Inlägg från: Alltid |Visa alla inlägg
  • Alltid

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Enligt lagen är det våldtäkt mot barn. Det anser jag vara riktigt. En 13-14 åring är definitivt inte mogen att ha sex med en 25-åring. En 25-åring är vuxen och en 13-14åring är ett barn alltså är det våldtäkt.

Förhoppningsvis skulle ingen tycka att sex mellan en 11-12 åring var ok med en 20-åring.... Vad är skillnaden?

• Alltid
    sannispannisen skrev 2009-06-07 00:26:17 följande:
    För där gäller 13 år som gräns, och var väl antagligen därför TS valde att ta just 13-14 år.
    Nej, enligt lagen är sex med barn under 15 år rubricerat som "våldtäkt mor barn".
  • Alltid
    sannispannisen skrev 2009-06-07 00:43:58 följande:
    Altså även fast jag tycker att det låter sjukt att ha sex med en som är så liten/gammal så anser jag det inte vara just våldtäkt.Inte om man kollar vad det ordet betyder.
    Nej, det kan man ju tycka. Men jag tänker på vad snabba folk är att basunera ut att vi skulle ha dödsstraff på våldtäktsmän o pedofiler.....

Många av de som sitter i fängelse för våldtäkt mot barn, vilket i mångas ögon anses vara pedofiler, är just dömda för att ha haft sex med en 13-14 åring. Jag säger inte att det är rätt eller fel, men det är så det är.....
  • Alltid

Fluff tomten skrev 2009-06-07 00:52:11 följande:

Kan dock säga att jag tycker att de flesta ungdomar idag verkar mindre mogna än för 20 år sen, men det kanske har med samhällsklimatet att göra. Det är råare nu och massor med skit som unga tjejer pumpas med i tidningar och media. Ibland kan jag tycka att vissa tidningar förgriper sig på barn med att måla upp knasiga bilder av sexualitet och utseende. Det upprör mig!Killarna är ju inte heller förskonade, men kanske har de det ändå lite enklare än unga tjejer. Jag vet inte, jag är ju antik nu, men det känns som det var bättre förr...
    Jag håller helt med! Min bonusdotter som är 11 år och definitivt ett barn hade handlat kläder på JC och fick med en gratistidning. Jag höll på att trilla av stolen när jag såg vad den innehöll..... Ex: "Så behåller du din kille" eller "Snyggaste kroppen inför bikinisäsongen" .... Till en 11-åring! Den tidningen var mer inriktade till mig 35 år än till ett barn....
  • Alltid
    Mandragora skrev 2009-06-07 01:07:25 följande:
    Det är inte våldtäkt. Eftersom hon är under femton blir det antagligen någon form av utnyttjande ... trots att hon ville.
    Det blir våldtäkt. Trots att hon ville. Där är lagen väldigt tydlig.
  • Alltid
    Mandragora skrev 2009-06-07 01:48:51 följande:
    Jaså? Skulle du kunna hitta en länk där man kan läsa om detta?
    Jag kan leta, men vet inte exakt var det står. Sedan 2005 eller möjligen 2006 kom lagen som säger att om man är under 15 år så är det våldtäkt av barn. Tidigare kunde det vara sexuellt utnyttjande av minderårig etc, men idag så står det i domen våldtäkt av barn.

Jobbar på anstalt med just den typen av brottslingar så jag har läst ett otal domar gällande detta. Man kan tycka vad man vill om detta, men så säger lagen iaf.
  • Alltid

Jag är ledsen för din väns skull. Den här typen av brott är alltid svåra. Jag möter bara förövaren och då är domen alltid avkunnad. Även om lagen är tydlig så kan det vara olika på tolkningen. Men om offret är under 15 år så är lagen tydligare än om offret skulle vara äldre.

Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?