• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • Ari Gold

Är det OK att en 25 årig man har sex med en 5-åring om hon är med på det?

De flesta skulle väl svara nej på den frågan så uppenbarligen är det inte samtycket som är det avgörande, utan hur gammal man måste vara för att verkligen kunna ta ställning till om "man är med på det" eller ej. Någonstan måste gränsen gå och nu är den satt vid 15.

Ni som svarar nej, vid vilken ålder anser ni då att gränsen bör gå?

• Shorona

Nej, men däremot tycker jag att det är sexuellt utnyttjande eftersom en 13-14-åring oftast gör saker för att dem har svårt att säga nej, tror att dem är redo eller lite förblindad av förälskelse till en äldre.

♥Niclas 061103 ♥Bf 091108
  • NorrVimpel
    Roxanne skrev 2009-06-06 18:33:19 följande:
    Jag säger nej med tanke på hur dagens ungdomar är. Vid 13-14 års ålder har många redan hunnit prova en del saker som tex oralsex och fler än häflten har nog blivit av med oskulden. Tråkigt men sant. Var själv väldigt ung när jag förlorade min, dock inte med en 25 åring men jag var helt med på noterna och tyckte själv jag var äldre än vad jag egentligen var. Ungdomar idag sitter inte inne om kvällarna, dom är ute och härjar, super, röker och provar droger. INTE ALLA men många. Anser man att man är mogen för att prova sådana saker i den åldern så ska man vara så pass mogen att stå för att man har haft sex med en 25-åring, så länge man inte sa nej.Bara min åsikt.
    Men ungdomar ÄR inte mogna - det är därför de lätt kan halka dit på droger, alkohol osv. Bara för att de gör de saker som du säger är inget bevis på att de är mogna (utan snarare ett starkt bevis på att de just är omogna).
  • Licens To Kiss

Inte våldtäkt, däremot gör han en olaglig handling. Pedofeli skulle jag säga att det är.

BF 1/2-2010
  • Free Spirit
    Shorona skrev 2009-06-06 18:47:01 följande:
    ..det är sexuellt utnyttjande eftersom en 13-14-åring oftast gör saker för att dem har svårt att säga nej, tror att dem är redo eller lite förblindad av förälskelse till en äldre.
    Dette kan nok godt stemme..
  • closetomyheart
    snillis skrev 2009-06-06 18:25:03 följande:
    Ja, utan tvekan. En vuxen person skall inte ha sex med ett barn - oavsett samtycke. Jag menar - hur medveten är ett barn om vad han/hon samtycker till. En 25-åring kan ju ha ett väldigt avancerat sexliv vilket inte en 13-åring är mogen för. Att 25-åringar vill sätta på 13-åringar är för mig en gåta. Skit samma om hon säger ja eller ej - att bli tänd på ett barn när man är 25 år är sjukt.
    Ja säger också ja utan tvekan och instämmer i det du skrev.
    I'm in love with a fairytale, even though it hurts..
  • LindaJohansson81

Nej. Jag hade sex med mycket äldre när jag var 13 och jag kunde definitivt fatta mina egna beslut om den saken.

• Bite me
    LindaJohansson81 skrev 2009-06-06 19:15:23 följande:
    Nej. Jag hade sex med mycket äldre när jag var 13 och jag kunde definitivt fatta mina egna beslut om den saken.
    SAmtidigt kan man ju undra vad det var för slags män som hade sex me dig som trettonåring?
  • pgson

Ja. Man är inte mogen för sex med en så mycket äldre.

• susannemalmö

Fast en 25 åring är vuxen och borde kunna säga nej till ett barn, hur sexuellt erfaret barnet än är.
    Ansvaret ligger på den vuxne i det här fallet och jag tycker att det är självklart att man ska bli dömd för våldtäkt om man utnyttjar barn.

Roxanne skrev 2009-06-06 18:33:19 följande:
    Jag säger nej med tanke på hur dagens ungdomar är. Vid 13-14 års ålder har många redan hunnit prova en del saker som tex oralsex och fler än häflten har nog blivit av med oskulden. Tråkigt men sant. Var själv väldigt ung när jag förlorade min, dock inte med en 25 åring men jag var helt med på noterna och tyckte själv jag var äldre än vad jag egentligen var. Ungdomar idag sitter inte inne om kvällarna, dom är ute och härjar, super, röker och provar droger. INTE ALLA men många. Anser man att man är mogen för att prova sådana saker i den åldern så ska man vara så pass mogen att stå för att man har haft sex med en 25-åring, så länge man inte sa nej.Bara min åsikt.
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?