• miaelund

Nr 2 med BF början av oktober, ngn som vill följa med?

Halloj! Jag plussade (igen, tredje testet) i morse o har BF 4 okt. Har en liten flicka på snart 17 mån sen innan o skulle gärna prata mer m andra i samma läge

Själv tycker jag att det är underbart, häftigt pirrigt o läskigt, men overkligt. Menar, HUR ska jag hinna med båda två? Lilla Saga sover i vårt rum, ofta nära mig i vår säng, det kommer ju bli svårt m en ny bebis som ligger vid bröstet hela natten tex... Sånna funderingar har jag MASSOR.....
    Fått tid t MVC iaf på måndag så då kanske det kommer kännas lite lättare att smälta allt.

Kram!

Maria, förlovad m Niklas, mamma t Saga f. 6/9-07
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 12:00
    Länk t vår BF.lista

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m42570510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-30 11:23
    Del 2 av vår tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m43533714.html
  • Svar på tråden Nr 2 med BF början av oktober, ngn som vill följa med?
  • oktobermammsen

ihh nu blir jag nervös i magen. skall göra cub testet på torsdag. nån som snabbt och lätt kan förklara hur de mäter? vad innebär 1:26?bra eller dåligt eller mitt emellan? skall man ha högt eller lågt värde?

• Flisan79
    oktobermammsen skrev 2009-03-31 13:59:25 följande:
    ihh nu blir jag nervös i magen. skall göra cub testet på torsdag. nån som snabbt och lätt kan förklara hur de mäter? vad innebär 1:26?bra eller dåligt eller mitt emellan? skall man ha högt eller lågt värde?
    Allt mellan 1 och 2 är normalt. Jag hade 1,5 i nackspalten. Den ska vara så smal som möjligt. Fick med det måttet 1:20 000 vilket är det bästa man kan få. Om du nu menar att risken är 1:26 är det ett ganska dåligt resultat och alla under 1:200 (1:300 i vissa komuner) erbjuds fostervattenprov.
  • emilias
    Bibabba skrev 2009-03-30 21:02:29 följande:
    idag har jag berättat på jobbet. Det känns skönt att inte riskera att försäga sig längre. Sonen är fortfarande helt bestämd på att han vill ha en lillebror, och försökte kika in genom naveln idag, när vi pratade om att bebisen bor i min mage.
    Haha vad roligt. Min son är däremot bestämd att det är en liten slicka (flicka) där inne. Fast ibland inte pojke eller slicka mamma bebis såklart.
  • oktobermammsen
    Flisan79 skrev 2009-03-31 15:27:15 följande:
    Allt mellan 1 och 2 är normalt. Jag hade 1,5 i nackspalten. Den ska vara så smal som möjligt. Fick med det måttet 1:20 000 vilket är det bästa man kan få. Om du nu menar att risken är 1:26 är det ett ganska dåligt resultat och alla under 1:200 (1:300 i vissa komuner) erbjuds fostervattenprov.
    tack för svaret, nu blev jag lite klokare.  att välja kubb testet vid denna graviditet känns ändå tryggande trots den relativt storta felmarginalen. vi är väl mest intresserade av de andra 2 sjukdomarna "trisomierna" som gör att barnet aldrig överlever till vuxen ålder.  ett barn med ds är självklart en omställning så kan vara skönt att ha 5 månader på sig att förbereda sig mentalt om man får ett ds barn och sicka goa ungar ds barnen brukar vara när de växer sen då
  • Selin07

Hoppas att det inte är försent att hoppa in här Har en dotter som är född 8 Januari 2007. Väntar en till med bf runt 4-6 okt. Var på KUB igår. Fick 1:3578. Förra gången hade jag 1:6500. Är 36 år och blir 37 i dec. Nackuppklaringen var 2.2. Var i 13:1 när jag gjorde testet enl. BM.

När jag pratade om fvp blev bm nästan ifrågasättande och tyckte inte att man skulle komma dit om man inte var säker på resultatet. Jag har läst många trådar nu och det verkar som om allt äver 1:200 är bra t o m de som får 1:2 har 50% risk. 

Hittade denna information om nackbredd osv..tyckte var intressant.

se.babycenter.com/pregnancy/antenatalhealth/scans/nuchalscan/

Håller tummarna för er som ska göra kubtest!!

Mamma till Elin född 8 Januari 2007
  • Selin07

Fick veta från min kompis att man ska be de kolla på näsan-näsben. Det ger tydligen också indikation.

Mamma till Elin född 8 Januari 2007
  • Blåklockan

Hej hopp!

Idag är jag hemma med dottern som är sjuk. Kl 11.30 ska jag göra KUB, känns pirrigt! Gjorde det med dottern också, men det pappret låg i "gravidmappen" man skulle ha med sig till bb och där försvann hela mappen Så jag vet inte vad jag fick för sannolikhet då.

Kram!

• gosfisen

Hej hej, hoppar in här
    Väntar 2:a med BF (än så länge...) 9 okt.
    Har en son på strax över 2 år - Axel, född feb -07.

• Plantago

Idag gjorde jag moderkaksprovet. Det var helt ok. Inget ont, bara en märklig känsla och lite snurrigt efteråt av anspänningen. Rådet var att vila efteråt och låta någon annan laga maten idag. Så jag har ju knappt vågat gå på toa... Känner mig inte sååå orolig men man blir ju lite nojig över hur rörlig man kan vara när de säger så. Nu får vi vänta en vecka på svar.

• oktobermammsen
    Plantago skrev 2009-04-01 18:29:06 följande:
    Idag gjorde jag moderkaksprovet. Det var helt ok. Inget ont, bara en märklig känsla och lite snurrigt efteråt av anspänningen. Rådet var att vila efteråt och låta någon annan laga maten idag. Så jag har ju knappt vågat gå på toa... Känner mig inte sååå orolig men man blir ju lite nojig över hur rörlig man kan vara när de säger så. Nu får vi vänta en vecka på svar.
    vad skönt att det gick bra. se det som en njutning idag nu då när man får husera där hemma och du vara lite "drottning". så det tar 1 vecka för att få svar? ni får se till att sysselsätta er så tiden går fort.
Svar på tråden Nr 2 med BF början av oktober, ngn som vill följa med?