• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag startar en ny tråd för den gamla blir gammal idag.

Här kan vi prata om allt.

Välkommna alla nya och gamla.

Min prematurpojke är 2.5 år och en envis liten kille. Han har fått vara frisk enda sedan 1 juli...HURRA. Han har varit sjuk nästan konstant sen oktober. Det kan förklaras med att dagmamman är på semester

Killian har varit sen med nästan allt. Han gick runt sin tvåårsdag okorrigerat. Han pratar inte mer än ett tiotal ord och den fantastiska meningen "Den är min"
    Han väntar nu på en massa kontroller. Han har gjort spirometriundersökningen under sommaren och det lutar mot steorider till hösten. Han ska börja hos sjukgymnast för att han inte kan springa och rör sig klumpigt. Han har hörsel och synundersökning på gång och tid till talpedagog och han går på lekoteket. Ibland blir jag ledsen för allt ståhej och jag oroar mig men när jag tänker efter, han lever ju, det kunde varit mycket värre.

Jag hoppas ni haft en härlig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 09:08
    Länk tll EPT barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
  • M I R R E

V24: Det var min man som var med så jag vågar inte svara på det. Han hade väl bla fått göra sånt som man gör på bb med en plupp i örat och sen lagt några ringar på en pinne när han hörde ljud i örat. Han ska tillbaka i november tror jag.

• V24

M I R R E skrev 2008-09-22 23:11:08 följande:

V24: Det var min man som var med så jag vågar inte svara på det. Han hade väl bla fått göra sånt som man gör på bb med en plupp i örat och sen lagt några ringar på en pinne när han hörde ljud i örat. Han ska tillbaka i november tror jag.
    ok, tänkte att det måste ju vara svårt om det är barnen som ska meddela när de hör. Sam skulle nog lägga pingar på pinnen hur som helst även när det inte piper
    Är det något ni märkt också, att han inte hör på tre frekvenser?
  • M I R R E

Nej egentligen inte, undersökningen är en del i att dom utreder Killian eftersom han är ganska sen med det mesta, förutom att klättra som en apa Dom tänkte väl kollaa  hörseln eftersom han inte pratar än så att han hör men han hör, han gör ju allt jag säger. Dom där tre frekvenserna var ingen fara men han ska kollas igen. Vi har ju hörselnedsättningar i släkten, jag, farmor, farfar och mormor har alla hörselskador

Hittills ar han inte fått OK på någon undersökning, känns tråkigt. Han märker ju inget för han har ju levt som han levt sen födseln men jag är rädd för att andra barn ska vara elaka i framtiden. Han är ju helt tokig i barn eftersom han knappt träffa några dom första 18 månaderna. Han är ju väldigt social och går fram till alla barn han träffar men det är inte alltid det är så poppis att ha en 2.5 åring som kommer och klappar på en men inte säger något

• peterpani

Ja då är nog Killian på samma sätt som Isaac. Runt 30 ord och full fart. Vi går inte på några koller alls och det tycker jag känns konstigt att de behandlar en så olika.
    Morotsstavar- ni har betytt otroligt mycket för mig med då ni har hjälpt mig bearbeta.

• M I R R E

Peterpani, det är vår underbara BVCtant som tagit tag i det. Hon är själv prematurmamma och vill inte att Killian ska få dåligt självförtroende om Vince går om för fort. Dom vill pusha lite på utvecklingen antar jag.

Imorgon ska jag med Killian på neokontroll...ett halv år sen sist.

• peterpani

Vi skall till neo den 1:e på koll också, hoppas de tar tag i att han inte pratar. Vi tycker ju att han är lite ovanligt aktiv också så vi får se vad de säger om det med.

• MsBeauty

Vi ska till Neo den 2:e Det är halvårs kontroll tror jag, han kommer i alla fall vara 5 månader korrigerat då. Men det är bara ett återbesök, så tror mest det är för att jag ska få ställa alla mina frågor.

• Amathea
    peterpani skrev 2008-09-24 21:29:34 följande:
    Vi skall till neo den 1:e på koll också, hoppas de tar tag i att han inte pratar. Vi tycker ju att han är lite ovanligt aktiv också så vi får se vad de säger om det med.
    Ovanligt aktiv är mina tvinnisar med... dom är ju som två duracell-kaniner
    Fast så pratar dom på som tusan oxå iofs...
    så då är de ju inget att oroa sej över...
    Gör ni fortfarande Neo-kontroller?

Vi är utskrivna från Neo nu, men ska på "3årskontroll" i april, men bara träffa sjukgymnast och barnpsykolog.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • MsBeauty

vi blev utskrivna det datum som sonen skulle varit född, men vi ska ändå dit på återbesök i ett par år. men det känns bra, för de vet ju mycket mer om prematurer än t.ex BVC och är mer uppmärksamma på avvikelser.

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11