, ansvar osv, så tycker jag det är skitbra att lagen numera alltid talar om våldtäkt när det handlar om barn.
    Vuxna ska inte nuppa med ungar. Så enkelt är det.

• konkelbär

blå fisk skrev 2009-06-06 22:54:54 följande:

Fast jag undrar hur många 13 åringar som är mogna för att ha sex med en vuxen man egentligen, tror att det är väldigt få.
    Må så vara, men förekommer gör det ju.
  • Alltid

Enligt lagen är det våldtäkt mot barn. Det anser jag vara riktigt. En 13-14 åring är definitivt inte mogen att ha sex med en 25-åring. En 25-åring är vuxen och en 13-14åring är ett barn alltså är det våldtäkt.

Förhoppningsvis skulle ingen tycka att sex mellan en 11-12 åring var ok med en 20-åring.... Vad är skillnaden?

• vadskajaghetadå

Men varför använda det ordet???

En våldtäkt är en våldtäckt, dvs sex med tvång.
    Och nu var det inte fråga om tvång, så nej bara för att ni anser att den vuxne är för gammal kan ingen säga at det är våldtäkt.
    men däremot snudd på pedofili.

• hallon och björnbär

ja. dessutom tycke3r jag det är helt jävla sjukt att en vuxen man skulle vilja ha sex med ett BARN! ett BARN för faan!

• Kajsan
    sannispannisen skrev 2009-06-07 00:25:43 följande:
    Men varför använda det ordet??? En våldtäkt är en våldtäckt, dvs sex med tvång. Och nu var det inte fråga om tvång, så nej bara för att ni anser att den vuxne är för gammal kan ingen säga at det är våldtäkt. men däremot snudd på pedofili.
    En våldtäkt behöver självklart  inte innebära våld eller tvång.
    Lattemamma med Bugaboo och höga klackar!
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?