• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag startar en ny tråd för den gamla blir gammal idag.

Här kan vi prata om allt.

Välkommna alla nya och gamla.

Min prematurpojke är 2.5 år och en envis liten kille. Han har fått vara frisk enda sedan 1 juli...HURRA. Han har varit sjuk nästan konstant sen oktober. Det kan förklaras med att dagmamman är på semester

Killian har varit sen med nästan allt. Han gick runt sin tvåårsdag okorrigerat. Han pratar inte mer än ett tiotal ord och den fantastiska meningen "Den är min"
    Han väntar nu på en massa kontroller. Han har gjort spirometriundersökningen under sommaren och det lutar mot steorider till hösten. Han ska börja hos sjukgymnast för att han inte kan springa och rör sig klumpigt. Han har hörsel och synundersökning på gång och tid till talpedagog och han går på lekoteket. Ibland blir jag ledsen för allt ståhej och jag oroar mig men när jag tänker efter, han lever ju, det kunde varit mycket värre.

Jag hoppas ni haft en härlig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 09:08
    Länk tll EPT barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
  • boktok

Gud vad härligt att höra! Det var ni vekligen värda! Det märks att det börjar bli höst med alla dessa förkylningar. Jag har varit hemma idag också men imorgon blir det till jobbet igen. Fördelen är ju att det blir helg mycket fortare!
    Jag önskar att jag också kunde gå till simhallen med Erik, men jag har blivit känslig för klor. Ett tag så åkte vi alla 3 till Sätrabrunn och också till Heby. Jag tror nog att Lars ska ta med E dit snart igen. Jag får väl tänka ut något bra som E och jag kan göra själva.

• Molly i Skåne

På förekommen anledning för ganska många dagar sen var jag nu tvungen att starta en ny tråd!!!
    Vill verkligen inte att någon skall ta illa upp (eller jo,) men jag kände mig verkligen VÄLDIGT kränkt och provocerad här inne för ett tag sen...ni som känner mig vet, ja kolla själva...kraaam M

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • MsBeauty

Molly i Skåne skrev 2008-09-16 17:56:38 följande:

På förekommen anledning för ganska många dagar sen var jag nu tvungen att starta en ny tråd!!!Vill verkligen inte att någon skall ta illa upp (eller jo,) men jag kände mig verkligen VÄLDIGT kränkt och provocerad här inne för ett tag sen...ni som känner mig vet, ja kolla själva...kraaam M
    vart finns den tråden?
  • Molly i Skåne

Den heter Korkskallar som får prematurer...och jag var rejält ledsen när jag skrev den!!!!
    Känner mig lite lugnare nu- för jag känner att det nu är en sån fin ton härinne och på andra trådar där jag läst liknande saker!!!
    Vill verkligen inte förstöra den fina stämningen här- men visst måste man få bli arg också...?!
    De flesta av oss prematur-föräldrar har ju inga marginaler kvar- helt slut av oro och trötthet!!

• MsBeauty

tror många blir väldigt självupptagna när de har ett litet premturbarn, de fokuserar helt på sig själv och barnet och tänker inte på att vara ödmjuka mot andra. Har jag upplevt..

Vart ligger tråden nånstans, har inte sett den här?

• Molly i Skåne
    MsBeauty skrev 2008-09-16 18:05:03 följande:
    tror många blir väldigt självupptagna när de har ett litet premturbarn, de fokuserar helt på sig själv och barnet och tänker inte på att vara ödmjuka mot andra. Har jag upplevt..Vart ligger tråden nånstans, har inte sett den här?
    Den ligger under Irriterande..det blev lite tokigt när jag skrev den mitt i ilskan och ledsenheten...
    Och det du skriver om prematurföräldrar stämmer- jag är ju också själupptagen i vårt elände, men kan ändå känna empati för andra och försöka gå lite försiktigt fram.
    Vet att det finns fler som känner som jag, men jag kanske är lite känsligare än andra ....
  • boktok

Det hade jag missat helt! Det finns ju tyvärr de som bara skriver här för att reta upp folk och gärna provocerar dem för att?, ja jag vet f-n inte varför. Jag själv gick på det för ett tag sedan och det spårade ur totalt så jag skrev till sist att jag inte skulle skriva någonting mer i den tråden och det har jag inte gjort heller. Ni kan "gärna" läsa om hur provocerad jag blev i tråden Hjältinnor-till dem på NEO. Jag tror att den hette så. Hon har för övrigt(tror jag) skrivit här också. Fast jag skulle helst se att hon blev avstängd.

• MsBeauty

Finns en härinne som gjort mig upprörd också, men jag orkar inte bry mig om det längre. Det är ju "bara" på nätet, man får räkna med sånt tror jag. Tvivlar starkt på att hon skulle ha uttryckt sig så i verkligheten, så jag låter det passera.

• Malin F
    boktok skrev 2008-09-16 17:44:32 följande:
    Gud vad härligt att höra! Det var ni vekligen värda! Det märks att det börjar bli höst med alla dessa förkylningar. Jag har varit hemma idag också men imorgon blir det till jobbet igen. Fördelen är ju att det blir helg mycket fortare! Jag önskar att jag också kunde gå till simhallen med Erik, men jag har blivit känslig för klor. Ett tag så åkte vi alla 3 till Sätrabrunn och också till Heby. Jag tror nog att Lars ska ta med E dit snart igen. Jag får väl tänka ut något bra som E och jag kan göra själva.
    Jag har för mig att dom inte har klor längre i badhuset. Så sa dom iaf när vi gick på babysim med C. Dom har nåt annat slags reningssystem nu. Ring och hör, det är ju härligt att bada

Hoppas alla mår bra här!
    Här har C blivit bättre efter en penecillin kur. Står nu i kö till öron.
    Själv är jag i v.22 och allt ser fint ut hittills...ska snart på tillväxt UL.
    ~Cornelia-07~Bf jan-09~
  • BebisVagga
    MsBeauty skrev 2008-09-16 18:05:03 följande:
    tror många blir väldigt självupptagna när de har ett litet premturbarn, de fokuserar helt på sig själv och barnet och tänker inte på att vara ödmjuka mot andra. Har jag upplevt..Vart ligger tråden nånstans, har inte sett den här?
    jag har blivit tvärtom.. man vet vad man gått igenom o man har verkligen vuxit som mönniska.. man har vårtad en ömtålig bebis i månader på sjukhus,. det har iaf gjort mej till mjukis.. träffar ofta vänner.. har vänner på besök.. ute på byn o pratar med gamla människor.. jag var så nära på att dö med så jag har fått en ny syn på livet.. får man andra att må bra mår man bra sjlv.. ta vara på varje sekund av livet för du får inte ett till.. Njut av dina nära o kära.. alla lever inte för evigt..
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11