• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag startar en ny tråd för den gamla blir gammal idag.

Här kan vi prata om allt.

Välkommna alla nya och gamla.

Min prematurpojke är 2.5 år och en envis liten kille. Han har fått vara frisk enda sedan 1 juli...HURRA. Han har varit sjuk nästan konstant sen oktober. Det kan förklaras med att dagmamman är på semester

Killian har varit sen med nästan allt. Han gick runt sin tvåårsdag okorrigerat. Han pratar inte mer än ett tiotal ord och den fantastiska meningen "Den är min"
    Han väntar nu på en massa kontroller. Han har gjort spirometriundersökningen under sommaren och det lutar mot steorider till hösten. Han ska börja hos sjukgymnast för att han inte kan springa och rör sig klumpigt. Han har hörsel och synundersökning på gång och tid till talpedagog och han går på lekoteket. Ibland blir jag ledsen för allt ståhej och jag oroar mig men när jag tänker efter, han lever ju, det kunde varit mycket värre.

Jag hoppas ni haft en härlig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 09:08
    Länk tll EPT barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
  • Full av förhoppning

GRATTIS till körkortet och boendebyte!!!

morotsstavar skrev 2008-10-24 19:29:52 följande
    Hej alla! Är lite frånvarande eftersom vår dator har pajat. Tog körkort i förrgår och flyttar till ett hus som vi ska hyra nästa helg Tyra har fått influensavaccin, kors i taket.
    Elias är här
  • boktok
    morotsstavar skrev 2008-10-24 19:29:52 följande:
    Hej alla! Är lite frånvarande eftersom vår dator har pajat. Tog körkort i förrgår och flyttar till ett hus som vi ska hyra nästa helg Tyra har fått influensavaccin, kors i taket.
    Grattis till körkortet och hyrning av hus! Är så avundsjuk! Har ingetdera, men jag ska få en ny dator i present! Jippi
  • Proletariatet

Tack hörni Tog bilen och barnen och åkte till en kompis i borlänge idag, ska spendera helgen här, vilken frihet det är!

• eeisor
    Svar på #355
    Vilken liten goding du har!

Visst går det fort, M började krypa i slutet av augusti sen tog det bara två veckor så stod han upp i sängen hemma och nu går han i raketfart längs med möblerna. Verkar dessutom som att han blir en liten klätterapa, idag försökte han ta sig upp på tredje hyllan i bokhyllan med armkraft. Behöver jag säga att han drattade på ändan och sen var det stora tårar som rullade ner för kinderna...

Basses mamma skrev 2008-10-23 19:01:07 följande:
    Vad roligt! Ja, visst blir man sååå stolt när de gör sina framsteg! S lärde sig alldeles nyss att sätta sig upp själv, så jag var totalt oförberedd på att han skulle ställa sig upp själv så snart. Känns som att utvecklingen går med raketfart just nu.mammamys06: välkommen hit!
  • eeisor
    Svar på #360
    Grattis! Skönt med både kort och hus!
    morotsstavar skrev 2008-10-24 19:29:52 följande:
  • Grüth
    morotsstavar skrev 2008-10-24 21:48:52 följande:
    Tack hörni Tog bilen och barnen och åkte till en kompis i borlänge idag, ska spendera helgen här, vilken frihet det är!
    hej! stort grattis till både körkortet och huset. härligt att komma till större de gör vi med i dec ska bli jätte härligt att neo ska få sitt eget rum nu. känns att en 2:a på 56 kvm är för litet nu;)
  • Pilea

morotsstavar:
    Stort GRATTIS

Själv har jag inte kört bil sen Alve föddes och det är snart 3år sedan. Fick någon knäpp då och ville inte köra, var rädd att jag skulle krocka och att han skulle bli utan mamma. Ska ta mig i kragen och börja köra igen, blir en helt annan frihet med bil.

• Basses mamma

Hej alla! Här kommer ännu ett inlägg om influensavaccin... Tänkte bara säga att jag pratade med barn igen idag och frågade om det på något vis kunde vara skadligt om vi skulle välja att vaccinera S. Sköterskan jag pratade med sa att det trodde hon absolut inte, men för att vara helt säker så kontaktade hon i sin tur den läkare som är ansvarig för vaccinationer av barn här i länet. Och han sa att det absolut inte finns några nackdelar med att vaccinera. Så nu ska jag ta och ringa till hälsocentralen imorgon och boka tid för vaccination åt oss allihopa.  Vi får ju betala, men det gör jag gärna. Frågan är bara om jag lyckas få med den extremt spruträdda sambon dit...

Morotsstavar: grattis till körkortet!!! Skrattande

• Molly i Skåne
    Basses mamma skrev 2008-10-28 10:50:07 följande:
    Hej alla! Här kommer ännu ett inlägg om influensavaccin... Tänkte bara säga att jag pratade med barn igen idag och frågade om det på något vis kunde vara skadligt om vi skulle välja att vaccinera S. Sköterskan jag pratade med sa att det trodde hon absolut inte, men för att vara helt säker så kontaktade hon i sin tur den läkare som är ansvarig för vaccinationer av barn här i länet. Och han sa att det absolut inte finns några nackdelar med att vaccinera. Så nu ska jag ta och ringa till hälsocentralen imorgon och boka tid för vaccination åt oss allihopa.  Vi får ju betala, men det gör jag gärna. Frågan är bara om jag lyckas få med den extremt spruträdda sambon dit...Morotsstavar: grattis till körkortet!!!
    Vår svårt lungsjuke kille vaccinerades i fredags! I helgen var han syrgasfri i 2 1/2 dygn!!!
    Jag blev lite krasslig av sprutan men resten av familjen hanterade den ganska bra.

Jag rekommenderar den verkligen-ovanligt elak influensa typ B i år-tydligen!
    En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Pilea
    Molly i Skåne skrev 2008-10-28 11:07:14 följande:
    Vår svårt lungsjuke kille vaccinerades i fredags! I helgen var han syrgasfri i 2 1/2 dygn!!!
    Vilka framsteg kul
  • Livsglädjen

Molly i Skåne skrev 2008-10-28 11:07:14 följande:

I helgen var han syrgasfri i 2 1/2 dygn!!!
    Härligt!!!
    Hoppas att han inte blir/blev sämre av vaccinationen... fast det brukar ju märkas på en gång och det har ju uppenbarligen gått bra!

Jag vill verkligen inte ge Edvin mer medicin än nödvändigt (så mycket medicin som vi har tryckt i honom sedan födseln) och eftersom hans läkare sa att det inte behövdes så hoppar vi över vaccinationen i år. Han fick både -06 och -07 på läkarens inrådan.

Det roliga med läkarbesöket var att vi fick koll på vikt och längd! Han väger nu 13,8 kg och är hela 94 cm lång!!! Det är en ökning med 2,6 kg och 7,5 cm på de sju månader sedan han var till läkaren sist!!! Helt otroligt. Nog för att jag har tyckt att han har växt ur mycket kläder nu i sommar, men ändå!
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11