• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag startar en ny tråd för den gamla blir gammal idag.

Här kan vi prata om allt.

Välkommna alla nya och gamla.

Min prematurpojke är 2.5 år och en envis liten kille. Han har fått vara frisk enda sedan 1 juli...HURRA. Han har varit sjuk nästan konstant sen oktober. Det kan förklaras med att dagmamman är på semester

Killian har varit sen med nästan allt. Han gick runt sin tvåårsdag okorrigerat. Han pratar inte mer än ett tiotal ord och den fantastiska meningen "Den är min"
    Han väntar nu på en massa kontroller. Han har gjort spirometriundersökningen under sommaren och det lutar mot steorider till hösten. Han ska börja hos sjukgymnast för att han inte kan springa och rör sig klumpigt. Han har hörsel och synundersökning på gång och tid till talpedagog och han går på lekoteket. Ibland blir jag ledsen för allt ståhej och jag oroar mig men när jag tänker efter, han lever ju, det kunde varit mycket värre.

Jag hoppas ni haft en härlig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 09:08
    Länk tll EPT barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
  • Valters familj

Livsglädjen, tack för förklaringen ska ta o läsa på lite senare!
    Känner igen de där kommentarerna du fått av Edvin, sist när jag fråga Valter om pottan, o sa då att stora killar o mamma o pappa har ju inte blöja så sa han, mamma jag kan köpa stora blöjor! Jaja...

Mirre, behövde ni bli inlagda m Killian när han blev dålig? Kände man att med ändå hade hjälpt?
    Håller tummarna redan at K slipper det iår!

StinaB, ja då va han liten!
    Hoppas febern släpper för honom snart.
    Astrid va nästan lite stor med sina 700g o 31 cm i v 25, sen har hon varit liiiten under hela vårdtiden för att hemma hulla på sig lite!
    Bara dem mår bra o e pigga så kan ju vågen kvitta!
    Kul att han kan koncentrera sig så på att bygga klossar så, roligt när det inte bara ska rasas ner..hihi!

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • M I R R E

Valtersfamilj, han var så pass stor så att han behövde inte läggas in, däremot fick han åka in för att få alla extra mediciner för andningsstöd. Han klarade det bra och jag är inte orolig för i år. Vince fick RS samtidigt som Killian, han var mindre men klarade sig mycket bättre.

• MsBeauty

Sonens läkare sa att barn som varit utan syrgas i mer än 6 månader inte är riskpatienter (om de är friska i övrigt och inte har BPD osv.)

Eftersom det är 5 månader sedan sonen hade syrgas och han blev vaccinerad mot RS i våras, så gick han med på att sätta honom på listan. Det var jag själv som tog upp det eftersom jag läst om det här.

• Pilea

Alve fick också RS i vintras, men då hade han inte fått synagis, det fick han bara första året. Han smittade systeryster också som då bara var 3mån. Alve blev jättedålig eftersom han inte åt något alls + att han fick Rotaviruset 2 veckor senare och då blev han inlagd med näringsdropp. Han har ju inget att ta av.

Alve har alltid varit smalis, har inte gått upp något på 1 år. Han gick ner till 8kg när han var sjuk i RS och magsjukan. Som spädis vägrade han flaskan och spydde massor. Nu äter han bra iaf på dagis.

Tyra har alltid varit en matglad tjej och jag upplever henne som stor, fast inte i andras ögon

• M I R R E

Pilea: Jag upplever Vince som enorm det är ju vad vi har att jämföra med. Nu är ju Killian stor, jag fattar inte hur han kan äta så mycket.

• Valters familj

Ögat o hjärnan e ju lite skeva med våra små..jag upplever Astrid ungefär lika stor som Valter va i samma ålder (5mån) o det  e ju inte alls sanning...!

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • Willep

hej alla nya och gamla,
    har inte varit inne här på läänge (mirre påminner mig), tiden flyger förbi och William börjar snart närma sin 3års dag!
    vi har flyttat och William har börjat på ett "vanligt" dagis, där stormtrivs han och har massor av andra barn att leka med. På infektionsdagiset var de bara 6 barn och väldigt ofta var de endast 1-2 barn på dagarna. Vi var väldigt oroliga att sätta honom på vanligt dagis med tanke på att det inte gick en vecka ens att hålla sig frisk men nu i våras märkte jag att han hanterade sina infektioner mkt bättre och håll tummarna, han har inte varit sjuk alls sedan han började på dagis i augusti!
    Vi avverkar många läkarkontroller men fortfarande är han ett kirurgbarn och skall opereras återigen troligen i december, vi får se,

• Basses mamma

Imorgon ska vi till ögon, för att vår bvc-sköterska tycker att S skelar. Får se vad dr säger. Eftersom ögon ligger på samma sjukhus som neo, t.o.m på samma våning, tänkte vi kika in där oxå. Första besöket sedan vi blev utskrivna i januari! Hoppas bara att någon av "favoriterna" jobbar. Finns några som jag helst skulle slippa träffa oxå.
    Idag lärde sig S att sätta sig upp från liggande! Jag satt och åt frukost och läste tidningen och han låg och lekte på golvet. Så när jag tittar dit så sitter han upp! Snacka om att överraska morsan!

• cloudberry79
    Basses mamma skrev 2008-10-13 08:09:54 följande:
    Imorgon ska vi till ögon, för att vår bvc-sköterska tycker att S skelar. Får se vad dr säger. Eftersom ögon ligger på samma sjukhus som neo, t.o.m på samma våning, tänkte vi kika in där oxå. Första besöket sedan vi blev utskrivna i januari! Hoppas bara att någon av "favoriterna" jobbar. Finns några som jag helst skulle slippa träffa oxå.Idag lärde sig S att sätta sig upp från liggande! Jag satt och åt frukost och läste tidningen och han låg och lekte på golvet. Så när jag tittar dit så sitter han upp! Snacka om att överraska morsan!
    Visst är det coolt när det händer! Jag och Vidar var och fikade med några andra mammor och barn som vi har en fikatråd med här på FL för några veckor sedan. Jag lade ner honom på golvet vid leksakerna, han hade precis börjat krypa då. Helt plötsligt sitter han upp, hur roligt som helst !

På lördag fyller Vidar ett år, hur kul som helst!
    Skillz that Killz 10k+
  • Pilea

cloudberry79:
    Kul! Min Tyra fyller 1år på söndag

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11