• Tindra02

Reductil

Någon som äter/ätit Reductil?
    Funkar/funkade det på er?
    Hur mådde/mår ni?
    Hur länge har/hade ni ätit det?

tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-06 12:32
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m46154816.html

Här är länken till vikt-tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 16:18
    www.markazits.com/diet/bmi.php

Här en länk om man vill räkna sitt BMI

www.fass.se/LIF/home/index.jsp

Här kan ni oxå gå in och läsa om Reductil.
  • Svar på tråden Reductil
  • 83an
    Knasiga morsan skrev 2009-07-30 16:05:15 följande:
    Jag går inte på någon diet, jag äter mindre och nyttigt och äter då inte heller något med socker i. Min läkare sa till mig väldigt bestämt att om jag ska gå på R och om jag ska få ett bra resultat så får jag INTE banta! Alltså, jag måste äta normalt och tre gånger om dagen och om jag skulle känna att äta något mellan måltiderna så fick jag äta någon frukt. Men jag går inte till någon dietist. Jag kör detta på egen hand!
    När Du äter dina måltider, tänker Du då på _vad_ Du äter eller äter Du bara mindre för att Du inte är hungrig?

När jag åt R förra gången hade jag svårt att äta överhuvud taget.
    Och det är ju inte heller bra.
    Konstigt nog kunde jag ju hålla min viktnedgång efteråt, trots att jag inte åt regelbundet mm.

Men denna gången hade tänkt äta lite bättre.

Du skrev oxå att Du inte äter ngt med socker i.
    Menar Du sötsaker då?
    Eller menar Du att Du försöker utesluta allt som innehåller socker, även om det är bröd mm?

Du får verkligen ursäkta alla dessa frågor men jag frågar gärna här på fl, då man ofta får bra svar

Unnar Du Dig inga godsaker på helgerna heller?
    Eller väljer Du då bara alt som inte innehåller socker?
  • Tindra02
    83an skrev 2009-08-03 08:13:16 följande:
    Då har läkaren ring och han skrev villigt ut R Han tyckte inte att det var ngt att prata om, då jag ätit dem innan.Han börjar med att skriva ut en 3-månaderskur med 15 mg.Han sa att jag skulle höra av mig när de började ta slut.Och om jag ville kunde jag höra av mig så han fick träffa mig.Men det var inte tal om att kolla blodtryck, viktkoll mm.Så jag får väl hämta ut dem på lunchen idag.Men vad tror ni... kommer detta gå på högkostnadsskyddet?Han frågade inte om vikt eller nåt (vilket jag kan tycka är lite konstigt)?Och om man inte har nåt på det sen innan, vad brukar en 3-månaders förbrukning gå på?Är så himla glad idag Bara att hoppas att det funkar lika bra den här gången.
    Kanon
    Vet inte va dom kan kosta, har 10 mg.
    EnSomNjuter skrev 2009-08-03 10:52:39 följande:
    Ååååååå äntligen.......Nu har det varit segt ett tag, har stått still på 88,1 (88,2/88,4 men inget ner) och jag höll på att bli tokig!!!!Går en halvmil (något mer) varje dag och jag vet att det förmodligen genererar i muskler men jag vill ju oxå att det ska bli lite viktminskning av det och idag hade det hänt =)87,5, fan vad skönt!!Jag känner ju att rumpan o magen har krympt för byxbaken hänger och den farliga magen under bysten är nu mindre än falukorven under naveln så det händer iallafall saker även om det inte syns på vågen hela tiden....Men jag frågade min dietist sist jag var där om jag inte skulle öka till 15mg men hon verkade inte tycka att det behövdes, fast jag har börjat bli lite sugen på godis o annat skit så jag ska nog fråga henne igen om det inte är dags att byta!Förrövrigt är blodtrycket perfekt och jag mår toppen =)Kram på er alla och keep fighting!
    Härligt
    Kram
    tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
  • 83an

Då har jag varit och hämtat ut tabletterna.
    De kostade 1016:- (+ 100:- för receptet).

Men jag glömde fråga om de högkostnadsskyddet går in vid 1800:-.
    Hmmm måste jag gå in och kolla detta...?
    Skulle vara bra och veta om man får mer utskrivet sen.

Jaja, nu har jag dem iaf och ska ta första tabletten nu (kan väl inte spela så stor roll om jag tar den nu istället för på morgonen?)

Glömde väga mig i morse så jag får ta en morgonvikt i mon när jag vaknar.

Hoppas verkligen att man känner skillnad snabbt

• Knasiga morsan

Det här med högkostnadskortet på apoteket är så att det är upp till 1800 kr MEN det är olika rabattsystem så det kan ta lite tid att komma upp till frikort. För jag tror att det är upp till 1000 kr sedan är det en viss procents rabatt och sedan fortsätter det så. till slut är det 75% rabatt på medicinen innan man kommer upp till att ha betalat 1800 kr. som tur är så har jag alltid frikort då jag går på psykos-medicin så jag mitt första uttag varje år när jag ska betala så åker jag på ett frikort direkt.. hehe.. :P

Nej jag äter inget med socker i. Det enda med socker i jag äter eller dricker är vitt bröd till frukost och mjölk till kaffet. Men annars ingenting! Detta är för att jag har min psykiska störning och att socker förvärrar den. Så nej jag unnar mig aldrig något med socker i. Jag äter inget godis, inga kakor, inget som är inlagt, ingen läsk, ingen ketchup eller lingonsylt med mera..

Det är som sagt VIKTIGT att äta tre gånger om dagen när man går på R. Man får som sagt inte banta. Jag känner ju ingen som helst hunger men jag ser ändå till att äta en portion med mat varje gång det är middag. Alltså jag tar mindre mat men jag ser ändå till att äta vad en "normal" portion skulle kunna tänkas vara.

Men som sagt, det är väldigt viktigt att äta. Det får man inte hoppa över!

• 83an
    Knasiga morsan skrev 2009-08-03 14:30:04 följande:
    Det här med högkostnadskortet på apoteket är så att det är upp till 1800 kr MEN det är olika rabattsystem så det kan ta lite tid att komma upp till frikort. För jag tror att det är upp till 1000 kr sedan är det en viss procents rabatt och sedan fortsätter det så. till slut är det 75% rabatt på medicinen innan man kommer upp till att ha betalat 1800 kr. som tur är så har jag alltid frikort då jag går på psykos-medicin så jag mitt första uttag varje år när jag ska betala så åker jag på ett frikort direkt.. hehe.. :PNej jag äter inget med socker i. Det enda med socker i jag äter eller dricker är vitt bröd till frukost och mjölk till kaffet. Men annars ingenting! Detta är för att jag har min psykiska störning och att socker förvärrar den. Så nej jag unnar mig aldrig något med socker i. Jag äter inget godis, inga kakor, inget som är inlagt, ingen läsk, ingen ketchup eller lingonsylt med mera..Det är som sagt VIKTIGT att äta tre gånger om dagen när man går på R. Man får som sagt inte banta. Jag känner ju ingen som helst hunger men jag ser ändå till att äta en portion med mat varje gång det är middag. Alltså jag tar mindre mat men jag ser ändå till att äta vad en "normal" portion skulle kunna tänkas vara. Men som sagt, det är väldigt viktigt att äta. Det får man inte hoppa över!
    Det verkar som om detta går på högkostnadsskyddet (såg nåt om det på ett papper jag fick med) trots att jag inte har ett BMI på minst 35
    Man betalar 100% upp till 900:-, 50% till 1300, 75% till 1700:- och sen 25% till 1800:-
    Typ nåt sånt tror jag det är...

Tack för ditt långa svar.

Jag ska verkligen försöka äta lite varje gång.
    Men det är svårt när man inte känner någon hungerskänsla alls.

Hoppas verkligen att jag märker skillnad snabbt.
  • Knasiga morsan

om du inte äter något så kommer du inte gå ner något i vikt, tänk på det!

Och det här med att gå ner i vikt - DET TAR TID! Så du kanske kan märka att du minskar 1 kg per vecka och det är mycket att gå ner det. Men det är ingen mirakelmedicin som gör underverk snabbt. Det tar tid att gå ner i vikt, oavsett vilken metod man använder sig av!

• 83an
    Knasiga morsan skrev 2009-08-03 16:18:00 följande:
    om du inte äter något så kommer du inte gå ner något i vikt, tänk på det!Och det här med att gå ner i vikt - DET TAR TID! Så du kanske kan märka att du minskar 1 kg per vecka och det är mycket att gå ner det. Men det är ingen mirakelmedicin som gör underverk snabbt. Det tar tid att gå ner i vikt, oavsett vilken metod man använder sig av!
    Det konstiga var att jag gick ner 17 kg på ca 20 veckor förra gången.
    Och då åt jag nästan ingenting och mådde kanon.
    Och det mest konstiga var ju att jag _inte_ gick upp när jag slutade med R... skumt va?
    Har man inte ätit på så länge borde kroppen ta åt sig allt den får till sig efteråt.
    Men inte min tydligen...

Höll ju vikten till jag blev gravid knappt ett år senare.

Men denna gång tänkte jag ta hand om min kropp på samma gång som jag förhoppningsvis tappar kg
  • mamma t 2

Såja...var till dietisten idag och skrev ju tidigare att jag hade hoppats på 2-siffrigt nästa gång vi sågs..alltså idag..Men jag visste att inget hade hänt på vågen snarare tvärtom att det skulle visa + sedan jag slutade med R i och med semetsren för 2 veckor sedan..Och det gjorde det..hade gått upp + 0,8..
    Vi pratade om att öka dosen till 15 mg men det tyckte hon inte var någon vits...eftersom jag äter samma mängd mat som innan R..Hon tyckte bara att jag måste "ta mig i kragen" och försöka kämpa lite mer...)! Känns snopet, men det är ju det enda..R är ju inget mirakelpiller, utan JAG själv måste ta itu med det!...Visste det ju innan, så nu ska här köras för fulla muggar!!! Mera motion ska det bli, kanske går lättare när man börjar jobba nu from i morgon?..Hoppas kan man ju alltid och jag ger inte upp!!!!

• Knasiga morsan

Ja, du får göra som du vill 83:an - gör som du vill helt enkelt!! Jag bara framför vad min läkare sa till mig och som han betonade vara viktigt!

• Knasiga morsan

mammat2 -- jag hejjar på dig!! Det kommer nog gå bra ska du se!!! Jag tror att det kan bli bättre när du börjar jobba igen för då kommer du in i rutiner och äter regelbundet, har tankarna på annat håll under arbetsdagen med mera. Det märker jag på mig nu under sommaren när jag jobbar att det förbättrar min viktnedgång!

Svar på tråden Reductil