-
Fast att man är nyfiken på sex och tror att man vet vad det innebär betyder ju inte att man är mogen för det egentligen. Därför ser i alla fall jag en stor skillnad på en person i yngre tonåren som provar på sex med en jämnårig person, jämfört med en person som är så pass gammal som över 20 år.Buster78 skrev 2009-06-06 21:18:22 följande:jag håller nog med cocco. vid 12-13 där! från högstadiet så "lär" dom sig mer, dom blir mer och mer nyfikna, får mer och mer frågor kring sex! innan högstadiet så är det nog övervägande som fortfarande inte intresserar sig för det!
-
Juridiskt är det en våldtäkt, så därför tycker jag att man ska kalla det för det. Jag blir lite förundrad när jag läser i den här tården att man anser att en våldtäkt på ett barn måste vara våldsam för att få kallas våldtäkt. För en hel del år sedan nu gick jag en utildning i USA hos en "förmedling" av fosterbarn eftersom min Au pair familj hade fosterbarn. Många av fosterbarnen som förmedlades där hade blivit sexuellt utnyttjade. De poängterade mycket att det sällan är fråga om våld och i väldigt ofta samtycker barnet och kanske t.o.m njuter av den sexuella aktiviteten även när det är fråga om ganska små barn, vilket på många sätt gör skammen och skulden ännu större. Men att de allra flesta kopplar ihop sexuellt utnyttjande av barn och barnvåldtäkter med att det är våldsamt och smärtsamt. Jag tycker att när man tänker på det så är det inte lika långt borta att kalla det för våldtäkt när en 13 åring har sex med en 25 åring, oavsett om 13 åringen vill ha sex och kanske t.o.m njuter av det.
-
rodriiguez skrev 2009-06-06 21:40:37 följande:blå fisk skrev 2009-06-06 21:35:09 följande:Jag förstår vad du menar, men jag tänker mer så att situationen är väldigt hårfin. Tyvärr så blir det väl så att i de situationer där flickan faktiskt inte kände att hon hade kontroll och det inte var vad hon tänkt sig, då blir det svårt att fälla någon. Därför att hela samhällets inställning är att flickor ser så mycket äldre ut än vad de är och hur ska en man förstå att hon inte riktigt ville? Man lägger mycket ansvar på unga flickor att de minsann har gett sig in i leken och då får de leken tåla.
Det var därför jag skrev att vid en våldtäkt så har man inte längre kontroll över situationen, alltså den som är 13-14 år. Jag tror inte att en sån flicka skulle söka sig till äldre män just för att dom vill utan då är det något annat som ligger bakom det hela men hon har ju forfarande vetskapen om vad hon gör, medveten om situationen eftersom hon valde de. -
Ord blind skrev 2009-06-06 21:51:33 följande:
blå fisk skrev 2009-06-06 21:47:59 följande:Ja, jag märker att jag skriver ganska otydligt, är nog lite för trött. Det är ju ändå så att man måste dra en gräns när det gäller något juridiskt, då har man valt 15 år, vilket jag antar inte bara är taget ur luften. Någon elller några personer som är insatta i barns utveckling borde väl ha kommit till tals i frågan. Man måste då utgå ifrån att gränsen på 15 år är underbyggd och inte bara tagen ur luften av några lekmän. Att man valt att kalla det för våldtäkt vare sig barnet under 15 år samtyckte eller inte är ju för att skydda barn från att bli utnyttjade av vuxna personer. Kravet på bevis blir ju då väldigt mycket lägre, man behöver endast ha bevis för att det förekommit sexuell aktivitet, inte om det var tvång och hur mycket tvång osv. Vilket är fallet när äldre tjejer och kvinnor blir våldtagna. Därför känns det konstigt att man vill sänka åldern då flickors trovärdighet ska ifrågasättas. Som vuxen man borde man veta att man gör sig skyldig till ett brott, våldtäkt om man har sex med en tjej (eller kille) som är under 15 år, svårare är det inte.
Menar du att det skulle bli svårt att fälla mannen i exemplet? -
blå fisk skrev 2009-06-06 22:34:35 följande:
Ord blind skrev 2009-06-06 21:51:33 följande:Sen tycker jag själv att det är skillnad om mer eller mindre jämnåriga tonåringar har sex med varandra. Lagen kom ju inte till för att kriminalisera en 15 åring som har sex med sin 14 åriga flickvän.
Ja, jag märker att jag skriver ganska otydligt, är nog lite för trött. Det är ju ändå så att man måste dra en gräns när det gäller något juridiskt, då har man valt 15 år, vilket jag antar inte bara är taget ur luften. Någon elller några personer som är insatta i barns utveckling borde väl ha kommit till tals i frågan. Man måste då utgå ifrån att gränsen på 15 år är underbyggd och inte bara tagen ur luften av några lekmän. Att man valt att kalla det för våldtäkt vare sig barnet under 15 år samtyckte eller inte är ju för att skydda barn från att bli utnyttjade av vuxna personer. Kravet på bevis blir ju då väldigt mycket lägre, man behöver endast ha bevis för att det förekommit sexuell aktivitet, inte om det var tvång och hur mycket tvång osv. Vilket är fallet när äldre tjejer och kvinnor blir våldtagna. Därför känns det konstigt att man vill sänka åldern då flickors trovärdighet ska ifrågasättas. Som vuxen man borde man veta att man gör sig skyldig till ett brott, våldtäkt om man har sex med en tjej (eller kille) som är under 15 år, svårare är det inte. -
Fast jag undrar hur många 13 åringar som är mogna för att ha sex med en vuxen man egentligen, tror att det är väldigt få.konkelbär skrev 2009-06-06 22:51:15 följande:Sådant är väldigt individuellt. Lika väl som vissa inte är mogna förän i 20-årsåldern är andra mogna redan i 13-årsåldern.