• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag startar en ny tråd för den gamla blir gammal idag.

Här kan vi prata om allt.

Välkommna alla nya och gamla.

Min prematurpojke är 2.5 år och en envis liten kille. Han har fått vara frisk enda sedan 1 juli...HURRA. Han har varit sjuk nästan konstant sen oktober. Det kan förklaras med att dagmamman är på semester

Killian har varit sen med nästan allt. Han gick runt sin tvåårsdag okorrigerat. Han pratar inte mer än ett tiotal ord och den fantastiska meningen "Den är min"
    Han väntar nu på en massa kontroller. Han har gjort spirometriundersökningen under sommaren och det lutar mot steorider till hösten. Han ska börja hos sjukgymnast för att han inte kan springa och rör sig klumpigt. Han har hörsel och synundersökning på gång och tid till talpedagog och han går på lekoteket. Ibland blir jag ledsen för allt ståhej och jag oroar mig men när jag tänker efter, han lever ju, det kunde varit mycket värre.

Jag hoppas ni haft en härlig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 09:08
    Länk tll EPT barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
  • MsBeauty

Hon hade inte tid att ta emot honom på BCV Tidigast på måndag sa hon... Rodnaden har lagt sig lite nu, men prickarna är kvar och det är fortfarande lite irriterat. Hon sa bara att om hans allmäntillstånd blir sämre eller om han får feber, så får vi gå till barnakuten. Men han mår ju hur bra som helst, men jag vill ju ändå veta vad det är för nåt.

• M I R R E

MsBeauty, fotografera prickarna så du har ifall dom försvinner.

• MsBeauty

Jag gjorde det.. De syns inte lika bra på bild, men man ser att det är rött i alla fall. Han har fått nån knöl bakom örat också :S

• Livsglädjen

Ahh, varför följer det inte med en instruktionsbok med premisar

"De här utslagen beror på...."
    "Om barnet hostar så att det kräks så..."
    "Har barnet feber och... gör följande..."
    "Har barnet problem med andningen så låter det så här..." (medföljande ljusupptagning)
    "När ditt barn är xx månader gammalt så ska det vaccineras mot..."
    "Kan barnet inte gå fastän det är mer än 18 månader okorrigerat så..."
    "Pratar ditt barn oavbrutet så att det inte får i sig någon mat, följ anvisningarna..."
    "Håller du på att svimma av kärlek till ditt barn så oroa dig inte!"
    "Är du en hönsmamma som vill ditt barns bästa så oroa dig inte heller!"

Nej, jag fick bara ett halvknäppt, halvroligt infall att skriva något... men ibland önskar man att det fanns någon som kunde svara på alla frågor som dyker upp ibland. En del frågor är ju så banala att man knappt vågar nämna dem högt, en del känns som att de är livsavgörande för ens barns överlevnad!

• Full av förhoppning

Elias har åkt på en rejäl förkylning Han snorar och hostar och igår hade han lätta indragningar och var ansträngd i andningen..... tog fram nebunetten direkt och det var inte poppis kan jag säga... vi har ju kommit ifrån den
    Andningen är rätt lugn nu... framförallt när han sover, och han har ingen feber och han äter som han ska, men fy fasen vad jobbigt detta är.

Känns som man går med andan i halsen hela tiden...

Elias är här
  • Molly i Skåne
    MsBeauty skrev 2008-09-20 13:37:39 följande:
    Jag gjorde det.. De syns inte lika bra på bild, men man ser att det är rött i alla fall. Han har fått nån knöl bakom örat också :S
    Knölen är nog en svullen lymfkörtel..kan vara helt ofarligt men är ofta ett tecken på infektion- skall du inte söka barnakuten då? Ring och berätta att du kommer med en prematur innan du åker, så slipper du sitta i väntrummet!
    Lycka till!!!Kraaam M
    En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Full av förhoppning

Det går inte att ringa barnakuten... jag försökte igår. Man får en telfonsvarare som säger att de har tid att ringa upp en kl ?? så ger de en ungefärlig tid när de kan ringa upp och prata med dig. I mitt fall under gårdagen var tiden kl 22

Nu hade jag "tur" så de hann sitta och beta av samtal en stund så de ringde mig under eftermiddagen, men i annat fall hade jag fått vänta till 22. Vansinne!!

Molly i Skåne skrev 2008-09-21 12:10:21 följande:
    Knölen är nog en svullen lymfkörtel..kan vara helt ofarligt men är ofta ett tecken på infektion- skall du inte söka barnakuten då? Ring och berätta att du kommer med en prematur innan du åker, så slipper du sitta i väntrummet!Lycka till!!!Kraaam M
    Elias är här
  • peterpani

Hejsan Alla
    Har hittat hit igen efter en tokhektisk tid.
    Det är fortfarande mycket oro och mycket jobb med ett premisbarn har jag märkt. Isaac blir ju tre i januari men han pratar knappt än. Lillebror är nästan ikapp på det också. Viktkampen förlorade han för länge sedan.
    Mirre hur går det för Killian? De är ju jämngamla.
    Kramar C

• M I R R E

Hej Peterpani, dags att börja vara  forumet nu när våra minsta är så stora

Killian pratar inte mycket men det blir lite mer hela tiden men vi pratar om max 30 ord.
    Vince knapar in fort på honom. Vikten tar han nog inte för Killian vägde 16 kg när jag vägde honom imorsen men han äter ju dubbla portioner av allt, sen har nog det här med att han har svårt att röra sig ordentligt gjort att han inte springer av sig som de flesta barn.

Vi har mer att göra med Killian nu än när han var mini, det är sjukt mycket nu. Minst en dag i vecka då jag måste åka på olika undersökningar och kontroller.

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11