• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag startar en ny tråd för den gamla blir gammal idag.

Här kan vi prata om allt.

Välkommna alla nya och gamla.

Min prematurpojke är 2.5 år och en envis liten kille. Han har fått vara frisk enda sedan 1 juli...HURRA. Han har varit sjuk nästan konstant sen oktober. Det kan förklaras med att dagmamman är på semester

Killian har varit sen med nästan allt. Han gick runt sin tvåårsdag okorrigerat. Han pratar inte mer än ett tiotal ord och den fantastiska meningen "Den är min"
    Han väntar nu på en massa kontroller. Han har gjort spirometriundersökningen under sommaren och det lutar mot steorider till hösten. Han ska börja hos sjukgymnast för att han inte kan springa och rör sig klumpigt. Han har hörsel och synundersökning på gång och tid till talpedagog och han går på lekoteket. Ibland blir jag ledsen för allt ståhej och jag oroar mig men när jag tänker efter, han lever ju, det kunde varit mycket värre.

Jag hoppas ni haft en härlig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 09:08
    Länk tll EPT barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
  • Valters familj

Willep, så roligt att läsa att det verkar fungera bra på ert nya dagis! Allt som händer er med lite äldre barn är så glädjande för mig med bebis ännu!

Basses mamma,då får du se imorgon om dr o bvc ssk har samma åsikt om ögonen, ibland e det ju inte så lika....
    Tyckte du skrivit innan att du inte upplevde det så!?
    Hoppas ni får träffa nån av er fd favvo personal, gör gott att visa upp sitt underverk!

Här hemma e det lugna gatan m båda barnen på sina rum o sover middag!
    Lillan har sen ett par dagar inte ätit på natten o det tas tacksamt emot av trötta jag...20-08! Tänk om  man bara kunde gå o lägga sig i tid också...!

Hoppas allt bra med er alla!
    M

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • BebisVagga
    Valters familj skrev 2008-10-13 13:10:41 följande:
    Willep, så roligt att läsa att det verkar fungera bra på ert nya dagis! Allt som händer er med lite äldre barn är så glädjande för mig med bebis ännu!Basses mamma,då får du se imorgon om dr o bvc ssk har samma åsikt om ögonen, ibland e det ju inte så lika....Tyckte du skrivit innan att du inte upplevde det så!?Hoppas ni får träffa nån av er fd favvo personal, gör gott att visa upp sitt underverk!Här hemma e det lugna gatan m båda barnen på sina rum o sover middag!Lillan har sen ett par dagar inte ätit på natten o det tas tacksamt emot av trötta jag...20-08! Tänk om  man bara kunde gå o lägga sig i tid också...!Hoppas allt bra med er alla!M
    oj va bra.. Gabriel brukar ännu vakna o vill ha ett nattamål..

Just nu e han lite snorig o ledsen, men håller sej feberfri iaf..
  • Valters familj

Det e ju inget som varken hon eller jag gjort medvetet, men hon sover gott o nöjer sig m nappen/tummen på natten.
    Bra e det ju för mig men ingen bedrift direkt...

• MsBeauty

Sonen har sovit genom natten sen han var 1 månad korrigerat, så det är jätteskönt

Jag sitter och funderar över det med vaccin för influensan.. Är det nåt jag ska ta upp med BVC, Neo eller ska jag själv kontakta mottagningen för att boka tid?

• Valters familj

Sömn är guld värt!

Sitter o funderar det samma..ska ringa neo o fråga NU, ang både synagis o influensavaccinet vad de säger.
    BVC får nog bli dem som ger det sen, samma som vår dsk så då kan vi gå hela familjen!

• Pilea

Alve som fyller 3år i jan har fått kallelse till Sachsska för influensa-vaccinering nästa vecka. Trodde inte han skulle få det längre, men vi är bara glada för det.

• Livsglädjen

Jag har precis frågat BVC-sköterskan om Edvin ska få influensavaccin i år också. Hon visste inte så noga (som vanligt) utan tyckte att jag skulle ta upp det med läkaren på barnmottagningen dit vi ska om två veckor. Eftersom det är BVC som ska ge honom det i så fall så tyckte jag att det var lika bra att maila läkaren (vi har möjlighet att göra det hos oss) och fråga hur det ska bli, eftersom vaccinet kommer att finnas från den 20/10 och det är inte förrän 24:e som E ska till läkaren och sedan ska BVC beställa vaccin och vi ska hitta en lämplig tid att ta sprutan och hux flux är influensan över oss innan han hunnit få sin spruta...
    Hoppas att han får vaccinet och att de kan tänka sig att ge honom det på barnmottagningen när vi ändå är där!

MsBeauty och Valters familj:
    Fråga gärna först istället för att beställa tid själva. När barnet räknas som riskpatient så kostar vaccinet inte lika mycket som för övriga. I en del landsting är influensavaccinet gratis för patienter i riskgrupper och i en del andra (bl.a. vårt landsting, Västernorrland) så får man betala en reducerad avgift. För Edvin kostar det 70 kr.

• MsBeauty

Okej Ska fråga först. Men ska jag ringa till Neo och fråga, även om vi inte är inskrivna? Sonen går fortfarande dit på uppföljning en gång i halvåret, men annars går vi bara till BVC.

• Livsglädjen

Det vet jag inte om jag kan svara på. Vi har ju som sagt var ingen neo-avdelning att åka tillbaka till, utan träffar barnläkaren på mottagningen vid vårt "sista" sjukhus där Edvin låg inne på barnavdelningen i nio veckor.
    Jag tror att jag skulle höra med BVC och om jag ansåg att de inte tog mina frågor på stort allvar eller inte riktigt visste vad de skulle svara, så skulle jag kontakta neo... Vår BVC-sköterska känns ju lite osäker i de här frågorna och ber OSS kolla med barnmottagningen i ganska många frågor (suck, det känns som om det är hon som borde vet, men...).

• Valters familj

E så kluvet här med, bvc, barnmottagning o neo på annan ort.
    Ringde neo idag men de har inte ringt tillbaka, brukar få bäst svar därifrån o sen förmedla det till bvc.

Vår bvc ssk har eg ingen koll alls på nåt som rör för tidigt födda o allt runtomkring men hon e så gullig så det gör inget o hon fixar gärna o tar reda på saker om man vill!

Det som e tråkigt är ju att det e så olika med vad man informeras om tex nu med olika vacc o att de dessutom har olika kriterier för allting.

Vi får väl ligga på lite o få våra svar allihop!

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11