Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag har hittat hit Har en Vidar, född i vecka 28 den 18 oktober -07, han närmar sig sin ettårsdag. Än så länge har han varit helt frisk sedan vi blev utskrivna från neo den 22 december. Snart ska jag (mamma) börja jobba och pappa ska vara hemma till februari eller mars -09. Just nu ska Vidar på uppföljning i slutet av augusti och hjärnröntgen i september. Han har en grad II blödning på vänster sida, den är för tillfället synlig på UL men har inte förändrats sedan utskrivning.

LFG WOTLK
  • cloudberry79

Bara om man misstänker någon form av nedsättning i motoriken. På V har de testat motoriska funktioner och tycker att det är normalt, så han behöver ingen sjukgymnast som det ser ut nu.

LFG WOTLK
  • cloudberry79

Olika alltså Här är det läkaren som skriver remiss till sjukgymnasten om man misstänker att det behövs någon insats.

LFG WOTLK
  • cloudberry79

Jag får också såna kommentarer, men brukar kontra med att:

1) Kroppen fattar inte det här med prematurförlossningar. Föder man vaginalt så öppnar man sig ÄNDÅ 10cm, oavsett storleken på bebisen innan den aktiva fasen börjar.

2) De allra flesta tycker själva värkarbetet är det jobbigaste, inte utdrivningen.

3) Min V hade ett hattmått på 26,5 cm. En fullgången stor bebis i min bekantskapskrets hade 40 cm. Diameterskillnaden är BARA 3 cm. Det är ingenting.

Det gör ont att föda barn vaginalt, oavsett om det är prematurt eller ej. Lägg då till den otroliga stress som läggs till då ens barn är sjukt och man vet det på förhand, alltså att man VET att ens bebis kommer ha det oerhört jobbigt sin första tid i livet. Hellre föder jag fullgånget tio gånger om än föder ett till prematurbarn.

LFG WOTLK
  • cloudberry79

Vi har precis samma problem.. V är nu 10 månader korr (tiden springer iväg!!) och vi har börjat tredje försöket med smakisar. Det går ganska bra den här gången, men bara om jag lagar egen mat. Ger jag burkmat för 6 månader så kräks han upp alltihopa, lagom kul.. För tillfället får han egengjord majspuré (svårt att göra, det blir mycket skal att sila..) egengjord potatis+palsternackpuré (en höjdare, enkelt att göra också!), broccolipuré (gillas ej av kräsmagade pojken, men enkelt att göra själv) och hemmagjord fruktpuré av vad som råkar finnas hemma för tillfället. INGET med bitar går ner. Gröt går jättebra (SINLAC) och välling (egengjord den också).

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

okorr, OKORR. Jag måste varit trött när jag skrev där uppe, jag skrev att V är 10 mån korr, men det är såklart fel, han är 10 månader okorr.

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Vi ska på uppföljning nästa onsdag, så jag skriver nog lite då. Vi håller ännu på kämpa med maten åt Vidar, han äter nu potatis+palsternacka, majs, gröt och majsbågar. Vi håller precis på introducera gluten, igår åt han några vetekex och det gick bra.

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Vi har inte heller planerat att V ska gå på dagis alls, vi har turen att kunna ha honom hos hans farmor som bor nära oss någon timme om dagen om vi inte lyckas ordna arbetstiderna varje dag.

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79
    BebisVagga skrev 2008-08-31 08:02:23 följande:
    jag tror det bara e kvacksalva.. jag fick en son.. o han e hur frisk som hellst..
    Rent biologiskt är faktiskt flickbebisar starkare när de föds väldigt tidigt, men med tanke på den svenska neovården blir skillnaden för barnen marginell. Jag har också en kärnfrisk pojke, men populationsmässigt är det alltså en liten fördel för tjejorna.
    Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Tusen tack för tipset mirre! Jag grät mig igenom hela inslaget, jag är egentligen inte helt redo att se tillbaka på vår egen tid och det var så oerhört likt mina egna minnen. Det var skönt att se ett större barn och samtidigt få tips om hur man bemöter barnets egna tankar kring neotiden.

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Under neotiden såg jag ALLT och läste allt, nu gör jag det ännu, men reagerar alltid med sorg över hur svårt Vidar har haft det, hur mycket bättre det hade varit om han hade kommit i rätt tid och inte tre månader före... Men, han är ju rätt pigg och glad även om vi har åkt på mykoplasma nu hela familjen och knaprar antibiotika (förutom vidar som får sitt i flytande form).

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79
    Svar på #127
    Som tur var så visste vi ganska snabbt vad det rörde sig om då en i bekantskapskretsen haft det nyligen (förmodligen därifrån vi fått det) så det har inte gått ner i lungorna, utan irriterar bara våra stackars svullna halsar! Vi har haft Vidar på barnkliniken idag så de fick lyssna och känna ordentligt och det verkar än så länge vara ett tidigt stadium av infektionen. Förhoppningsvis räcker en omgång Erymax så är eländet över!
    Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Det är ändå rätt okej att Vidar blivit förkyld nu, han blir ju ändå ett år om en månad och det är hans första förkylning. Det är asjobbigt, jag är sjuk, Vidar är sjuk och min sambo går på knäna av att hålla ställningarna här hemma..

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Säg bara inte att han fått eksem ifall de journalför på upplysningen (vilket jag antar att de gör). Säg bara röda utslag och klåda, så får läkaren ställa diagnos Det är en sån typisk grej som kan förstöra för försäkringar och liknande ifall du kommer försöka få fullvärdig försäkring senare.

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Vi gör inga BVC-kontroller alls, på egen begäran. Vi går på kontroller på barn efter Vidars korrigerade ålder. Ettårskontrollen blir 12 januari!

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Vi har förresten vaccinerat i okorrigerad ålder, en rekommendation som kom någon gång förra hösten, så det är dags för Vidars 12-månadersvaccin nästa vecka. Vi har också en barnmottagning, men vår neoläkare kommer dit och gör utvecklingskontrollerna. Vi går till BVC, men bara för vaccinering och vägning/mätning.

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Vidar är också en liten kille, vet inte när han kommer växa till sig.. 8 kilo och ett år nu, han går upp 0-50 gram i månaden för tillfället.. Dock följer han sin egen kurva, och är en glad o pigg kille som just lärt sig krypa på sitt eget lilla vis (har förresten filmat honom, finns i mitt galleri!)

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79
    Basses mamma skrev 2008-10-13 08:09:54 följande:
    Imorgon ska vi till ögon, för att vår bvc-sköterska tycker att S skelar. Får se vad dr säger. Eftersom ögon ligger på samma sjukhus som neo, t.o.m på samma våning, tänkte vi kika in där oxå. Första besöket sedan vi blev utskrivna i januari! Hoppas bara att någon av "favoriterna" jobbar. Finns några som jag helst skulle slippa träffa oxå.Idag lärde sig S att sätta sig upp från liggande! Jag satt och åt frukost och läste tidningen och han låg och lekte på golvet. Så när jag tittar dit så sitter han upp! Snacka om att överraska morsan!
    Visst är det coolt när det händer! Jag och Vidar var och fikade med några andra mammor och barn som vi har en fikatråd med här på FL för några veckor sedan. Jag lade ner honom på golvet vid leksakerna, han hade precis börjat krypa då. Helt plötsligt sitter han upp, hur roligt som helst !

På lördag fyller Vidar ett år, hur kul som helst!
    Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Tackar! Vi har just gjort morgon här hemma, vi ska ha kalas hos min mamma, för i våran egen lägenhet finns det knappt vändutrymme Så, just nu sitter vi och slappar lite (Vidar leker med allt han hittar på golvet) och sen blir det kalas hela dagen lång!

Skillz that Killz 10k+
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11