• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • Frank

Våldtäkt är ett juridiskt begrepp. Det går inte att anse att något inte är en våldtäkt om det juridiskt är det och tvärtom. Finns inte mycket att tycka om det. Däremot kan man förstås ha åsikter om själva lagstiftningen och om de ändringar som gjordes är bra, men det är ju en annan fråga.

• Stårschan

Bara sexuellt utnyttjande. En klasskompis på högstadiet hade "pojkvänner" i 20-25-årsåldern och var alltid "jättekär". Men man fattade ju efteråt (hon också) att hon inte mådde bra av det.

• LinaoMatilda

Tycker inte det är våldtäkt men sexuellt utnyttjande eller pedofili.

• k girl

Här uppe har ett fall nyligen uppmärksammats. Två män i femtioårsåldern turades om att ha sex med en fjortonåring när de åkte tåg tillsammans. Enligt henne var hon så rädd att hon inte klarade av att skrika. Ord står mot ord, de hävdar att hon hade sex med dem frivilligt. I och med att hon är under femton har de juridiskt sett våldtagit henne, oavsett om hon protesterade eller inte.

Den ena dömdes till två års fängelse för våldtäkt, den andra fick ett par månader för sexuellt övergrepp mot barn.

Ja, jag tycker att lagstiftningen är bra i just sådana här fall.

• NorrVimpel

Ja, det är våldtäkt. Vuxna skall inte utnyttja barn. Den vuxne har en maktposition och kan lättare manipulera barnet som varken har mognade eller erfarenhet att genomskåda detta.

• NY Swede
    NorrVimpel skrev 2009-06-06 18:21:47 följande:
    Ja, det är våldtäkt. Vuxna skall inte utnyttja barn. Den vuxne har en maktposition och kan lättare manipulera barnet som varken har mognade eller erfarenhet att genomskåda detta.
    Haller absolut med om detta.
  • snillis

Ja, utan tvekan.

En vuxen person skall inte ha sex med ett barn - oavsett samtycke.
    Jag menar - hur medveten är ett barn om vad han/hon samtycker till.
    En 25-åring kan ju ha ett väldigt avancerat sexliv vilket inte en 13-åring är mogen för.
    Att 25-åringar vill sätta på 13-åringar är för mig en gåta. Skit samma om hon säger ja eller ej - att bli tänd på ett barn när man är 25 år är sjukt.
  • Free Spirit

Dette er sex med mindreårig..et barn!!!
    Og da går det under pedofili..og absolutt sexuell utnytting.

• Roxanne

Jag säger nej med tanke på hur dagens ungdomar är. Vid 13-14 års ålder har många redan hunnit prova en del saker som tex oralsex och fler än häflten har nog blivit av med oskulden. Tråkigt men sant. Var själv väldigt ung när jag förlorade min, dock inte med en 25 åring men jag var helt med på noterna och tyckte själv jag var äldre än vad jag egentligen var. Ungdomar idag sitter inte inne om kvällarna, dom är ute och härjar, super, röker och provar droger. INTE ALLA men många. Anser man att man är mogen för att prova sådana saker i den åldern så ska man vara så pass mogen att stå för att man har haft sex med en 25-åring, så länge man inte sa nej.

Bara min åsikt.

Den 2 maj 2009 blev jag Fru Wistbacka
  • sakoline

Nej, men väl sexuell utnyttjande kanske?

Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?