Koko banan och ni andra med män:
Tycker du ska sätta dig ner och ta ett seriöst snack med din man... Han KAN inte släpa hem hämtmat (eller ens föreslå det) när du bestämt dig för att kämpa, för att inte ens tala om att tabletterna inte är helt gratis och onödiga att lägga pengar på om han ska sabba allt. Det är bra att du lyckats begränsa ditt intag av skräpmaten, men han måste stötta dig aktivt!
Min man är en oerhörd sockergris som inte lägger på hullet (vill slå honom lite ibland) och vi pratade i ett par veckor innan jag fick tabletterna hur det skulle funka här hemma. Inte "så klart jag ska stötta dig" utan HUR i klartext. Han äter godis, kakor och snacks dygnet runt inkl på nätterna, och dricker massor av coca-cola (Jag dricker cola light, så just det var inget problem). Det innebar:
1. Allt godis bort ur skåpen. Göm det i garaget, källaren eller var fan du vill men det får inte ligga i våra gemensamma skåp.
2. Fråga alltid innan du sätter dig och kränger chips, godis eller dylikt. Svarar jag att jag nog inte kan stå emot i så fall får du inte ta fram det. Punkt!
3. Föreslå aldrig hämtmat. Erbjud dig gärna däremot att göra en fruktsallad på kvällen. Det GÅR att äta utan glass/grädde...
4. Kritisera/ifrågasätt inte det jag äter, utan räkna med att jag har koll på läget.
Efter att ha levt med mig i 5 år, gnällandes över min vikt och sett att jag faktiskt inte mådde mentalt bra av att vara så överviktig, ställde han upp jättebra på detta. Det är ju bra mycket trevligare här hemma när jag mår bra. "If Mama aint happy, nobody´s happy..." Många turer till garaget, men det fanns åtminstone aldrig framför näsan på mig.
Andra tips:
Starta gärna en vikttråd där ni som vill kan skriva in veckans resultat och stärka varandra.
Skriv matdagbok. Varje dag du bara ätit det du ska och inget mer, ge dig själv en stjärna i boken. efter 10 stjärnor, gör nåt kul som du gillar (shoppa det snygga halsbandet du sett, gå på bio etc) och känn dig jävligt nöjd med att du klarart 10 dagar mer än du skulle gjort tidigare. Det är också en liten spärr att stoppa in dumheter i munnen om du måste skriva upp det. Förutsätter förstås att du kan vara ärlig mot dig själv.
Fortsätt kämpa, ni är jätteduktiga! Bry er inte om något hekto upp en dag, det kan lika gärna hoppa 1,5 kg ner nästa utan att du riktigt vet varför. I det stora hela är det den totala summan som räknas.
Heja Reductil!