• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag startar en ny tråd för den gamla blir gammal idag.

Här kan vi prata om allt.

Välkommna alla nya och gamla.

Min prematurpojke är 2.5 år och en envis liten kille. Han har fått vara frisk enda sedan 1 juli...HURRA. Han har varit sjuk nästan konstant sen oktober. Det kan förklaras med att dagmamman är på semester

Killian har varit sen med nästan allt. Han gick runt sin tvåårsdag okorrigerat. Han pratar inte mer än ett tiotal ord och den fantastiska meningen "Den är min"
    Han väntar nu på en massa kontroller. Han har gjort spirometriundersökningen under sommaren och det lutar mot steorider till hösten. Han ska börja hos sjukgymnast för att han inte kan springa och rör sig klumpigt. Han har hörsel och synundersökning på gång och tid till talpedagog och han går på lekoteket. Ibland blir jag ledsen för allt ståhej och jag oroar mig men när jag tänker efter, han lever ju, det kunde varit mycket värre.

Jag hoppas ni haft en härlig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 09:08
    Länk tll EPT barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
  • eeisor
    Svar på #69
    Jag förstår vad du menar, det måste kännas ganska hopplöst när barnet inte kan äta och man inte kan göra så mycket åt det, jag kan åtminstone ha någorlunda kontroll.

Men, samtidigt, tro mig, det är inte jätteroligt att ha en liten som aldrig får nog. Även om det inte är ett stort problem, så är det ändock ett problem. Senaste veckan har det gått åt två fulla flaskor välling på kvällen (han somnar inte utan så mycket, annars skulle jag begränsa där också) och han skulle gladeligen äta mer av både lunch och middag om han fick. Han gapar som en fågel när vi är klara. M har numer både dubbelhaka och kulmage och nog för att det är gosigt med en rund bebis, men det här är på väg överstyr.

Är det inte åt ena hållet så är det åt det andra... Varför kunde vi inte alla fått barn som var mellanting? Bara liksom... lagom!
    Grrl skrev 2008-08-13 20:53:15 följande:
    Kanske är det ett problem...men med en pojke som får i sig ca ett kryddmått om dagen så känns det som lyx...men jag är kanske lite känslig...
  • eeisor
    Svar på #68
    Det är lite samma här, ända sen vi började med smakisar så har han hela tiden velat ha mer. Begriper inte heller var det tar vägen! Eller förresten jo, det gör jag visst, mitt i varje måltid stannar han upp och tar i för kung och fosterland för att bajsa. Något stoppas in = något måste ut.

M har aldrig varit maxad, däremot tror jag att han kanske fick ha kvar Calogen lite för länge på neo, han gick upp 70g per dag under flera veckors tid innan det togs bort.

M I R R E skrev 2008-08-13 20:49:08 följande:
    Bebbabus: Vi har inte fått hem dom än, om en vecka ungefär och jag misstänker att det lär bli mycket bråk kring dom. Han ska ha dom på heltid.Rosiee: Killian har heller inge botten, han kan äta hur mycket som helst, fattar inte hur det får plats, han har varit så sen han fick fast föda för första gången. Ibland tror jag att det är för att han var maxad på neo, dvs han fick inte äta mer än läkarna sa hur hungrig han än var för att inte få vätska kring lungorna. Han var maxad hemma också tills han var 8 månader.
  • knäppisen

Jag har en kille som blir två i sept, han har haft glasögon sen i mars (är översynt) och jag säger bara tack o lov för glasögonförsäkring. Han vet att han inte får ta av dem men gör det när han blir arg på mej, busunge.

Bebbabus skrev 2008-08-13 18:12:59 följande:
    [citat]
    Mirre: Får ni Killian att ha glasögonen på? har ni nåt tips? Min Ellie har också glasögon, hon ska helst ha dem jämt om hennes syn ska växa "rätt" och inte blir sämre. Ellie har haft glasögon i snart 6 månader och det fungerar inte kan jag säga...Hon bara plockar av dem och vill "bryta" dem i bitar och leka med dem. E är 2 år i november.
  • Grrl
    eeisor skrev 2008-08-13 22:56:09 följande:
    Svar på #69Jag förstår vad du menar, det måste kännas ganska hopplöst när barnet inte kan äta och man inte kan göra så mycket åt det, jag kan åtminstone ha någorlunda kontroll.Men, samtidigt, tro mig, det är inte jätteroligt att ha en liten som aldrig får nog. Även om det inte är ett stort problem, så är det ändock ett problem. Senaste veckan har det gått åt två fulla flaskor välling på kvällen (han somnar inte utan så mycket, annars skulle jag begränsa där också) och han skulle gladeligen äta mer av både lunch och middag om han fick. Han gapar som en fågel när vi är klara. M har numer både dubbelhaka och kulmage och nog för att det är gosigt med en rund bebis, men det här är på väg överstyr.Är det inte åt ena hållet så är det åt det andra... Varför kunde vi inte alla fått barn som var mellanting? Bara liksom... lagom!
    Kanske kan de träffas o äta ihop o inspirera varandra lite, så kanske de kan gå halva vägen var...perfekt!
  • sofie och laura

det enda vår älskling gillade var gröt och född i v 28.
    nu är han 11 1/2 månad och för 2 månader sen började jag med matburk då gick det ner dvs 9 månader så gröten gjorde mig lycklig iaf!

Nu äter han gröt till frukost hemlagad mat och burkmat

• Basses mamma

Hej! Eftersom det varit så lugnt här i tråden ett tag nu igen tänkte jag avlägga en liten nulägesrapport. Vi var på läkarundersökning idag. Så nöjd med vår läkare. Pratade mycket om lungorna och andningen. Fick för första gången höra (av en läkare) talas om BPD. Han sa att det förmodligen är det som orsakar tungandningen, men att det är en väldigt lindrig form som kommer att växa bort. Han lyssnade på lungorna och tyckte de lät helt bra, så han satte ut Impugan. Ventoline tycker han att vi ska fortsätta med vid behov. Vid minsta tecken på att det blir värre ska vi vända oss till honom igen. Han sa att det inte är omöjligt att han kan komma att behöva Bricanyl och Pulmicort över vintern, men det fick vi se framöver. Frågade även om infektionskänslighet och dr sa att han tyckte vi skulle fortsätta vara försiktiga i vinter oxå. Jag frågade om vaccin mot RS, så nu kommer Sebastian bli vaccinerad i vinter. Väldigt skönt tycker vi. Konstigt bara att han inte blev vaccinerad i vintras... Annars var allt bra och han var väldigt nöjd med Sebastians utveckling. Det betyder verkligen otroligt mycket att vi har en läkare som vi trivs med och har förtroende för.

• Proletariatet

Basses mamma: Vad härligt med en så förstående läkare! Här är allt för dyrt (enligt dem) så T blev bara vaccinerad första året (när vi kom hem) mot RS. Skönt att andningen lät bra nu, men även att han klargjorde att det kan komma bli värre i vinter. Jag tycker om när de är ärliga.

Jag ringde och avbokade sjukgymnasttiden häromdagen, för helt plötsligt tar hon flera steg i taget och jag känner mig inte alls orolig över det längre

• cloudberry79

Vi ska på uppföljning nästa onsdag, så jag skriver nog lite då. Vi håller ännu på kämpa med maten åt Vidar, han äter nu potatis+palsternacka, majs, gröt och majsbågar. Vi håller precis på introducera gluten, igår åt han några vetekex och det gick bra.

Skillz that Killz 10k+
  • MsBeauty

Jag får också ringa och boka tid för återbesök snart... ska inte räkna med att de kan komma ihåg det själv. Vill också veta om min son kommer bli vaccinerad mot RS, han blev det i våras, men då var vi ju inskrivna.

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11