• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag startar en ny tråd för den gamla blir gammal idag.

Här kan vi prata om allt.

Välkommna alla nya och gamla.

Min prematurpojke är 2.5 år och en envis liten kille. Han har fått vara frisk enda sedan 1 juli...HURRA. Han har varit sjuk nästan konstant sen oktober. Det kan förklaras med att dagmamman är på semester

Killian har varit sen med nästan allt. Han gick runt sin tvåårsdag okorrigerat. Han pratar inte mer än ett tiotal ord och den fantastiska meningen "Den är min"
    Han väntar nu på en massa kontroller. Han har gjort spirometriundersökningen under sommaren och det lutar mot steorider till hösten. Han ska börja hos sjukgymnast för att han inte kan springa och rör sig klumpigt. Han har hörsel och synundersökning på gång och tid till talpedagog och han går på lekoteket. Ibland blir jag ledsen för allt ståhej och jag oroar mig men när jag tänker efter, han lever ju, det kunde varit mycket värre.

Jag hoppas ni haft en härlig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 09:08
    Länk tll EPT barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
  • eeisor
    Svar på #299
    Jag brukar ha skumbad här hemma också. Använder sån Natusan-vad-det-nu-heter som jag ändå har för att tvätta av M, så ner i vattnet kommer det ju i alla fall. Sprutar lite i badvattnet när jag fyller på baljan, fungerar hur bra som helst.
    MsBeauty skrev 2008-10-16 12:31:16 följande:
    Vad fin bild Kan man ha skumbad till bebisar? torkar inte det ut huden?
  • eeisor
    Svar på #294
    Oh vilket härligt leende! Så himla söt!
    BebisVagga skrev 2008-10-16 09:36:00 följande:
    godmorgon.. tänkte bjuda på en bild som jag tog i går på lille Gabriel i badet
  • Mirandas mamma

Hej!

Jag tänkte höra med er här inne om ni vet från vilken vecka man kan rädda förtidigt födda barn på olika sjukhus i landet?

• Valters familj
    Mirandas mamma skrev 2008-10-16 18:50:44 följande:
    Hej!Jag tänkte höra med er här inne om ni vet från vilken vecka man kan rädda förtidigt födda barn på olika sjukhus i landet?
    Från v 23 är det ju på de sjukhus som har intensiv neonatal, är det risk för att föda så tidigt så blir man förflyttad till ett sånt sjukhus.

Vi tex låg i lund från att Lillan var 25-28 v sen fick vi komma till Kristianstad där de tar emot "stabila" prematurer från v 28.
    Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • Mirandas mamma

Är de v 23+0?
    Vilka sjukhus är de som har intensiv neonatal?

• Valters familj

Ja 23+0...jag vet inte norröver men Lund har upptagningsområde upp till Växjö.

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • Riskiflickan

Östra sjukhuset har från v 23. Fick ligga där med lillen v 26 - 28 då vi blev förflyttade till Borås pga platsbristen på Östra. Sen har väl sthlm också neo från v 23. mer norröver vet jag inte...

På Borås tar de prematurer från v 27 om de är stabila, men när vi var där kom det en mer tidigt född där man inte hann förflytta mamman till östra sjukhuset, då gav de intensivvård på avdelningen och sen förflyttades barnet till Östra när det lagts i respirator mm.

• BebisVagga

rigshospital o köpenhamn tar med från det tidigaste stadiet..  Ja där hamnade ju vi.. då det var platsbrist i lund..

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11