• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag startar en ny tråd för den gamla blir gammal idag.

Här kan vi prata om allt.

Välkommna alla nya och gamla.

Min prematurpojke är 2.5 år och en envis liten kille. Han har fått vara frisk enda sedan 1 juli...HURRA. Han har varit sjuk nästan konstant sen oktober. Det kan förklaras med att dagmamman är på semester

Killian har varit sen med nästan allt. Han gick runt sin tvåårsdag okorrigerat. Han pratar inte mer än ett tiotal ord och den fantastiska meningen "Den är min"
    Han väntar nu på en massa kontroller. Han har gjort spirometriundersökningen under sommaren och det lutar mot steorider till hösten. Han ska börja hos sjukgymnast för att han inte kan springa och rör sig klumpigt. Han har hörsel och synundersökning på gång och tid till talpedagog och han går på lekoteket. Ibland blir jag ledsen för allt ståhej och jag oroar mig men när jag tänker efter, han lever ju, det kunde varit mycket värre.

Jag hoppas ni haft en härlig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 09:08
    Länk tll EPT barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
  • MsBeauty

Molly i Skåne skrev 2008-09-18 23:36:23 följande:

Antagligen har du redan ringt...men det låter som antingen värmeutslag eller att han reagerat på något i stil med nytt tvätt eller sköljmedel...svårt. Hoppas allt går bra!!!Kram M
    Jag sitter i kö nu på sjukvårdsupplysningen. Vet inte om de är till nån hjälp dock, har aldrig ringt förut.
    Misstänkte också värmeutslag, det har han haft många gånger, men detta ser annorlunda ut. Jag har själv eksem och det liknar dem. Vi har inte bytt ut något (vare sig tvättmedel eller nåt annat) förutom att vi bytat från NAN 1 till NAN 2. Men det kan väl inte vara det? Hoppas de har några svar på svu.
  • cloudberry79

Säg bara inte att han fått eksem ifall de journalför på upplysningen (vilket jag antar att de gör). Säg bara röda utslag och klåda, så får läkaren ställa diagnos Det är en sån typisk grej som kan förstöra för försäkringar och liknande ifall du kommer försöka få fullvärdig försäkring senare.

Skillz that Killz 10k+
  • MsBeauty

Har redan pratat med dem. Ohh, borde inte ha knappat in sonens person nummer när jag ringde. Vad dum jag är. Minns knappt vad jag sa *trött* men jag sa att han hade prickar och klåda ja, och jag frågade om det kunde vara NAN. De sa bara att jag skulle gå till BVC imorgon och låta dem titta på det.

• M I R R E

Hoppas det inte är något men bra att gå och kolla. Det där med försäkringar är ju helt sjukt för prematurer, vi har fortfarande inte blivit godkända

• knäppisen
    MsBeauty skrev 2008-09-18 23:27:34 följande:
    Jag undrar... Hur länge korrigerar man barnets ålder egentligen? Är det tills h*n är ikapp i mognaden eller har man nån "gräns"?
    Man korrigerar tills de är ikapp, men man har också en bortre gräns för hur länge man ska korrigera. Dem bortre tidsgränsen är satt för att man inte ska missa att barnet faktiskt har problem utan bara förklarar det med att "han är ju prematur".
    För extremprematurer (födda runt v 24-25) kan man korrigera ända upp tills de börjar skolan. Min kille som föddes på gränsen till extremprematur, hade 3-4 år på sig att komma ikapp. Dottern född i v 33 hade 1,5-2 år på sig. Jag har förstått att korrigeringen är individuell och barn födda i samma vecka kan få olika lång tid på sig allt beroende på hur deras första tid i livet varit. Detta är vad vår neoläkare sagt i alla fall. Men det finns säkert olika uppfattningar om detta också, som om allt annat.
  • Plutten Augusti07

Kikar in här i tråden! Precis fått en liten prematurkille född i v 32 som hunnit bli 5 veckor nu. Är så orolig för att han ska bli sjuk nu i förkylningstider och tycker det är väldigt stressande. Inatt var han lite snörvlig så gav honom renässans.

Vi har varit väldigt försiktiga med besök etc, endast haft 2 besök som varit helt friska, inte vistats i folksamlingar etc. Min fråga till er är hur ni har hanterat det här med besök, att ta med barnet osv?? Hoppas jag inte klampar in i tråden och trampar någon på tårna, min kille är ju inte född super mycket för tidigt.

• Basses mamma

Morotsstavar: nu tog du upp precis det som jag oroar mig över, nämligen allergi. Har tänkt flera gånger att tänk om han är pälsdjursallergiker... Tänker ta upp det nästa gång jag är till dr. Förmodligen beror ju andfåddheten på hans tidiga födsel, men man kan ju aldrig veta säkert. Ang. medicinerna så pratade ju dr om att han trodde att det kan behövas kortison och luftrörsvidgare för S när det blir kallare ute. Du kan väl rapportera om hur det går för Tyra med medicinerna?

Plutten Augusti07: grattis till sonen! Vi var väldigt försiktiga fram till det blev sommar (vi kom hem från neo 17 januari i år) och förkylningssäsongen var över. Med det menar jag att vi inte tog honom med till affärer, ingen som var sjuk fick komma hit (och det får ingen nu heller), alla som kom hit fick tvätta händerna osv. Och första månaderna var det bara närmaste familjen, dvs mor- och farföräldrarna och våra syskon som fick hälsa på. Nu när förkylningssäsongen är tillbaka tänker vi återgå till att alla får tvätta händerna, och han får inte heller följa med in i affärer. Vi frågade vår läkare om hur försiktiga vi skulle vara i vinter, och han tyckte att vi skulle fortsätta vara lika försiktiga som förra vintern.

• M I R R E

PluttenAugusti07: Grattis till sonen!

Min son fick inte gå i affärer förrän han var sex månader korrigerat, han var för sig väldigt infektionskänslig. Vi hade friska vuxna på besök inga dagsbarn hur friska dom än var. Vi var även tvungna att vara försiktiga andra året, det är först nu han verka ha fått upp sin motståndskraft. Peppar, peppar han är hemma idag med hosta och lillebror är förkyld så vi får väl se om säsongen startar upp nu. Förra året var han sjuk från november till juni.

• eeisor
    Svar på #154
    Hua! Påminner mig om att jag borde ta tag i det där snart och åtminstone försöka. :-/
    Mikael är ju tack och lov ganska frisk, men jag har duckat för det fram till nu. Pratade någon gång med dr Alexander om det och han bara skakade på huvudet och sa att det inte var någon idé på bra länge än, så jag har ärligt talat struntat i försäkringsbiten.

M I R R E skrev 2008-09-19 08:28:51 följande:
    Hoppas det inte är något men bra att gå och kolla. Det där med försäkringar är ju helt sjukt för prematurer, vi har fortfarande inte blivit godkända
  • eeisor
    Svar på #153
    Hoppas det har gått bra hos BVC idag? Lät inte kul det där...
    MsBeauty skrev 2008-09-19 00:28:07 följande:
    Har redan pratat med dem. Ohh, borde inte ha knappat in sonens person nummer när jag ringde. Vad dum jag är. Minns knappt vad jag sa *trött* men jag sa att han hade prickar och klåda ja, och jag frågade om det kunde vara NAN. De sa bara att jag skulle gå till BVC imorgon och låta dem titta på det.
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11