• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag startar en ny tråd för den gamla blir gammal idag.

Här kan vi prata om allt.

Välkommna alla nya och gamla.

Min prematurpojke är 2.5 år och en envis liten kille. Han har fått vara frisk enda sedan 1 juli...HURRA. Han har varit sjuk nästan konstant sen oktober. Det kan förklaras med att dagmamman är på semester

Killian har varit sen med nästan allt. Han gick runt sin tvåårsdag okorrigerat. Han pratar inte mer än ett tiotal ord och den fantastiska meningen "Den är min"
    Han väntar nu på en massa kontroller. Han har gjort spirometriundersökningen under sommaren och det lutar mot steorider till hösten. Han ska börja hos sjukgymnast för att han inte kan springa och rör sig klumpigt. Han har hörsel och synundersökning på gång och tid till talpedagog och han går på lekoteket. Ibland blir jag ledsen för allt ståhej och jag oroar mig men när jag tänker efter, han lever ju, det kunde varit mycket värre.

Jag hoppas ni haft en härlig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 09:08
    Länk tll EPT barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
  • Valters familj

Rosiee..ja det låter verklogen som en "dålig" såpa.. Hoppas det löser sig på bästa möjliga vis!
    Låter iallafall som du har ett mysigt barn som mår bra att njuta av!

Mirre...vet ju inte vad ni har gått igenom men har läst ts o kan tänka mig att det är överväldigande med alla undersökningar, verkar på många som det lätt hopar sig sig med allt sånt.
    Men då verkar det vara postitivt det som hänt nu, bra avlastning m vatten när han har ont o stödteckna hjälper ju honom både nu o det är jättebra att kunna för honom senare när det lossnat också!

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • M I R R E

Valterfamilj, Vi är ju mest bara glada att finns men det är jobbigt att efter 2.5 år märka alla spår hans tidiga födsel satt. Det är inte det att vi lägger någon vikt i vad han kan eller inte. Vi låter honom ta sin tid, jag tror man ska skynda långsamt. Problemet ligger i oron för framtiden. Hur det ska bli för honom i skolan. Mobbning oroar jag mig för mest.

• Valters familj
    M I R R E skrev 2008-09-27 10:09:52 följande:
    Valterfamilj, Vi är ju mest bara glada att finns men det är jobbigt att efter 2.5 år märka alla spår hans tidiga födsel satt. Det är inte det att vi lägger någon vikt i vad han kan eller inte. Vi låter honom ta sin tid, jag tror man ska skynda långsamt. Problemet ligger i oron för framtiden. Hur det ska bli för honom i skolan. Mobbning oroar jag mig för mest.
    Ja det förstår jag..mobbning e det man ororar sig i alla lägen´..när man väljer namn osv, er inställning till skynda långsamt måste ju vara den bästa att ha!

Jag som e rättså ny prematur mamma oroar mig för just det ni går igenom, inte för problemen i sig men ovissheten om de kommer o om/när man börjar märka att Lillan kanske utvecklas annorlunda än storebror.

När har ni här inne märkt saker med era små underverk?
    Eller är det så med vissa saker tex kroppsligen som man redan från början varit förberedd på?
    Den första saken är ju om nån månad när man börjar m smakisar...hur kommer det att funka m maten...

Än så länge "kan" lillan här det som hon ska i korrigerad ålder, o det får ju vara som det är inget går ju att tvinga fram....även om man ibland skulle vilja!

Storebror här hemma förstår inte alls att han vart bebis o att Lillasyster ska bli stor o leka m honom är totalt obegripligt...hihi!
    Roligt bara nu när de kan "komminicera" lite o han kan få henne att le, mysigt!
  • M I R R E

Vi märkte egentligen inget förrän lillebror Vince kom och vi såg en "normal" utveckling, fast han är egentligen tidig med allt. Vi reflekterade väl lite när han kröp sent också.

• Pilea

Tjenixen!
    Länge sedan jag kikade in!

Vi har flyttat till hus i Haninge och Alve har börjat nytt dagis. Han har varit utan blöja sen i fredags, även på natten och det funkar kanon Han är så stolt nu när han kan kissa och baja på pottan eller i toan, här om dagen sa han "jag är en stor kille nu mamma" Kan inte fatta att min lilla räka blivit så stor! Ska på synkoll på St Eriks snart, standard koll.

Tyra blir 1år den 19:e, också stora damen. Hon kryper som bara den och reser sig mot möbler, men har inte börjat gå för egen maskin än. Hon är nästan ikapp Alve vad det gäller vikten, men Alve är ju en liten sparv också med sina ynka 10kg

Ha det!

• boktok

Smala små pojkar vi har du, Erik är 76 cm och väger 9,7 kg!! Det måste vara underbart när de äntligen blir blöjfria, vi funderar på att pröva snart.

• MsBeauty

Idag var vi på kontroll på Neo, lyckades övertala dem att min son ska få Synagis. De hade inte planerat att han skulle få den, men skrev upp honom på listan nu.

Annars var de jättenöjda med honom, han kan allt som en 5 månaders ska kunna, fast han rullar inte runt än. Kommer bara halvvägs.

• Valters familj

Aaa just det, det fanns ju en "födelselista" satt här o hmm undrar hur gammal den o den e...
    Men Pilea jag hittar inte din Alve på den!
    Men vad skönt att ni är ett blöjbarn mindre!

Vår stora kille som e 2½ har inte mkt intresse för pottan, ibland ibland inte..får väl bli seriös träning efter overall årstiden!

Har Alve o Erik varit "små" hela tiden?
    I princip alla har sagt att nästan alla prematurer e o kommer att vara små ett tag.
    Astrid e i sin korr ålder på "normal" kurvan på huvudet o vikten..lite kort på längden.
    Där har aldrig storebror ens varit i närhet...han håller sig stadigt på den under igen på vikten.

MsBeauty, vad e Synagis?
    Alltid kul när ens underverk "visar" upp sig o kan det som förväntas!

Hur e det på era bvc? Här gör vår kontrollerna okorrigerat, men alltid m tanke på den korr åldern.
    På neomottagningen går de bara på den korrigerade åldern på besöken där.

E här fler här inne som hade dagisbarn när de små kom?
    Lät ni dem gå på dagis, o hur blev det m alla smittor?

• MsBeauty

Synagis är vaccin mot RS.

På BVC kollar de allt korrigerat här och på Neo är det nog både och.

• cloudberry79

Vi gör inga BVC-kontroller alls, på egen begäran. Vi går på kontroller på barn efter Vidars korrigerade ålder. Ettårskontrollen blir 12 januari!

Skillz that Killz 10k+
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11