• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag startar en ny tråd för den gamla blir gammal idag.

Här kan vi prata om allt.

Välkommna alla nya och gamla.

Min prematurpojke är 2.5 år och en envis liten kille. Han har fått vara frisk enda sedan 1 juli...HURRA. Han har varit sjuk nästan konstant sen oktober. Det kan förklaras med att dagmamman är på semester

Killian har varit sen med nästan allt. Han gick runt sin tvåårsdag okorrigerat. Han pratar inte mer än ett tiotal ord och den fantastiska meningen "Den är min"
    Han väntar nu på en massa kontroller. Han har gjort spirometriundersökningen under sommaren och det lutar mot steorider till hösten. Han ska börja hos sjukgymnast för att han inte kan springa och rör sig klumpigt. Han har hörsel och synundersökning på gång och tid till talpedagog och han går på lekoteket. Ibland blir jag ledsen för allt ståhej och jag oroar mig men när jag tänker efter, han lever ju, det kunde varit mycket värre.

Jag hoppas ni haft en härlig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 09:08
    Länk tll EPT barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
  • Basses mamma
    Livsglädjen skrev 2008-10-22 11:12:22 följande:
    Edvin reagerade med feber båda gångerna han fick Prevenar (han fick ju bara två sprutor eftersom de velade så länge att han hann bli över ett år innan första sprutan, fördelen var att det blev färre sprutor...). Febern gick över ganska snabbt.Hans läkare på barnmottagningen tyckte inte att han behövde vaccinera sig mot influensan i år eftersom han "lyckligtvis varken är lung- eller hjärtsjuk" (hennes formulering). Jag hoppas att hon har rätt. Jag vill ju inte heller ge honom något i onödan. Tror hon att han fixar en influensa, så måste jag övertyga mig själv om att det är så... Jag är bara så nojig angående hans lungor.
    Jo, jag förstår hur du tänker. Vår läkare är ju jätteduktig, och vi har stort förtroende för honom. Bara det att när man hör om andra som vaccinerar sina små, och att influensan ska slå hårt i år, så blir man ju nojjig... Men det är som du säger, man måste ju lita på att det vet vad som är bäst.
  • MsBeauty

min son kommer inte heller få det... hans läkare tyckte också det var onödigt. Men synagis ska han få...

• Pilea

Livsglädjen:
    Alve är inte heller lung eller hjärtsjuk, men får influensavaccinet ändå, tänk vad olika det kan vara! Alve fick ju iofs diagnosen BPD som liten, men sista spirometrin som gjordes såg helt normal ut.

Alve är ju så himla tanig och blir så dålig när han är sjuk, han har ju inget att ta av.

• Valters familj

Idag fick jag svar av läkaren på neomottagningen att han tyckte det va ok o bra att hela familjen inklusive Astrid fick influensavaccinet. Så hoppas vi kan få det när hon ska på bvc på !6mån! kontroll på fre!
    På sön på riktiga "födelsedagen" blir det lite fikakalas!

Däremot synagis får hon inte, ett regionbeslut i skåne att det är begränsat till de barn som har gått hem m sin syrgas.

Fick också svar på hennes senaste rakitrtg o nu var det "normalt" utvecklat!

Ha en fin kväll allihop!

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • mammamys06

Kikar in här! Vår kille är född i v 28, vägde 1000 gram. Har en synnedsättning och har glasögon. Han är normalviktig och normallång, gick när han var 17 mån, han är adopterad så det hade antagligen varit samma sak vad gäller att lära sig gå även om han inte varit prematur då utvecklingen inte är den bästa på barnhem. Han mår toppen. Han har dock varit mycket sjuk, feberkramper och höll på att dö i maj i år, troligen pga att han är prematur. Men han är numera en mycket glad 2-åring som är frisk och välmående

• Valters familj

Mammamys06
    Låter som ni har en härlig 2åring hemma hos er!
    Fruktansvärt att ni höll på att förlora honom....men skönt att hör att han mår bra nu!

Har ni fått mkt info eller sett bilder från när er kille va så liten? 

På fre blir det vacc för hela vår lilla familj på bvc...
    Känns hemskt eg att vacc speciellt vår 2½ åring men det går ju över så fort...så det gäller att jag o mannen håller god min om vi får våra först!
    Lillan får nog vänta till sist...

Solen skiner!!
    Madde

• mammamys06
    Valters familj skrev 2008-10-23 09:23:23 följande:
    Mammamys06Låter som ni har en härlig 2åring hemma hos er!Fruktansvärt att ni höll på att förlora honom....men skönt att hör att han mår bra nu!Har ni fått mkt info eller sett bilder från när er kille va så liten?  På fre blir det vacc för hela vår lilla familj på bvc...Känns hemskt eg att vacc speciellt vår 2½ åring men det går ju över så fort...så det gäller att jag o mannen håller god min om vi får våra först!Lillan får nog vänta till sist...Solen skiner!!Madde
    Ja, han är underbar Liiiiite partisk är jag ju ja, det var fruktansvärt, nu ska han vaccineras mot influensa A eftersom det var det han höll på att dö av då.

Vi hade fått bilder och sjuksjournalspapper på honom....vi hade iofs bestämt oss redan innan vi pratade med en läkare som gick igenom hans journal med oss, vi kände direkt att han var vår son!

Vad är det ni ska vaccinera er för? Vi ska också vaccinera oss alla nästa onsdag, för influensa. Kram
  • Valters familj

Ja det e klart han e underbar!
    Hihi...
    Så skönt att d kändes så direkt, att han hörde till er!

Vi ska få influensavacc.

• Basses mamma

Måste bara visa vad jag såg när jag vände mig om när jag höll på att plocka av bordet imorse! Gissa om jag blev överraskad! Skrattande (Hoppas att det funkar med bilden nu, för jag vet inte annars hur man kopierar in den i en tråd...)

Rest sig upp alddeles själv! 081023

• mammamys06
    Basses mamma skrev 2008-10-23 11:18:53 följande:
    Måste bara visa vad jag såg när jag vände mig om när jag höll på att plocka av bordet imorse! Gissa om jag blev överraskad!  (Hoppas att det funkar med bilden nu, för jag vet inte annars hur man kopierar in den i en tråd...)
    Nämen villken SÖTNOS! hahaha, vilken hjälpreda du har! Kram
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11