• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag startar en ny tråd för den gamla blir gammal idag.

Här kan vi prata om allt.

Välkommna alla nya och gamla.

Min prematurpojke är 2.5 år och en envis liten kille. Han har fått vara frisk enda sedan 1 juli...HURRA. Han har varit sjuk nästan konstant sen oktober. Det kan förklaras med att dagmamman är på semester

Killian har varit sen med nästan allt. Han gick runt sin tvåårsdag okorrigerat. Han pratar inte mer än ett tiotal ord och den fantastiska meningen "Den är min"
    Han väntar nu på en massa kontroller. Han har gjort spirometriundersökningen under sommaren och det lutar mot steorider till hösten. Han ska börja hos sjukgymnast för att han inte kan springa och rör sig klumpigt. Han har hörsel och synundersökning på gång och tid till talpedagog och han går på lekoteket. Ibland blir jag ledsen för allt ståhej och jag oroar mig men när jag tänker efter, han lever ju, det kunde varit mycket värre.

Jag hoppas ni haft en härlig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 09:08
    Länk tll EPT barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
  • eeisor

M I R R E;
    Åh vad kul att besöka dem! Hoppas ni får trevligt!
    Saknar också personalen lite nu och då, hade ganska många glada skratt med en del av dem. Ska snart ta en tur till jobbet i Täby för att avsluta saker, det får nog bli en liten sväng in på avdelningen också samtidigt...

• LG74

Jag undrar bara, i vilken vecka är man född om man "räknas" som EPT?

• Proletariatet

Lisa G: Jag tror det är barn födda före v.29+0

• Soffiie

Jag är gravid i v 27+1 idag och min lilla tös i magen är tillväxthämmad med 30%. Går nu på flödesmätningar av navelstängen regelbundet och så fort det försämras och bebisen är på verkad måste dem ta ut henne..
    Jag är så orolig klart och nervös och snurrar omkring på dessa sidor och läser allt jag kan komma åt, Är det sant att flickor är starkare än pojkar när dem födds prematur? eller kasnke bara ren kvacksalva. Vad har man att förvänta sig den första tiden och så menar jag? Är det stor chans att dne klarar sig eller ska man vara förbered på att hon inte klarar sig? kram sofie

• Full av förhoppning

Ja det är sant att flickor är starkare och det med överlevnad mm har helt och hållet med förutsättningarna att göra. Förbered dig på att hon kan behöva respirator, kanske C-pap... en massa sladdar och slangar och kuvös.

Inget kan förbereda en på att ens bebis inte kommer att överleva så det är bättre att inte ta ut nåt i förskott alls, för det som händer kommer att hända oavsett.

I Lund är överlevnadsstatistiken att de lyckats rädda ca 90% av barnen födda i vecka 25+ och vecka 28 är överlevnadsstatistiken i princip detsamma som för fullgångna, för inte ens där kan man ju lämna garantier.

Önskar dig lycka till!!!!

har skrivit blogg från den dagen mitt vatten gick i vecka 21+1 och låg i strikt sängläge i två månader innan min skrutt tittade ut, om du vill läsa.....

Soffiie skrev 2008-08-08 14:31:35 följande:
    Jag är gravid i v 27+1 idag och min lilla tös i magen är tillväxthämmad med 30%. Går nu på flödesmätningar av navelstängen regelbundet och så fort det försämras och bebisen är på verkad måste dem ta ut henne..Jag är så orolig klart och nervös och snurrar omkring på dessa sidor och läser allt jag kan komma åt, Är det sant att flickor är starkare än pojkar när dem födds prematur? eller kasnke bara ren kvacksalva. Vad har man att förvänta sig den första tiden och så menar jag? Är det stor chans att dne klarar sig eller ska man vara förbered på att hon inte klarar sig? kram sofie
    Elias är här
  • M I R R E

Idag har vi varit på synundersökning och Killian har pga sin ROP och syrgasbehandlling blivit närsynt på ena ögat. Nu har vi fått recept på glasögon och han skaa fortsätta att gå på kontroller. Det kommer ta ett tag att få till styrkan, han är också astigmatisk på det andra ögat.

Nu är det öron, sjukgymnast och logopeden kvar.

• Proletariatet

Mirre: De har sagt till oss att vi ska räkna med att Tyra kommer få glasögon, förra undersökningen var hon både närsynt och hade astigmatism (brytningsfel) men det var lika på båda ögonen och då behövdes tydligen inte glasögon, ännu.
    Men vad mycket ni har, vad jobbigt. Går det bra för honom med glasögonen?

Sjukgymnasten ringde oss igår så nu har vi äntligen fått en tid, den 21:a Ska bli skönt att få komma dit och se vad hon har att säga.

• Proletariatet

Och idag fick vi kallelse från barnmottagningen för ett-års kontroll 16 september (hon blir 2 i november). Det hjälper att vara påstridig

• M I R R E

Killian har ju olika fel på ögonen. På ett år hade närsyntheten blivit mycket sämre.

Det är mycket undersökningar nu men det känns bra att man utreder honom nu, så han får det stöd han behöver, eftersom hans lillebror som är ett år typ snart är ikapp honom. Killian är sen men lillebror har varit tidig med allt.

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11