SuperMia1980:
Tecknen finns nog, men kommer smygande på ett lömskt sätt, och är säkert svåra att se och förstå när man sitter mitt uppe i problemet.
Jag har lyckligtvis aldrig själv varit ihop med någon person som jag ens kan beskriva som otrevlig, men av allt jag har hört och alla jag pratat med verkar det som om:
De som råkar ut för detta har lite dåligt självförtroende till att börja med. Det är ju inte ovanligt, periodvis drabbas till och med narcissistiska megalomaner som jag av en släng av självtvivlan!
Det börjar med små gliringar som den som utsätts ofta tolkar som att de själv gjort fel. "Hon skulle inte klaga på att det står disk där om jag bara skärpte mig och skötte hushållet mer, jag gör säkert för lite" eller "Okej, jag ska sluta prata med främmande killar på stan eftersom min partner blir arg av det - det är väl för att han älskar mig så mycket, jag borde känna mig smickrad".
Sedan går det med små steg framåt, och allteftersom den utsatte vänjer sig vid att anpassa sig för att vara på "skitstövelns" goda sida, desto mer normalt blir det beteendet för den utsatte, tills den dag då man läser ett inlägg här i stil med "Jag orkar inte städa mer än jag gör eftersom jag jobbar heltid och tar hand om fem barn, har någon tips på hur jag ska städa bättre och effektivare så att min man slipper slå mig för att det finns dammråttor i hallen när han kommer hem?"
Vid det laget har redan självförtroendet brutits ner så långt att den utsatte visserligen kanske inser att det inte är dennes eget fel, men absolut inte har styrka att stå upp och kräva sitt liv tillbaka.
Så, om det vore så enkelt som:
"Ska vi vara ihop?"
"Okej, för du är trevlig och jag gillar dig!"
SMACK! PANG! TJOFF! "Sådär gör jag för du ska säga att du 'älskar' och inte bara 'gillar' mig. Dessutom tänker jag kalla dig hora och du måste säga upp bekantskapen med alla dina vänner."
skulle ju inte problemen finnas.
Det bästa är ju att det är så många som vänder sig till sådana här forum och får stöd av folk som helt enkelt kan säga att det är dags att vakna och SE tecknen.
Det värsta är att det säkert finns folk som inte ens får använda sådana här forum för sina kontrollfreaks till partners.