• Tindra02

Reductil

Någon som äter/ätit Reductil?
    Funkar/funkade det på er?
    Hur mådde/mår ni?
    Hur länge har/hade ni ätit det?

tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-06 12:32
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m46154816.html

Här är länken till vikt-tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 16:18
    www.markazits.com/diet/bmi.php

Här en länk om man vill räkna sitt BMI

www.fass.se/LIF/home/index.jsp

Här kan ni oxå gå in och läsa om Reductil.
  • Svar på tråden Reductil
  • Knasiga morsan

mammuttill2::::

Alltså det är svårt att svara på, men jag tror att det är upp till läkaren som man går till, om han eller hon vill skriva ut det till dig eller inte. Det ska ju vara så att du har en övervikt och att du testat att gå ner i vikt på egen hand och att du inte lyckats. Rör det bara sig om några kilon för mycket tror jag ju inte att dom skriver ut något recept. Men som sagt, det är svårt att säga hur läkarna tänker och agerar! Det bästa är nog att du går till din läkare och pratar med honom och ser vad han säger och se om han vill skriva ut R till dig.

Men jag tror nog att man kan få R utskrivet om man har ett BMI under 35 men det är ju då att man får betala för medicinen på egen hand. Men hör med din läkare! Det är det bästa! Det är jättesvårt att spekulera i det nämligen!

Men hur var ditt BMI sist du gick på R? Var det liknande som du har det nu? Och då fick du det utskrivet? Var din läkare motvillig till att ge dig medicinen?

• Knasiga morsan

Idag, tisdag, var det åter dags att ställa sig på vågen. Jaa jag väger ju mig iofs varje dag men jag har tisdagar som "mått-dagar" - alltså den dag jag jämför hur veckan har gått. Och jag har ju skrivit här i tråden innan att det har ju inte gått vidare bra under veckan och jag har inte blivit klok på hur det hänger ihop. Jätteskumt alltså! Jag hade inte tränat något, bara jobbat, jag hade ätit på fasta tider och tagit min medicin som jag skulle med mera..

Så det var ju med stor ångest jag ställde mig på vågen imorse och jag bara såg siffrorna i huvudet och räknade stenhårt med att det även idag skulle vara ett plus. Men fasen vilken chock jag fick när jag ställde mig på vågen och insåg att jag hade faktiskt gått ner i vikt!!! Både sedan förra tisdagen och sedan dagarna i veckan som gått..

Sedan förra tisdagen har jag tappat 6 hekto och egentligen är det mer om man räknar med de dagar då jag vägde desto mer.. Så nu på 4 veckor har jag tappat 6,8kg... Känner mig rätt nöjd ändå!

• 83an
    Knasiga morsan skrev 2009-07-28 10:20:52 följande:
    mammuttill2::::Alltså det är svårt att svara på, men jag tror att det är upp till läkaren som man går till, om han eller hon vill skriva ut det till dig eller inte. Det ska ju vara så att du har en övervikt och att du testat att gå ner i vikt på egen hand och att du inte lyckats. Rör det bara sig om några kilon för mycket tror jag ju inte att dom skriver ut något recept. Men som sagt, det är svårt att säga hur läkarna tänker och agerar! Det bästa är nog att du går till din läkare och pratar med honom och ser vad han säger och se om han vill skriva ut R till dig.Men jag tror nog att man kan få R utskrivet om man har ett BMI under 35 men det är ju då att man får betala för medicinen på egen hand. Men hör med din läkare! Det är det bästa! Det är jättesvårt att spekulera i det nämligen!Men hur var ditt BMI sist du gick på R? Var det liknande som du har det nu? Och då fick du det utskrivet? Var din läkare motvillig till att ge dig medicinen?
    Förra gången hade jag ett BMI på precis över 35.
    Men den läkaren som skrev ut det då, var inte den ordinarie läkaren på vårt område (han hade semester).
    Så han som skrev ut det ville egentligen inte för att han sa att det inte skulle hjälpa mig då jag inte hade ngn chans att motionera.
    Men tjiiii fick han, då jag tappade 17kg

Så om jag söker läkare denna gång är det ju inte samma läkare som sist.
    Men han borde ju ändå se att det gav resultat.
  • Tindra02
    Knasiga morsan skrev 2009-07-28 10:24:06 följande:
    Idag, tisdag, var det åter dags att ställa sig på vågen. Jaa jag väger ju mig iofs varje dag men jag har tisdagar som "mått-dagar" - alltså den dag jag jämför hur veckan har gått. Och jag har ju skrivit här i tråden innan att det har ju inte gått vidare bra under veckan och jag har inte blivit klok på hur det hänger ihop. Jätteskumt alltså! Jag hade inte tränat något, bara jobbat, jag hade ätit på fasta tider och tagit min medicin som jag skulle med mera..Så det var ju med stor ångest jag ställde mig på vågen imorse och jag bara såg siffrorna i huvudet och räknade stenhårt med att det även idag skulle vara ett plus. Men fasen vilken chock jag fick när jag ställde mig på vågen och insåg att jag hade faktiskt gått ner i vikt!!! Både sedan förra tisdagen och sedan dagarna i veckan som gått.. Sedan förra tisdagen har jag tappat 6 hekto och egentligen är det mer om man räknar med de dagar då jag vägde desto mer.. Så nu på 4 veckor har jag tappat 6,8kg... Känner mig rätt nöjd ändå!
    Du ska vara stolt över dig själv
  • Knasiga morsan

Nu verkar jag vara inne på rätt spår igen! hehe... Nu visar det på minus på vågen igen och det är jag mycket glad och nöjd över..

Skulle tagit sovmorgon igår och även idag och särskilt idag då jag jobbade kvällen igår och kom inte i säng förrän efter 23.30 - men imorse vaknar jag av att makens väckarklocka tjuter och då var klockan runt 6.30... Så jag ligger och drar mig lite och puttar lite då och då på gubben för att han ska stänga av alarmet.. Men efter det var det för sent att somna om. helt hopplöst! Men jag har märkt det att jag sover mindre på R än vad jag gjorde innan. Men jag är ändå pigg och glad när jag vaknar...

Idag blir det pasta och en pastasås med bland annat kyckling i till middag. Hoppas att det ska bli gott!

• mamma t 2

Hej!
    Nu är jag tillbaka från 1,5 veckas semester..Bestämde mig för att hålla upp med Reductil ett tag...suget har kommit tillbaka o jag hade bara biverkningar..Ska till dietisten nu på måndag för vägning, hoppas ju på 2 siffrigt, emn kan nog säkert ha gått upp under semstern..Blääh! Få se hur jag ska jag ska fortsätta?..Om jag ska börja med R på nytt?..Har ju några kartonger här hemma som jag hämtat ut f Apoteket?..Vill ju så gärna gå ner ännu 20 kg, minst!
    Hur år det för er andra?..

• zleepy
    Knasiga morsan skrev 2009-07-29 09:45:22 följande:
    Nu verkar jag vara inne på rätt spår igen! hehe... Nu visar det på minus på vågen igen och det är jag mycket glad och nöjd över.. Skulle tagit sovmorgon igår och även idag och särskilt idag då jag jobbade kvällen igår och kom inte i säng förrän efter 23.30 - men imorse vaknar jag av att makens väckarklocka tjuter och då var klockan runt 6.30... Så jag ligger och drar mig lite och puttar lite då och då på gubben för att han ska stänga av alarmet.. Men efter det var det för sent att somna om. helt hopplöst! Men jag har märkt det att jag sover mindre på R än vad jag gjorde innan. Men jag är ändå pigg och glad när jag vaknar... Idag blir det pasta och en pastasås med bland annat kyckling i till middag. Hoppas att det ska bli gott!
    Härligt! Det går ju kanonbra för dig! Jag har också märkt att jag vaknar tidigt på morgonen och känner mig rätt pigg, som jag aldrig annars gjort, är en rejäl kvällsmänniska!
  • Knasiga morsan

Jag börjar fundera om jag verkligen kommer komma ner till mitt mål när det gäller min vikt till det att jag ska till min läkare igen. Jag ska dit den 10:e augusti och då vill jag helst att vågen visar att jag har gått ner 10 kg.. men det är nog något jag inte ska hålla alltför hårt på. Jag får ta det som det går helt enkelt, jag kan inte göra mer.. hehe... Men eftersom min läkare är rätt så sträng och hård av sig så skulle det vara kul att visa att det ändå går bra för mig. Men jag kommer inte heller förvänta mig att jag får något beröm av honom. :P hehe...

Har nu gått på R i vad är det.. 4 veckor! och har tappat 7.5 kg.. Så det är ju "bara" 2.5kg kvar ner till 10 kg... Men men.. :P Den dagen kommer också!! hahaha...

Förresten, när jag väger mig här hemma så är det alltid på morgonen och då utan något på mig - men när jag ska till läkaren är det kl 13.00 och med kläder på.. får helt enkelt hoppas att det är en varm dag så jag kan komma i så "lätta" kläder som möjligt så jag får ett bra resultat på vågen! hehe... Lite löjligt kanske! :P

• Tindra02

Duktiga ni är allihopa

Jag är mycket tröttare på morgonen.
    Men är UPPE alleles för länge på kvällen istället
    Tycker för var dag som går, så funkar R sämre
    Är tillbaka i det gamla igen, men men...

• 83an

Drar mig för att ringa vårdcentralen
    Usch...
    Är nog rädd för att sköterskan ska känna igen mitt namn (bor i en liten stad) och då skäms jag

Men undra om man måste träffa läkaren eller om han på tfn kan säga om det ens finns en chans att han skriver ut det igen eller inte.

Säger ni till era nära och kära att ni äter R eller hur gör ni?

Går ni efter ngn diet, går ni hos dietist och ur ofta mäter ni blodtrycket?

Svar på tråden Reductil