Knasiga morsan skrev 2009-07-28 10:20:52 följande:
mammuttill2::::Alltså det är svårt att svara på, men jag tror att det är upp till läkaren som man går till, om han eller hon vill skriva ut det till dig eller inte. Det ska ju vara så att du har en övervikt och att du testat att gå ner i vikt på egen hand och att du inte lyckats. Rör det bara sig om några kilon för mycket tror jag ju inte att dom skriver ut något recept. Men som sagt, det är svårt att säga hur läkarna tänker och agerar! Det bästa är nog att du går till din läkare och pratar med honom och ser vad han säger och se om han vill skriva ut R till dig.Men jag tror nog att man kan få R utskrivet om man har ett BMI under 35 men det är ju då att man får betala för medicinen på egen hand. Men hör med din läkare! Det är det bästa! Det är jättesvårt att spekulera i det nämligen!Men hur var ditt BMI sist du gick på R? Var det liknande som du har det nu? Och då fick du det utskrivet? Var din läkare motvillig till att ge dig medicinen?
Förra gången hade jag ett BMI på precis över 35.
Men den läkaren som skrev ut det då, var inte den ordinarie läkaren på vårt område (han hade semester).
Så han som skrev ut det ville egentligen inte för att han sa att det inte skulle hjälpa mig då jag inte hade ngn chans att motionera.
Men tjiiii fick han, då jag tappade 17kg
Så om jag söker läkare denna gång är det ju inte samma läkare som sist.
Men han borde ju ändå se att det gav resultat.