• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag startar en ny tråd för den gamla blir gammal idag.

Här kan vi prata om allt.

Välkommna alla nya och gamla.

Min prematurpojke är 2.5 år och en envis liten kille. Han har fått vara frisk enda sedan 1 juli...HURRA. Han har varit sjuk nästan konstant sen oktober. Det kan förklaras med att dagmamman är på semester

Killian har varit sen med nästan allt. Han gick runt sin tvåårsdag okorrigerat. Han pratar inte mer än ett tiotal ord och den fantastiska meningen "Den är min"
    Han väntar nu på en massa kontroller. Han har gjort spirometriundersökningen under sommaren och det lutar mot steorider till hösten. Han ska börja hos sjukgymnast för att han inte kan springa och rör sig klumpigt. Han har hörsel och synundersökning på gång och tid till talpedagog och han går på lekoteket. Ibland blir jag ledsen för allt ståhej och jag oroar mig men när jag tänker efter, han lever ju, det kunde varit mycket värre.

Jag hoppas ni haft en härlig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 09:08
    Länk tll EPT barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
  • BebisVagga
    Plutten Augusti07 skrev 2008-09-25 11:49:00 följande:
    Låg ni på neo i kristiantad något? Vi kom hem därifrån för 4 veckor sedan med vår lille prins
    ja vi låg när maj juni juli..
  • knäppisen
    BebisVagga skrev 2008-09-25 11:46:42 följande:
    när blev era barn sjuka första gången efter att ni kommit hem!!!... jag träffar ofta vänner o så, men Gabriel verkar inte det minsta känslig för andra.. inte önnu iaf..
    O fick sin första förkylning nån vecka efter att han kommit hem, han har varit mkt mottaglig och fått varenda infektion inom 3 mils radie, i alla fall har det känts så. Så var det hela första 18 månaderna. Sen har det varit mer normalt förekommande med infektioner.
  • Basses mamma
    BebisVagga skrev 2008-09-25 11:46:42 följande:
    när blev era barn sjuka första gången efter att ni kommit hem!!!... jag träffar ofta vänner o så, men Gabriel verkar inte det minsta känslig för andra.. inte önnu iaf..
    S fick komma hem den 17 januari i år. Har klarat sig utan att bli sjuk såhär långt. Men känns som att det nog snart är vår tur, i princip alla i närmaste familjen, farmor, mormor, morfar och moster, är superförkylda nu. Verkar vara någon slags dunderförkylning, som man blir däckad av och som tar jättelång tid att gå över. Den vill vi helst slippa!

Vi fick iaf åka till Hudiksvall och träffa en barnläkare. Han tyckte nog att vi var överreagerande föräldrar och att vi kommit dit i onödan. Lyssnade iaf på S och allt lät normalt. Som han uttryckte det "man får lov att bli andfådd när man anstränger sig"... Vi kände oss lite dumma... Men bättre åka en gång för mkt än en gång för lite. Nu vet vi iaf vad som räknas som "normalt" andfådd... Men han skrev i vilket fall ut Airomir, bra att ha om det skulle bli värre eller om han skulle bli förkyld. Vi har inte behövt använda den någonting hittills, men känns bra att veta att man har den utifall han skulle få svårt att andas.

Såg att ni diskuterade hur mkt den här tråden betytt när man var helt nybliven prematurförälder (och gör fortfarande). Jag vill bara säga till särskilt dig Morotsstavar att du betydde oerhört mkt för mig när jag blev inlagd på sjukhuset. Minns du skrev i min tråd där jag frågade om någon fött mkt för tidigt. Er historia var en stor anledning till att jag inte tappade hoppet under de jobbiga veckorna. Tack!
  • M I R R E

Killian blev sjuk första gången när han var strax över året men då utsattes han heller inte för några risker. Vi var väldigt isolerade.

• Proletariatet

Basses mamma: Bra att ni fick airomir så ni har det hemma om det blir jobbigt. För Tyra har det ju nästan bara kommit på kvällar och nätter och då vill man ju än mindre åka in.
    Tack själv måste jag säga, din historia höll upp hoppet för mig när jag blev inlagd med Eyvind i v.22. Tanken på att någon annan befunnit sig där och tagit sig ändå till v.26 kändes underbar.

• Valters familj

Snurrar inom här jag med med min lilla Astrid som kom i april i v 25+0, har smygläst här inne ett par dagar o ni anar inte så kul det är att läsa om era stora lite äldre underbara barn. Då förstår jag lite mer att det faktiskt e på allvar, vår lilla sparv e på gång...hon kommer att fixa det här o vi blir alla starkare för varje dag!

Vi låg en månad i Lund  o sen avslutade vi med 2månader i Kristianstad.

En fråga...har ni nån lista här inne på när era barn föddes?
    Som nykomling hade det varit kul o se hur gamla barnen ni skriver om är!

Astrid..och jag, blev förkylda när vi varit hemma ett par veckor. Hon har Airomir o pulmicort om/när hon är förkyld, jätteskönt att ha hemma eftersom man aldrig vet hur de kommer att reagera.
    Hade jag haft den där handboken som skrevs om för ett par sidor sen så hade livet varit så mkt lättare...hihi!

Hoppas ni har en fin kväll allihop!

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • Basses mamma

Valters familj: välkommen hit och stort grattis till lilla Astrid! Vilken bra idé med en lista på när våra småttingar är födda. Någon som vill göra en sådan? Jag är nog inte så bra på det... Kanske den kan ligga som en egen tråd och man länkar till den i ts (vilket betyder att det blir du Mirre som får göra det antar jag... )? Jag bara spånar, bra idé var det iaf!

• BebisVagga
    Valters familj skrev 2008-09-25 22:38:50 följande:
    Snurrar inom här jag med med min lilla Astrid som kom i april i v 25+0, har smygläst här inne ett par dagar o ni anar inte så kul det är att läsa om era stora lite äldre underbara barn. Då förstår jag lite mer att det faktiskt e på allvar, vår lilla sparv e på gång...hon kommer att fixa det här o vi blir alla starkare för varje dag!Vi låg en månad i Lund  o sen avslutade vi med 2månader i Kristianstad.En fråga...har ni nån lista här inne på när era barn föddes?Som nykomling hade det varit kul o se hur gamla barnen ni skriver om är!Astrid..och jag, blev förkylda när vi varit hemma ett par veckor. Hon har Airomir o pulmicort om/när hon är förkyld, jätteskönt att ha hemma eftersom man aldrig vet hur de kommer att reagera.Hade jag haft den där handboken som skrevs om för ett par sidor sen så hade livet varit så mkt lättare...hihi!Hoppas ni har en fin kväll allihop!
    hej o välkommen.. heheh vi har då setts förr....

för er som inte vet så delade vi sal med denna underbara familj.. delade sorg glädje o soliga dagar i en fotölj inne i ett rum på sjukhuset..
  • Valters familj

Ja herregud vad mkt känslor som kan finnas inne på en sjukhussal!
    Fina ni va på kortet, glömde visst skriva det i förra inlägget...

Jag o mamma satt inne på neo idag o mitt i skiftbyte blev det många beundrande blickar på Lillan i vagnen! Mysigt...sen blev det en spruta i vardera tjocka lår, mindre kul men som tur e gick det över fort!

Men dåså..då börjar jag då!

Astrid 080426 25+0  (Valters familj)

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11