• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag startar en ny tråd för den gamla blir gammal idag.

Här kan vi prata om allt.

Välkommna alla nya och gamla.

Min prematurpojke är 2.5 år och en envis liten kille. Han har fått vara frisk enda sedan 1 juli...HURRA. Han har varit sjuk nästan konstant sen oktober. Det kan förklaras med att dagmamman är på semester

Killian har varit sen med nästan allt. Han gick runt sin tvåårsdag okorrigerat. Han pratar inte mer än ett tiotal ord och den fantastiska meningen "Den är min"
    Han väntar nu på en massa kontroller. Han har gjort spirometriundersökningen under sommaren och det lutar mot steorider till hösten. Han ska börja hos sjukgymnast för att han inte kan springa och rör sig klumpigt. Han har hörsel och synundersökning på gång och tid till talpedagog och han går på lekoteket. Ibland blir jag ledsen för allt ståhej och jag oroar mig men när jag tänker efter, han lever ju, det kunde varit mycket värre.

Jag hoppas ni haft en härlig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 09:08
    Länk tll EPT barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
  • eeisor

Bara en nyfiken fråga, är det någon fler som råkat ut för första höstförkylningen?
    Vi var på ÖF för två veckor sedan och mycket riktigt, förkylningen kom som ett brev på posten. Mikael har snorat i en och en halv vecka nu och det börjar äntligen avta.
    Lill-älsklingen smittade ner mig också, har legat mer eller mindre däckad här hemma, det var en riktigt jobbig historia i år. Normalt brukar mina gå över på två-tre dagar men inte den här gången.

• eeisor
    Svar på #129
    Ska hålla alla tummar och tår för att det håller sig på det tidiga stadiet och att Erymax hjälper.
  • BebisVagga
    cloudberry79 skrev 2008-09-17 22:11:34 följande:
    Tusen tack för tipset mirre! Jag grät mig igenom hela inslaget, jag är egentligen inte helt redo att se tillbaka på vår egen tid och det var så oerhört likt mina egna minnen. Det var skönt att se ett större barn och samtidigt få tips om hur man bemöter barnets egna tankar kring neotiden.
    såg på tv4 faktam i går.. riskförlossningar.. dem fick plocka ut en bebis i vecka 27.. jag fick se hur det såg ut och hur försiktiga dem var när dem plockade ut denna mini bebis. helt plötsligt forsade tårarna o jag började skaka.. det var jobbigt att blicka tillbaka
  • BebisVagga

Jag hittar inte inslaget på kunskapskanalen??

• M I R R E

Om familj är överhuvudtaget är ett väldigt bra program tycker jag, jag såg fram emot programmet om för tidigt födda. Jag var inte alls redo för min egen reaktion. När dom badade pojken gnällde han till så där som bara premisar kan, då brast det för mig. Jag tänker inte så mycket på neotiden längre men det där var en påminelse.

Vi ska på neokontroll den 24, ska bli kul att träffa läkarna igen. Vi hör fortfarande till neo för kontroller medans våra neokompisar har slutat för längesedan, både min man och jag tycker att det är jobbigt att veta att vi ska släppa kontakten med neo förr eller senare. Vi går bara 2 ggr per år nu men för oss är det en trygghet.

Här är en bild på min Killian född 25+5 917 gram och 33 cm. I
    dag 15 kg och 92 cm, han är 2 år och åtta månader okorrigerat. Kankse lite kul att se en stor premis.

• FruEdberg

mirre: så fin han är eran kille. Hur länge får ni gå på neo för kontroller? Här följer man våran tills han är 5 år.

• M I R R E

Tack! Jag har ingen aning men jag tror Killian får gå tills han är fem år.

• Proletariatet

Basses mamma: Airomir skulle vi få, och pulmicort.

rosiee: Tyra har varit förkyld i fyra veckor nu :/ skitdrygt och direkt det verkar ge med sig kommer nån ny bakterie. Hon klättrar på väggarna här hemma nu, är ju van att få vara på öppna förskolan och hos kompisar.

Jag såg också programmet igår, även här brast det ordentligt och tårarna rann, framförallt när föräldrarna pratade där i början, det var ju precis så det var!
    Jag tror aldrig att man kommer se tillbaka på den tiden utan att känna sig tagen.

Läkaren skulle skicka remiss till pricktest, för han hade misstanke om att anledningen till att Tyra blir så dålig vid förkylningar kan vara att det ligger en allergi bakom-mot hundar. Jag känner mig helt förkrossad, men vet samtidigt att flera av era barn har liknande problem utan att ha hund i hemmet och hoppas innerligt att det inte beror på det.
    Det är svårt att veta hur man ska känna, skulle det vara det kanske hon mår bättre om vi omplacerar Asta, men nej, usch jag vill verkligen inte det.

• V24

Mirre: Lägg av, inte är väl Vince redan 14 mån!! Jag tror jag smäller av. Tyckte det var nyss du födde ju
    Vad fin han är Killian! Roligt att se att det finns snygga glasögon för barn. Räknar med att Sam också kommer att få i framtiden. Hur lägger man in bilder i trådar förresten? Måste man vara plusmedlem då?
    /S

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11