• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag startar en ny tråd för den gamla blir gammal idag.

Här kan vi prata om allt.

Välkommna alla nya och gamla.

Min prematurpojke är 2.5 år och en envis liten kille. Han har fått vara frisk enda sedan 1 juli...HURRA. Han har varit sjuk nästan konstant sen oktober. Det kan förklaras med att dagmamman är på semester

Killian har varit sen med nästan allt. Han gick runt sin tvåårsdag okorrigerat. Han pratar inte mer än ett tiotal ord och den fantastiska meningen "Den är min"
    Han väntar nu på en massa kontroller. Han har gjort spirometriundersökningen under sommaren och det lutar mot steorider till hösten. Han ska börja hos sjukgymnast för att han inte kan springa och rör sig klumpigt. Han har hörsel och synundersökning på gång och tid till talpedagog och han går på lekoteket. Ibland blir jag ledsen för allt ståhej och jag oroar mig men när jag tänker efter, han lever ju, det kunde varit mycket värre.

Jag hoppas ni haft en härlig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 09:08
    Länk tll EPT barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
  • Proletariatet
    peterpani skrev 2008-09-21 12:48:09 följande:
    Hejsan AllaHar hittat hit igen efter en tokhektisk tid.Det är fortfarande mycket oro och mycket jobb med ett premisbarn har jag märkt. Isaac blir ju tre i januari men han pratar knappt än. Lillebror är nästan ikapp på det också. Viktkampen förlorade han för länge sedan.Mirre hur går det för Killian? De är ju jämngamla.Kramar C
    Kul att du hittat hit igen, tänk vad ni med äldre barn har betytt mycket för oss. (Såklart ni andra också, men framförallt de som var aktiva i tråden då Tyra föddes och man insåg att de kan klara sig).

Här har vi ju en i stort sett fullgången lillebror som snart är förbi lillasyster i vikt. Mindre än 3 kilo skiljer dem åt nu och han som just börjat med smakisar äter större portioner än vad hon gör.
  • Proletariatet

Full av förhoppning skrev 2008-09-21 10:47:47 följande:

Elias har åkt på en rejäl förkylning Han snorar och hostar och igår hade han lätta indragningar och var ansträngd i andningen..... tog fram nebunetten direkt och det var inte poppis kan jag säga... vi har ju kommit ifrån den Andningen är rätt lugn nu... framförallt när han sover, och han har ingen feber och han äter som han ska, men fy fasen vad jobbigt detta är.Känns som man går med andan i halsen hela tiden...
    Vad tråkigt att han är förkyld Hoppas det inte blir långvarigt!

Livsglädjen:En sån instruktionsbok vore inte helt fel
  • MsBeauty

Molly i Skåne skrev 2008-09-21 12:10:21 följande:

Knölen är nog en svullen lymfkörtel..kan vara helt ofarligt men är ofta ett tecken på infektion- skall du inte söka barnakuten då? Ring och berätta att du kommer med en prematur innan du åker, så slipper du sitta i väntrummet!Lycka till!!!Kraaam M
    Jag misstänkte det... Har nåt svagt minne av att jag haft en sån knöl när jag var förkyld, när jag var liten... Men tar de emot en för att han har en knöl bakom örat, eller krävs det mer än så? Han mår ju inte dåligt annars, men har börjat hosta lite som om han är torr/irriterad i halsen.
  • BebisVagga

någon som har bilddagboken..?? själv heter jag Tinkerbellis där o lösenord e gabriel..

• Basses mamma

Jaha, då sitter jag och väntar på att en dr ska ringa upp... Ringde till barnmottagningen här på vårt sjukhus för att fråga om inhalator. Då är inte vår dr där den här veckan, och det gick att träffa honom tidigast den 15 oktober. Så då blev jag hänvisad till barnkliniken i Hudiksvall, 10 mil härifrån. Och nu ska dr där bestämma om de ska skriva ut Airomir direkt eller om vi måste åka dit först... Vi bor i fel stad helt enkelt, här är ingenting enkelt och smidigt när det gäller sjukvård.

Tråkigt med alla förkylningar, hoppas att det går över fort för Elias!

• Molly i Skåne

Igår fick vi åka in till neo med C fst vi egentlige är utskrivna sen två veckor!
    Han hade blivit röd vid knappen på ena sidan och det som vätskade sig var annorlunda än innan. Idag skall vi in iigen och då kommer barnkirurgerna och tittar på honom. Vi får hålla tummarna att det ligger inom "normal-marinalen" och att det inte är ngt farligt. Antibiotika kanske? Finns det några andra knapp-föräldrar här inne -om så, kan ni skriva i min gästbok om era erfarenheter?
    Skulle verkligen bli jätteglad!
    Det är 3 veckor sen op idag....
    Annars är han en liten pigg och aktiv person som ligger långt framme utvecklingsmässigt!
    Synd bara att han helt slutade äta när han var 6 månader okorrigerat-sånt är inte ovanligt med barn som för tidigt pressas med smakportioner, nappflaska mm.
    Tyvärr hade vi ju inget val eftersom han kräktes upp sin sond flera ggr i veckan, så det var neos ide´att vi skulle hård-mata honom då...
    Hoppas också att alla förkylda bebisar snart är friska!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Basses mamma

Molly i Skåne: vad tråkigt att höra att det blivit komplikationer, hoppas att det är "bara" en liten infektion som går över med en kur antibiotika. Tänker på dig och din lillkille, vilken tuff start ni haft. Hoppas att du har bra människor runt dig som kan ge stöd. Visst kan man lätt känna sig isolerad när man får ett barn som "inte är som vanliga barn". Folk vet inte riktigt hur de ska förhålla sig till det. Jag har märkt av det, men vi har ju inte haft det så tufft som ni har det. Håller tummarna för er idag!

• Full av förhoppning

Håller tummarna för C idag när kirurgen ska titta på honom.

Ja det är nog viktigt att man lyssnar på vad de sägera på NEO gällande smakportioner och sånt.
    Själv tänker jag ju gå på WHO:s rekommendationer om att Helamma i 6 månader innan jag introducerar smakisar, annars hade han ju bara varit 1,5 månader korrigerat när jag började ge honom mat och det hade ju känts helt Bizzart!!!

Nu hinner han iallafall bli 3,5 månader korrigerat och det känns bra.

Molly i Skåne skrev 2008-09-22 09:39:08 följande:
    Igår fick vi åka in till neo med C fst vi egentlige är utskrivna sen två veckor!Han hade blivit röd vid knappen på ena sidan och det som vätskade sig var annorlunda än innan. Idag skall vi in iigen och då kommer barnkirurgerna och tittar på honom. Vi får hålla tummarna att det ligger inom "normal-marinalen" och att det inte är ngt farligt. Antibiotika kanske? Finns det några andra knapp-föräldrar här inne -om så, kan ni skriva i min gästbok om era erfarenheter?Skulle verkligen bli jätteglad!Det är 3 veckor sen op idag....Annars är han en liten pigg och aktiv person som ligger långt framme utvecklingsmässigt!Synd bara att han helt slutade äta när han var 6 månader okorrigerat-sånt är inte ovanligt med barn som för tidigt pressas med smakportioner, nappflaska mm.Tyvärr hade vi ju inget val eftersom han kräktes upp sin sond flera ggr i veckan, så det var neos ide´att vi skulle hård-mata honom då...Hoppas också att alla förkylda bebisar snart är friska!!!
    Elias är här
  • Amathea

Här är en till som hittat hit igen....
    Får väl se om jag hinner vara så aktiv!

Jonas o Mira är helvilda.
    Dom stortrivs på dagis, och dagis är helt inne på allt dietisten säger, så dom är fullmaxade i tillskott osv.
    *skönt*

Nä, nu ska jag städa.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • V24

M I R R E skrev 2008-09-17 21:34:17 följande:

Igår var han på hörselkontroll och han hör inte på tre frekvenser, inget som påverkar honom jättemycket dock.
    Hur går ett sådant hörseltest till?
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11