• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag startar en ny tråd för den gamla blir gammal idag.

Här kan vi prata om allt.

Välkommna alla nya och gamla.

Min prematurpojke är 2.5 år och en envis liten kille. Han har fått vara frisk enda sedan 1 juli...HURRA. Han har varit sjuk nästan konstant sen oktober. Det kan förklaras med att dagmamman är på semester

Killian har varit sen med nästan allt. Han gick runt sin tvåårsdag okorrigerat. Han pratar inte mer än ett tiotal ord och den fantastiska meningen "Den är min"
    Han väntar nu på en massa kontroller. Han har gjort spirometriundersökningen under sommaren och det lutar mot steorider till hösten. Han ska börja hos sjukgymnast för att han inte kan springa och rör sig klumpigt. Han har hörsel och synundersökning på gång och tid till talpedagog och han går på lekoteket. Ibland blir jag ledsen för allt ståhej och jag oroar mig men när jag tänker efter, han lever ju, det kunde varit mycket värre.

Jag hoppas ni haft en härlig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 09:08
    Länk tll EPT barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
  • Full av förhoppning
    Basses mamma skrev 2008-10-21 12:53:57 följande:
    Hej! Är det någon här som märkt av vaccinationerna på något vis? S blev vaccinerad igår (Prevenar+ den mot bla. polio) och igår kväll började han få feber. Fick alvedon men inatt var han ändå jättehet (tog ingen temp då eftersom han drack en hel flaska välling så jag bedömde det som ej allvarligt...) och sov jättedåligt. Fick mer alvedon men hade ändå drygt 38 imorse. Men han är väldigt pigg och äter och dricker som vanligt. Men han har ju blivit vaccinerad med samma vacciner två gånger tidigare och har inte märkt något alls på honom då. Jobbigt känns det ändå eftersom han aldrig varit sjuk tidigare... Hönsmamma antar jag!
    Elias fick feber av sin prevenar och infanrix.. Den kom dagen efter konstigt nog men sen försvann den igen.
    Elias är här
  • boktok

Jodå! Erik hade feber i en hel vecka innan han blev bättre. Han hade som mest 40 grader. Utöver det var han snorig med hosta och tandvärk. Lika bra att ha allt på en gång så är det över sen! Men han var förvånansvärt pigg ändå, jag själv hade nog varit medvetslös med så hög feber.

• Valters familj

Astrid blev förkyld efter andra prevenar + infanrix,
     o feber o förkyld efter tredje.

Hoppas det släpper snart för S!

Madde

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • MsBeauty

Min son fick feber båda gångerna, men dagen efter var det borta.

• BebisVagga
    Valters familj skrev 2008-10-21 19:27:46 följande:
    Astrid blev förkyld efter andra prevenar + infanrix, o feber o förkyld efter tredje.Hoppas det släpper snart för S!Madde
    Gabriel blev snorig efter 3e kuren.. men ingen feber som tur var.. Nu e han bra igen..

lite snorig då o då, men det e väl alla utan att dem e förkylda
  • Basses mamma

Ja, idag verkar det inte vara något fel alls på honom. Förutom att han vaknade minst en gång i timmen inatt så vi vuxna i familjen är inte så jättepigga...
    Nu funderar vi mycket på hur vi ska göra med influensavaccinering. Vår läkare tyckte inte att det var nödvändigt, men på bvc sa hon att vi kunde vaccinera om vi ville. Och så är det ju såklart, man bestämmer ju själv. Tror det kostar 200-300 kronor, så det är ju inget att bråka om. Isf är det väl lika bra att vi vaccinerar oss allihopa. Men man vill ju inte hålla på och ge honom sprutor i onödan heller... Vi ska till dr den 13 november så skulle vi prata mer om det då. Är det vanligt att man vaccinerar prematurer mot influensa?

• Pilea

Alve som fyller 3 år i jan har fått kallelse till Sachsska idag för influensavaccinering. De tillhör ju riskgruppen så jag tror det är bra att vaccinera dem. Dagvården på Sachsska följer upp extrema prematurer tills de är 3,5 -4 år. De skickar kallese när det är dag för läkarbesök eller vaccineringar. Det blir ju kanske bara 1gg per år numer.

• Pilea

Influensan är extra tuff i år också!

• Basses mamma
    Pilea skrev 2008-10-22 10:26:48 följande:
    Influensan är extra tuff i år också!
    Ja, har ju läst om det, därför som man oroar sig. Men fattar inte då varför inte dr tyckte att han behövde. De tyckte att han får så mkt sprutor ändå, men vad jag vet så finns det inga interaktioner mellan Synagis och influensavaccin. Får nog ligga på lite mer, eller helt enkelt prata med bvc så att hon fixar det.
  • Livsglädjen

Edvin reagerade med feber båda gångerna han fick Prevenar (han fick ju bara två sprutor eftersom de velade så länge att han hann bli över ett år innan första sprutan, fördelen var att det blev färre sprutor...). Febern gick över ganska snabbt.

Hans läkare på barnmottagningen tyckte inte att han behövde vaccinera sig mot influensan i år eftersom han "lyckligtvis varken är lung- eller hjärtsjuk" (hennes formulering). Jag hoppas att hon har rätt. Jag vill ju inte heller ge honom något i onödan. Tror hon att han fixar en influensa, så måste jag övertyga mig själv om att det är så... Jag är bara så nojig angående hans lungor.

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11