Knasiga morsan skrev 2009-07-30 16:05:15 följande:
Jag tror inte att läkare skriver ut över telefon utan att ha pratat med patienten öga mot öga. och om läkaren skulle göra det så är det ingen bra läkare!Innan jag ens fick börja på R så gick jag till läkaren och pratade med honom, de tog blodprover och de tog puls och blodtryck. Sedan fick jag vänta till dom hade fått provsvaren och därefter fick jag en ny tid och då som först fick jag min medicin utskriven. Jag går till läkaren var 6:e vecka och väger mig, tar blodtryck och puls då R är en medicin som höjer blodtrycket och skulle blodtrycket bli för högt så är det inte bra att fortsätta gå på medicinen.Jag går inte på någon diet, jag äter mindre och nyttigt och äter då inte heller något med socker i. Min läkare sa till mig väldigt bestämt att om jag ska gå på R och om jag ska få ett bra resultat så får jag INTE banta! Alltså, jag måste äta normalt och tre gånger om dagen och om jag skulle känna att äta något mellan måltiderna så fick jag äta någon frukt. Men jag går inte till någon dietist. Jag kör detta på egen hand! men GÅ till läkaren och prata!!! Men inte för att vara elak eller så, men har du testat att gå ner på egen hand?? Det kan ju vara så att läkaren inte skriver ut R till dig för han anser att du inte har alltför kraftig övervikt för att gå på medicinen och att du kan kanske gå ner med hjälp av viktväktarna eller något annat?Jag menar i mitt fall så ligger mitt BMI på 42 numera, det låg på nästan 46 när jag började på R.. Och jag har testat precis allt och det gick liksom inte så bra..
Ja, jag har försökt på egen han men har inte lyckats.
Nej, jag menar inte att han ska skriva ut det över tfn.
Men han kanske har som princip att inte skriva ut det till ngn med ett bmi under 35. Och då behöver jag ju inte ens träffa honom då jag ligger på 32.
Jag har ju ätit dem innan, så jag vet vad det innebär.
Och de hjälpte ju mig att tappa 17 kg sist.
Jag har otroligt stora problem med mina hälsenor och kan inte motionera. Jag har gått hos läkare i ca 10 för detta och är opererad 2 ggr.
Och när jag fick dem utskrivna sist hade jag angett min ortopedläkare som referens (vet dock inte om läkaren på vc ringde honom).
Men som sagt, jag har försökt ett antal ggr utan större resultat och jag har ätit R innan, så det är inget främmande för mig.