Inlägg från: knäppisen |Visa alla inlägg
  • knäppisen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag har en liten O född i v 29+0 i sept 06. Neotiden förflöt utan större problem och vi kom hem redan efter 39 dagar. Första året med O vill jag helst glömma för det var ett j-kla skitår. Han var ledsen mest hela tiden, ständigt sjuk och mkt stora problem med magen.

O fick, inte helt ovanligt, en hjärnblödning grad 2 och en liten cp-skada vilket gör att han är inte kan stå eller gå själv än. Han har för mkt spänning i musklerna, främst i benen, alltså tvärtemot MIRREs Killian. Satt gjorde han vid 14 mån och kröp vid 16 mån så det har ju inte gått undan direkt Annars så är han normalutvecklad, är världens goaste och gladaste o pratar i ett i ett i ett.

• knäppisen

Neo har hjälpt oss med allt. Även nu när O är utskriven från Neo så går vi till Neoläkaren med hans astma o allergi. Tidigare har vi bara behövt knysta om ett litet problem så har de tagit det på fullt allvar o vi har fått komma dit direkt o träffa läkaren. Tråkigt att man ska behöva tjata sig till hjälp , särskilt när det gäller så förtidigt födda barn som man vet har mer problem än fullgångna.

• knäppisen

Jag har en kille som blir två i sept, han har haft glasögon sen i mars (är översynt) och jag säger bara tack o lov för glasögonförsäkring. Han vet att han inte får ta av dem men gör det när han blir arg på mej, busunge.

Bebbabus skrev 2008-08-13 18:12:59 följande:
    [citat]
    Mirre: Får ni Killian att ha glasögonen på? har ni nåt tips? Min Ellie har också glasögon, hon ska helst ha dem jämt om hennes syn ska växa "rätt" och inte blir sämre. Ellie har haft glasögon i snart 6 månader och det fungerar inte kan jag säga...Hon bara plockar av dem och vill "bryta" dem i bitar och leka med dem. E är 2 år i november.
  • knäppisen

Sonen har alltid legat över kurvan på huvudomfånget men nu börjar kroppen komma ikapp. Han är snart 2 år okorr.

Han började dagis vid 19 mån vilket kändes alldeles förtidigt. Fast han stortrivts och inte varit mer sjuk än andra barn.

• knäppisen
    MsBeauty skrev 2008-09-18 23:27:34 följande:
    Jag undrar... Hur länge korrigerar man barnets ålder egentligen? Är det tills h*n är ikapp i mognaden eller har man nån "gräns"?
    Man korrigerar tills de är ikapp, men man har också en bortre gräns för hur länge man ska korrigera. Dem bortre tidsgränsen är satt för att man inte ska missa att barnet faktiskt har problem utan bara förklarar det med att "han är ju prematur".
    För extremprematurer (födda runt v 24-25) kan man korrigera ända upp tills de börjar skolan. Min kille som föddes på gränsen till extremprematur, hade 3-4 år på sig att komma ikapp. Dottern född i v 33 hade 1,5-2 år på sig. Jag har förstått att korrigeringen är individuell och barn födda i samma vecka kan få olika lång tid på sig allt beroende på hur deras första tid i livet varit. Detta är vad vår neoläkare sagt i alla fall. Men det finns säkert olika uppfattningar om detta också, som om allt annat.
  • knäppisen
    BebisVagga skrev 2008-09-25 11:46:42 följande:
    när blev era barn sjuka första gången efter att ni kommit hem!!!... jag träffar ofta vänner o så, men Gabriel verkar inte det minsta känslig för andra.. inte önnu iaf..
    O fick sin första förkylning nån vecka efter att han kommit hem, han har varit mkt mottaglig och fått varenda infektion inom 3 mils radie, i alla fall har det känts så. Så var det hela första 18 månaderna. Sen har det varit mer normalt förekommande med infektioner.
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11