• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag startar en ny tråd för den gamla blir gammal idag.

Här kan vi prata om allt.

Välkommna alla nya och gamla.

Min prematurpojke är 2.5 år och en envis liten kille. Han har fått vara frisk enda sedan 1 juli...HURRA. Han har varit sjuk nästan konstant sen oktober. Det kan förklaras med att dagmamman är på semester

Killian har varit sen med nästan allt. Han gick runt sin tvåårsdag okorrigerat. Han pratar inte mer än ett tiotal ord och den fantastiska meningen "Den är min"
    Han väntar nu på en massa kontroller. Han har gjort spirometriundersökningen under sommaren och det lutar mot steorider till hösten. Han ska börja hos sjukgymnast för att han inte kan springa och rör sig klumpigt. Han har hörsel och synundersökning på gång och tid till talpedagog och han går på lekoteket. Ibland blir jag ledsen för allt ståhej och jag oroar mig men när jag tänker efter, han lever ju, det kunde varit mycket värre.

Jag hoppas ni haft en härlig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 09:08
    Länk tll EPT barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
  • Proletariatet

Valters familj skrev 2008-09-26 11:31:10 följande:

Vad kul att se hur gamla barnen är!2 års intervall ungefär, tänk så stor skillnad det är när dem är små...sen helt plötsligt e dem tonåringar o de 2 åren är bortsuddade!O ännu äldre sen då...min man gick på högstadiet när jag börja skolan...Feber för Astrid inatt o idag...tacka den ena sprutan för det, hoppas det inte blir mer bara!Båda barnen sover middag här..underbara synkade barn!
    Ja, det är otroligt. Hihi, min man for runt på festivaler medan jag fortfarande hade nattblöja

Tråkigt med feber, det hade lillebror här också, även han fick en spruta igår. Skönt när de sover samtidigt! Här är det också lugnt för en stund, då maken tagit med sig Tyra ut på promenad med hunden. Tack för det fina inlägget i min gästbok!
  • Proletariatet

Valters familj skrev 2008-09-26 11:38:24 följande:

Förresten..det stora som hände för Astrid igår var att hon äntligen blev frisläppt från ögon, på 15e undersökningen tyckte de att det var utom fara!Nu slipper vi köra 20 mil för det en gång i veckan!O min tjej blir 5 månader idag...fira lite extra m äppelpaj som jag o store killen gjorde innan vilan!
    Men vad skönt att slippa det! 20 mil varje vecka? Vi har uppenbarligen tur som har 4 mil till sjukhuset.
  • Valters familj

Ystad - Kristianstad det blir en del mil!

Hihi...lite lustigt o lite skumt när man börjar tänka på det här m åldrar...!!

Hur härliga barn man än har så är de ännu härligare när man fått en stund för sig själv! Valter e snart 2½ o han är inte tyst 2 sekunder på en dag känns det som, språket utvecklas för varje dag!
    Men desto tröttare blir man...'

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • Basses mamma

Valters familj skrev 2008-09-26 11:38:24 följande:

Förresten..det stora som hände för Astrid igår var att hon äntligen blev frisläppt från ögon, på 15e undersökningen tyckte de att det var utom fara!Nu slipper vi köra 20 mil för det en gång i veckan!O min tjej blir 5 månader idag...fira lite extra m äppelpaj som jag o store killen gjorde innan vilan!
    Lika är det för oss om vi ska åka till något av de större sjukhusen, 20 mil tur och retur. Och till Uppsala där jag låg inlagd innan S föddes och de första tre dagarna efter har vi 20 mil enkel resa... Inte kul för sambon när han måste åka hem och visste att förlossningen kunde sätta igång när som helst.
    Apropå ögon så ska vi tillbaka på koll den 14 oktober eftersom bvc-sköterskan tyckte att han skelar. Inget vi har tänkt på, men de är väl bättre på att upptäcka sånt. Hade tur och fick samma ögonläkare som vi hade när vi låg på neo, jättemysig människa.
  • Valters familj

Nä fy inge kul att inte vara nära om det händer ngt, gäller ju både en själv o barnen...

De sa till oss nu på ögom att det e "ok" att skela tills barnen e ett halv år, efter det skulle man ta kontakt för ev lappbehandling..men om ni inte märkt av det själv kan det inte va mkt han skelar!?

Skönt att komma till nån man känner sen innan!

Kul o höra lite snack från Gabriel, härligt när de e så pratiga nu förtiden!

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • M I R R E

Morotsstavar: Känns han så stor Han blir tre i slutet på januari.

Igår var Killian hos talpedagogen och nu ska vi stödteckna ett tag för att se om det lossnar. Vi märker ju att det går framåt men att det går segt.

Vi var på neo också och Killian ska få börja träna i vattenbassäng med sin onda muskel. Dom tror att smärtan gör att han inte tar fulla kliv med benen. Jag börjar bli alldeles överumplad med allt som händer och alla undersökningar, det är verkligen allt på en gång just nu.

• BebisVagga
    Valters familj skrev 2008-09-26 12:57:26 följande:
    Nä fy inge kul att inte vara nära om det händer ngt, gäller ju både en själv o barnen...De sa till oss nu på ögom att det e "ok" att skela tills barnen e ett halv år, efter det skulle man ta kontakt för ev lappbehandling..men om ni inte märkt av det själv kan det inte va mkt han skelar!?Skönt att komma till nån man känner sen innan!Kul o höra lite snack från Gabriel, härligt när de e så pratiga nu förtiden!
    tycker vi ska bestämma en dag då vi ses.. Gabriel vill ju träffa sina brudar jue haha
  • eeisor

Har hållt mig lite från att skriva några dagar, håller på att bearbeta mitt eget lilla privata helvete, dvs Ms pappa. Vi kan av olika skäl inte kommunicera för fem öre (vilket i sig är sorgligt, vi är ju vuxna människor) och för någon vecka sen meddelande familjeenheten att han inte skriver under faderskapet. Han hänvisar till "kulturskillnader", tro det eller ej, men han menar att han inte kan skriva under eftersom vi inte är gifta. Det troliga är att det går till domstol, eventuellt DNA-test och kommer ta en evighet innan det är klart.

Nu när allt går så bra för M, han är nästan på normalkurvan vikt och längdmässigt, vikten har korrigerat sig gentemot längden, så nu ser han inte ut som en liten korv längre. Han kryper och har börjat ställa sig upp, maten fungerar, synen passerade han med MVG ska inte kolla igen förrän han är 4, hörsel är ok, bara lite platt skalle och då kommer den här skiten istället.

Känns banne mig som om jag lever i Glamour eller Days of our lives.

• M I R R E

rosiee: Vad jobbigt!!! Massor med kramar.

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11