• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag startar en ny tråd för den gamla blir gammal idag.

Här kan vi prata om allt.

Välkommna alla nya och gamla.

Min prematurpojke är 2.5 år och en envis liten kille. Han har fått vara frisk enda sedan 1 juli...HURRA. Han har varit sjuk nästan konstant sen oktober. Det kan förklaras med att dagmamman är på semester

Killian har varit sen med nästan allt. Han gick runt sin tvåårsdag okorrigerat. Han pratar inte mer än ett tiotal ord och den fantastiska meningen "Den är min"
    Han väntar nu på en massa kontroller. Han har gjort spirometriundersökningen under sommaren och det lutar mot steorider till hösten. Han ska börja hos sjukgymnast för att han inte kan springa och rör sig klumpigt. Han har hörsel och synundersökning på gång och tid till talpedagog och han går på lekoteket. Ibland blir jag ledsen för allt ståhej och jag oroar mig men när jag tänker efter, han lever ju, det kunde varit mycket värre.

Jag hoppas ni haft en härlig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 09:08
    Länk tll EPT barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
  • eeisor

Vi har haft så roligt idag!

Åkte till Täby i morse för att säga tack och hej till mitt numer fd jobb. M blev så sanslöst bortskämd med gullegull och kramar att det räcker för år framåt. Alla tanterna (de flesta är 50+) på huvudkontoret ojade och aahade sig över honom och han sken som en sol. Fick mitt arbetsbetyg och jösses, vilka superlativer! Om jag inte får nytt jobb med det betyget i bakfickan, då vete sjutton...

Sen har vi varit på neo på DS och hälsat på och träffat en hel räcka sjuksköterskor och barnsköterskor som allihop tyckte "ååååååh så söt! Och så stor han har blivit, är han verkligen ett helt år nu!" Det är så känslosamt att tänka tillbaka och så otroligt roligt att träffa dessa underbara personer igen, men nu var det på något sätt i lite mer ordnade former, inte detta kaos man befann sig i när M var inlagd. Fick torka ögonen en stund efter att vi lämnade huset. Även fast det är skönt att slippa sjukhusvård, så saknar jag dem. Knepigt.

Nu ska jag gå in i sovrummet och njuta av att titta på mitt lilla underverk innan det är dags att somna.
    Hoppas att ni alla haft en lika bra dag som vi har haft!

• MsBeauty

vad roligt jag hälsar på neo nån gång i månaden, men bor 10 minuter promenad därifrån.

• BebisVagga

godmorgon.. tänkte bjuda på en bild som jag tog i går på lille Gabriel i badet

• Trolltoka

Så härlig bild!

(¯`°?.ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Novah 13/3-07.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.ღ.?°´¯)
  • Emmy K

Vilket flin, han gillar att bada förstår jag. Går ni på babysim?

• BebisVagga
    Emmy K skrev 2008-10-16 10:03:28 följande:
    Vilket flin, han gillar att bada förstår jag. Går ni på babysim?
    nej vi ska vänta tills Januari.. kursen här har redan börjat o man ska väga 4 kilo o det gör han inte riktigt ännu
  • MsBeauty

Vad fin bild Kan man ha skumbad till bebisar? torkar inte det ut huden?

• Livsglädjen
    Trollmamma07 skrev 2008-10-14 13:05:52 följande:
    Måste bara fråga. Ni med lite större prematurer (1år och uppåt) när började era prata och kunna säga begripliga enstaka ord?
    Ja, Edvin har verkligen anammat detta med att prata! Han pratar oavbrutet och är väldigt framåt på den biten (2 år och 8 månader). Det är hela meningar på 5-7 ord titt som tätt. Det klart att allt inte är supertydligt (ibland står vi som frågetecken både jag och Kent), men väldigt mycket är fullt förståeligt för de flesta.
    Jämför vi med vår kompis pojke som är tre månader äldre och fullgången så blir vi malliga (fast man ska ju inte jämföra och VÄRDERA) eftersom han knappt säger något annat än mamma och blklaldkffgteewaö gasfp
    Edvin sa nog de första tydliga orden (förutom "mamma") när han var ungefär 1 år och 5 månader. De första tvåordsmeningarna kom ungefär när han var 2 år. Sedan har det exploderat!
    Jag har även lite svårt att fatta att han började gå för bara drygt ett år sedan!
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11