• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag startar en ny tråd för den gamla blir gammal idag.

Här kan vi prata om allt.

Välkommna alla nya och gamla.

Min prematurpojke är 2.5 år och en envis liten kille. Han har fått vara frisk enda sedan 1 juli...HURRA. Han har varit sjuk nästan konstant sen oktober. Det kan förklaras med att dagmamman är på semester

Killian har varit sen med nästan allt. Han gick runt sin tvåårsdag okorrigerat. Han pratar inte mer än ett tiotal ord och den fantastiska meningen "Den är min"
    Han väntar nu på en massa kontroller. Han har gjort spirometriundersökningen under sommaren och det lutar mot steorider till hösten. Han ska börja hos sjukgymnast för att han inte kan springa och rör sig klumpigt. Han har hörsel och synundersökning på gång och tid till talpedagog och han går på lekoteket. Ibland blir jag ledsen för allt ståhej och jag oroar mig men när jag tänker efter, han lever ju, det kunde varit mycket värre.

Jag hoppas ni haft en härlig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 09:08
    Länk tll EPT barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
  • LisetteWernholm

Hej alla!
    Med oss är det bara bra. Emilia har haft sin inskolning nu på förskolan, det har gått hur bra som helst. De första dagarna satt hon mest i mitt knä och tittade på de andra barnen. Men nu de två sista dagarna har hon släppt mamma och gått iväg alldeles själv och lekt och busat. =)
    Hon älskar att vara ute på gården, där de har gungor, sandlådor och hennes favorit ruschkanan!
    Det känns så bra att hon verkar trivas där, det blir att hon kommer gå tre gånger i veckan nu från början, vissa dagar kommer att bli lite längre då jag jobbar extra.
    Så nu är det back to reality, försöka få ngt jobb vore super. Känns trist att jobba som vårdare när man har lärarutbildning. =(
    Ikväll ska vi på kalas då en av Emilias kusiner fyller år.
    Å jag har fyllt upp apoteket hemma nu när Emilia har börjat förskolan, har förberett för alla förkylningar och allt vad det är i samband med starten på förskolan.
    Hoppas ni har det bra!
    Kramar från Lisette & Emilia

• Livsglädjen

Ja du, LizzTommy, Edvin hann gå tre dagar på dagis nu i höst innan han har varit hemma i en vecka med infektion i nedre lufvägarna (vad det nu egentligen innebär). Han blev alldeles blek och slö och fick feber. Distriktsläkaren skrev ut antibiotika (flytande) och sa att om han kräktes upp medicinen var vi tvungen att lägga in honom på sjukhuset! Jag fick lite panik inför tanken att åka tillbaka till barnkliniken som jag spenderade nio veckor på... men han fick behålla medicinen och redan dagen efter var han sååå mycket piggare igen.

Bland det värsta med det här är nästan att jag inte hör något på andningen att han har infektion. Jag skulle inte komma på tanken att inhalera honom för att han kräks... Han brukar ju bli rosslig när det blir för jobbigt att andas.

• Livsglädjen

(Ja, "lufvägarna" kan ju de flesta fundera på vad det betyder naturligtvis menar jag "luftvägarna")

• BebisVagga

hejsan.. jag fick min lilla Gabriel i köpenhamn den 29april-08
    jag fick svår havandeskapsförgiftning så i graviditets vecka 25+5 plockade dem ut min lillfis..

han är 4 månader nu/3 veckor korr..

• BebisVagga
    Soffiie skrev 2008-08-08 14:31:35 följande:
    Jag är gravid i v 27+1 idag och min lilla tös i magen är tillväxthämmad med 30%. Går nu på flödesmätningar av navelstängen regelbundet och så fort det försämras och bebisen är på verkad måste dem ta ut henne..Jag är så orolig klart och nervös och snurrar omkring på dessa sidor och läser allt jag kan komma åt, Är det sant att flickor är starkare än pojkar när dem födds prematur? eller kasnke bara ren kvacksalva. Vad har man att förvänta sig den första tiden och så menar jag? Är det stor chans att dne klarar sig eller ska man vara förbered på att hon inte klarar sig? kram sofie
    jag tror det bara e kvacksalva.. jag fick en son.. o han e hur frisk som hellst..
  • cloudberry79
    BebisVagga skrev 2008-08-31 08:02:23 följande:
    jag tror det bara e kvacksalva.. jag fick en son.. o han e hur frisk som hellst..
    Rent biologiskt är faktiskt flickbebisar starkare när de föds väldigt tidigt, men med tanke på den svenska neovården blir skillnaden för barnen marginell. Jag har också en kärnfrisk pojke, men populationsmässigt är det alltså en liten fördel för tjejorna.
    Skillz that Killz 10k+
  • Full av förhoppning

Det är ganska individuellt, men generellt sätt är flickor starkare än pojkar när de är prematurer.
    Detta är inget påhittat utan ett mönster man sett inom prematursjukvård Läääänge.

Min pojke är också frisk nu.. helt friskförklarad och allt gick bra i slutändan, men det suddar inte ut faktum för det.

BebisVagga skrev 2008-08-31 08:02:23 följande:
    Elias är här
  • Grrl

Min son har bestående svårigheter till följd av att han föddes så tidigt. Har också hört att flickor generellt sett är starkare. Skulle jag bli gravid igen skulle jag känna mig lugnare om jag visste att jag väntade en flicka, men det blir ju som det blir ändå...!

• Livsglädjen

Ja, som de andra säger så är det statistisk sett bättre chans för flickor än för pojkar...
    Min pojke har inte fått några bestående komplikationer (vad vi vet än så länge, det kan ju dyka upp saker senare).

• BebisVagga
     första riktiga leendet fick jag av min älskade son i dag... dock ville han itne göra ett lika fint leende igen när jag ade kameran beredd.. min några försök gjorde jag allt.. dock ingen som satt perfekt..

Gabriel e idag 4 veckor korrigerad ålder
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11