• Tindra02

Reductil

Någon som äter/ätit Reductil?
    Funkar/funkade det på er?
    Hur mådde/mår ni?
    Hur länge har/hade ni ätit det?

tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-06 12:32
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m46154816.html

Här är länken till vikt-tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 16:18
    www.markazits.com/diet/bmi.php

Här en länk om man vill räkna sitt BMI

www.fass.se/LIF/home/index.jsp

Här kan ni oxå gå in och läsa om Reductil.
  • Svar på tråden Reductil
  • Knasiga morsan

zleepy - det behöver ju inte vara fett du har lagt på dig! Den lilla siffran kan ju vara vatten eller något som du inte kissat ut eller så. Så deppa inte ihop över det!

Turvann - hoppas att du snart kommer att må bättre! Det är aldrig roligt att må dåligt och inte heller vill man ta någon medicin som man kanske inte mår bättre av eller så. Men det låter ju bra att du kan ta R tillsammans med din antidepp om det skulle bli så att du får börja med den medicinen igen. Själv äter jag neuroleptika och det går även det bra ihop med R.

humran - tack för dina fina och peppande ord!!

Idag var det inte mycket minus på vågen.. *skit* Det blir så när maken kommer hem med gyros.. Åt iofs mest bara köttet och en pizzasallad men usch ja.. Minus 2 hekto.. Idag blir det dock att jag lagar maten så det blir lax och potatis.

• Tindra02

humran: Tack för dina peppande ord

turvann: jobbigt... Hoppas det vänder snart igen. Men gå in och titta på fass.se så kan du själv läsa om det där. Kram

zleepy: Säger samma som koko banan, men sen ska du tänka på att muskler väger mer än fett oxå Kör på

koko banan: Heja heja

tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
  • Turvann
    zleepy skrev 2009-07-08 09:40:18 följande:
    Jobbigt att du fick panikångest, har också det, men det har blivit mycket bättre på sistone. Jag äter 40 mg Fluoxetin nu, och det gick bra för min läkare, och jag har inte märkt av några konstigheter. Men känner du att du inte vill börja äta de igen så gör inte det, men skulle du känna längre fram att det kanske behövs så går det bra att kombinera, även om det inte rekommenderas i fass, men så länge man gör det i samråd med sin läkare så är det ok. Ta hand om dig! kram
    Äter du fluoxetin för just panik ångest?
    Jag åt zoloft för deprition som jag inte känner att jag lider av längre.
    Hörde att just zoloft inte är specielt bra för just panikångest utan mer för deprition. Varför vill han då skriva ut dessa till mig ?
  • Knasiga morsan

Det har verkligen varit oroligt väder nu innan i den sena eftermiddagen.. Men jag gick ändå ut en på en kort och snabb promenix för jag trodde på allvar att regnet skulle börja ösa när som då jag hörde åska och sådant. Så det blev 20 minuter och sedan när jag kom tillbaka så satte jag mig ute för att vänta på maken - tror ni det kom något regn?? nope.. Så jag kunde likväl gått en längre promenad.. *suck*

Och SKIT NOG så blev det hämtmat idag! inte bra alls.. Min man ringde och sa att han skulle sluta sent och föreslåg MAX och jag kunde inte säga mot.. jag ville göra honom glad nämligen. så jag åt en hamburgare och fem pommes sedan åt jag inte mer.. brr...

Imorgon är det en stor prövning för mig.. jag ska till min mormor och hennes sambo på kalas och då kommer det bjudas på goda kakor och en jättegod jordgubbstårta.. men jag ska köpa med mig en Loka och sedan bara dricka kaffe där.. ska verkligen stå emot frestelserna!

• zleepy

Humran: Tack för dina positiva ord, får en att kämpa vidare!

koko banan och Tindra02: Tack för peppen, får gå på toa ordentligt innan jag väger mig nästa gång, hehe!

• zleepy
    Turvann skrev 2009-07-08 19:51:07 följande:
    Äter du fluoxetin för just panik ångest? Jag åt zoloft för deprition som jag inte känner att jag lider av längre. Hörde att just zoloft inte är specielt bra för just panikångest utan mer för deprition. Varför vill han då skriva ut dessa till mig ?
    Jag äter fluoxetin i första hand för depression. Har sobril som jag tar när panikångesten blir för jobbig. Prata med honom att du hellre vill ha något som är mer för panikångesten, har hört att Efexor brukar fungera bra för många med panikångest. Eller om du kan få något lugnande du kan ta vid attackerna specifikt om du inte vill medicinera på heltid.
  • Turvann
    zleepy skrev 2009-07-08 21:40:35 följande:
    Jag äter fluoxetin i första hand för depression. Har sobril som jag tar när panikångesten blir för jobbig. Prata med honom att du hellre vill ha något som är mer för panikångesten, har hört att Efexor brukar fungera bra för många med panikångest. Eller om du kan få något lugnande du kan ta vid attackerna specifikt om du inte vill medicinera på heltid.
    Jag har ätit atarax mot mina panikångest förrut men jag blir så kolosalt trött av dem att jag måste sova, vilket inte funkar alltid då man är ensamstående på heltid
  • humran

Koko banan och ni andra med män:

Tycker du ska sätta dig ner och ta ett seriöst snack med din man... Han KAN inte släpa hem hämtmat (eller ens föreslå det) när du bestämt dig för att kämpa, för att inte ens tala om att tabletterna inte är helt gratis och onödiga att lägga pengar på om han ska sabba allt. Det är bra att du lyckats begränsa ditt intag av skräpmaten, men han måste stötta dig aktivt!

Min man är en oerhörd sockergris som inte lägger på hullet (vill slå honom lite ibland) och vi pratade i ett par veckor innan jag fick tabletterna hur det skulle funka här hemma. Inte "så klart jag ska stötta dig" utan HUR i klartext. Han äter godis, kakor och snacks dygnet runt inkl på nätterna, och dricker massor av coca-cola (Jag dricker cola light, så just det var inget problem). Det innebar:

1. Allt godis bort ur skåpen. Göm det i garaget, källaren eller var fan du vill men det får inte ligga i våra gemensamma skåp.

2. Fråga alltid innan du sätter dig och kränger chips, godis eller dylikt. Svarar jag att jag nog inte kan stå emot i så fall får du inte ta fram det. Punkt!

3. Föreslå aldrig hämtmat. Erbjud dig gärna däremot att göra en fruktsallad på kvällen. Det GÅR att äta utan glass/grädde...

4. Kritisera/ifrågasätt inte det jag äter, utan räkna med att jag har koll på läget.

Efter att ha levt med mig i 5 år, gnällandes över min vikt och sett att jag faktiskt inte mådde mentalt bra av att vara så överviktig, ställde han upp jättebra på detta. Det är ju bra mycket trevligare här hemma när jag mår bra. "If Mama aint happy, nobody´s happy..." Många turer till garaget, men det fanns åtminstone aldrig framför näsan på mig.

Andra tips:

Starta gärna en vikttråd där ni som vill kan skriva in veckans resultat och stärka varandra.

Skriv matdagbok. Varje dag du bara ätit det du ska och inget mer, ge dig själv en stjärna i boken. efter 10 stjärnor, gör nåt kul som du gillar (shoppa det snygga halsbandet du sett, gå på bio etc) och känn dig jävligt nöjd med att du klarart 10 dagar mer än du skulle gjort tidigare. Det är också en liten spärr att stoppa in dumheter i munnen om du måste skriva upp det. Förutsätter förstås att du kan vara ärlig mot dig själv.

Fortsätt kämpa, ni är jätteduktiga! Bry er inte om något hekto upp en dag, det kan lika gärna hoppa 1,5 kg ner nästa utan att du riktigt vet varför. I det stora hela är det den totala summan som räknas.

Heja Reductil!

• Knasiga morsan

Humran:

Nej jag vet.. Jag vill ju verkligen inte ha någon hämtmat och mår dåligt varje gång han gör det. Men sedan så hotar han mig med att han kommer lämna mig om jag (enligt honom) blir besatt av att gå ner i vikt och att jag kanske hamnar i en (enligt honom) en ätstörning igen.. Jag har nämligen en gång i tiden haft lite av anorexi (svårt att tro nu!!) Det som fick mig att gå upp i vikt var neuroleptika jag fick som gjorde att jag på bara två eller tre månader for upp 50 kg..

Men det var bra tips du har!! tack tack!

• humran

Att äta nyttigt och låta bli skräpmat som bara! består av kolhydrater och transfetter är inte att vara besatt av att gå ner i vikt! När jag växte upp åt vi hämtmat 1 gång i halvåret utan att det ansågs märkligt, och framför allt inte något som framkallade anorexi... Ät VANLIG mat i LAGOM mängder.

Oerhört fult av honom att hota med att lämna dig när han vet att du inte är riktigt stabil. Det hade gjort mig mer ångestfylld än maten. Tror han inte att sånt kan framkalla ätstörningar?!

Du får ursäkta om jag är uppriktig, känner inte dig utan bara det jag läst i din blogg, men jag avskyr när människor utnyttjar andras svagheter. Du går ju hos en läkare som gett dig ok, och antar att du ska in på kontrollvägning/blodtrycksmätning efter ett tag?

Be honom ge dig en månad utan hans hämtmat och gnäll. Om du då ser ut att ha utvecklat störningar med ditt ätande kan ni ta upp det till diskussion. Ingen människa kan jobba i positiv riktning om man blir så motarbetad av sina närmsta. Du har varit stark och tagit tag i din situation, han ska vara stolt över att kalla sig din man/pojkvän! (vet inte om ni är gifta)

Svar på tråden Reductil