• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag startar en ny tråd för den gamla blir gammal idag.

Här kan vi prata om allt.

Välkommna alla nya och gamla.

Min prematurpojke är 2.5 år och en envis liten kille. Han har fått vara frisk enda sedan 1 juli...HURRA. Han har varit sjuk nästan konstant sen oktober. Det kan förklaras med att dagmamman är på semester

Killian har varit sen med nästan allt. Han gick runt sin tvåårsdag okorrigerat. Han pratar inte mer än ett tiotal ord och den fantastiska meningen "Den är min"
    Han väntar nu på en massa kontroller. Han har gjort spirometriundersökningen under sommaren och det lutar mot steorider till hösten. Han ska börja hos sjukgymnast för att han inte kan springa och rör sig klumpigt. Han har hörsel och synundersökning på gång och tid till talpedagog och han går på lekoteket. Ibland blir jag ledsen för allt ståhej och jag oroar mig men när jag tänker efter, han lever ju, det kunde varit mycket värre.

Jag hoppas ni haft en härlig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 09:08
    Länk tll EPT barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
  • cloudberry79

Bara om man misstänker någon form av nedsättning i motoriken. På V har de testat motoriska funktioner och tycker att det är normalt, så han behöver ingen sjukgymnast som det ser ut nu.

LFG WOTLK
  • Basses mamma

Ms Beauty: här får alla prematurer, iaf de mkt tidiga, gå på kontroll hos sjukgymnast. Det är för att de tidigt ska kunna upptäcka eventuella avvikelser. Var iaf den förklaringen vi fick av vår sjukgymnast. Men det är säkert olika beroende på vilket landsting man tillhör.

• cloudberry79

Olika alltså Här är det läkaren som skriver remiss till sjukgymnasten om man misstänker att det behövs någon insats.

LFG WOTLK
  • Proletariatet

Basses mamma skrev 2008-07-30 14:13:00 följande:

Ms Beauty: här får alla prematurer, iaf de mkt tidiga, gå på kontroll hos sjukgymnast. Det är för att de tidigt ska kunna upptäcka eventuella avvikelser. Var iaf den förklaringen vi fick av vår sjukgymnast. Men det är säkert olika beroende på vilket landsting man tillhör.
    Vi fick gå till sjukgymnast i början, fick lite olika övningar i samband med att vi nyss var hemkomna, typ kunna få upp fötterna till munnen och så. Men sedan skrevs det av. Har dock hört att några av de vi låg samtidigt på neo som får gå på någon typ av vattengymnastik för att främja gå-processen. Lite fuskigt att vi inte får gå bara för att vi inte bor i samma stad, de är både födda senare på året och i senare veckor än Tyra. Då borde läkarna egentligen vara med oroliga över henne, men äsch jag vet inte.
  • M I R R E

Senare kollar dom tillsammans med en sjukgymnast och neoläkaren för att kolla att allt är bra.

Vart bor alla? Det verkar vara väldigt olika var man kommer ifrån. Jag bor i sthlm och går hos neo på Danderyd...vi är supernöjda.

• FruEdberg

hej. Är mamma till Casper född v 23 + 4 efter att jag fått en infektion.
    Har låg i respirator i ca 1 månad. Högfrekvent o vanlig. Cpap i ca 3 månader o 7 o en halv månad med syrgas.
    Har blivit opererad för ett ljumskbråck. Har fått ett antal blodtransfutioner o hade en liten knappt klass 1 blödning när han föddes. Den syntes inte på MR alls längre förra året innan hemgång från neo.

Vi bor utanför Halmstad. Här filmar dom barnen o går igenom , men vi har inte träffat någon sjukgymnast ännu.
    Sist frågade jag läkaren om det skulle bli nåt möte.
    Han sa då att han inte var orolig o att det inte behövdes just nu. Men dom kommer att filma honom igen vid 2 års ålder.

• Basses mamma

Vi bor i Bollnäs (Hälsingland). Blev ju inlagd i Uppsala innan S föddes, de tar inte så små barn i vårt landsting. Men vi blev flyttade till neonatalen på Gävle sjukhus efter bara tre dagar. Trivdes väldigt bra där, men vi bor 10 mil därifrån, så därför kollade de upp möjligheten för oss att få gå hos läkare här på barnmottagningen på sjukhuset. Läkaren vi har jobbade tidigare från Astrid Lindgrens barnsjukhus, där han bla jobbat med prematurer, så vi känner att vi har förtroende för honom. Har funkat bra hittills. Sen så går vi även på läkarkontrollerna på bvc, vilket vi egentligen tycker är ganska onödigt. Räcker med att han blir vägd och mätt där. Vi har fått gå till vår barnläkare när S var 3 och 6 månader, ska gå igen när han är 9 och 18 månader. Sjukgymnasten igen när han är ett år, och så ögonkontroll när han är 18 månader (tror jag). Utöver det vet jag inte om det blir några mer särskilda kontroller.

• eeisor

Kikar in i tråden också, har varit inne i alla möjliga andra trådar och skrivit, men av någon anledning har jag inte klivit in i denna förut...

Jag är mamma till Mikael, född v28+2, i oktober 2007 på Danderyds sjukhus. Han spenderade 3 veckor i CPAP och några dagar i grimma när det behövdes, 3 veckor och 1 dag i kuvös. Efter det låg han på värmebädd i ett dygn. Det var som om han på något sätt bestämde sig för att nu hade han legat där länge nog och det var dags att skärpa till sig.
    Han har drabbats av ljumskbråck på bägge sidor vid olika tillfällen, så han har två snygga ärr på magen och han har också gått igenom MR efter en misstänkt förändring på hjärnan (inte blödning) och det visade sig inte vara något.
    Vi lömnade avd 20 den 7 december och utskriven blev M från hemsjukvården den 21:e. Ögon och öron är helt ok, öron blev godkända direkt, och ögon ska vi tillbaka till först när M är 4 år.

Mikael har nästan vuxit ikapp helt på längden och tvären, på 9-månaders kontrollen låg han på strecket under normalkurvan. Mentalt och motoriskt däremot är det en annan femma.
    Han är helt klart mentalt sen, även om jag jämför med barn i korrigerad ålder. Motoriskt ligger han numer ungefär som korrigerad ålder, dvs 7 månader. Han står och svajar på alla fyra och jag är rätt säker på att det inte är långt kvar tills han kryper.

Vi flyttade till Norrköping från Täby i februari och det är helt klart inget jag rekommenderar någon att göra om man tänker på vård. Från Danderyd och helt suveräna Dr Alexander R till jag vet inte vad. Jag fick tjata mig till att de skulle släppa in M i eftervården här nere och det besöket kändes som rena skämtet. Tack och lov så har vi en underbar BVC-sköterska och en lysande barnläkare på BVC, annars vete sjutton om jag inte hade flyttat tillbaka till Sthlm, enbart pga av vård.

• Bebbabus

Hej, Har en dotter Ellie född november 06 i vecka 29+1. Vi tillbringade 3 månader på Neo och E låg ca 1 månad i kuvös med cpap. E har utvecklats bra och är en pigg och rörlig tjej. Men hon har andningsprobelm (infektionsastma) och behandlas ofta på sjukhus för dessa. Förutom astman är hon lite liten till växten, hon verkar ha stannat av lite just nu och har inte växt något på längden sedan mars...(E är ca 76 cm och väger 9 kg)

Morotstavar:Har ni inte fått en inhalator till Tyra?  Ellie har också andningsproblem och dessa blev ordentliga i vintras då hon fick Rs-viruset. Vi behandlar E med inhalator (airomir och pulmicourt) hemma regelbundet.  I och med detta började vi gå regelbundet på Barnkliniken och de tog "ansvar" för E:s adningsproblematik. Kan ni inte kontakta barnkliniken på ert sjukhus för att få en utredning/hjälp med Tyras andning? Vi har inte gått genom bvc elelr Neo för detta. Vi berättade ju att hon var premis (och det visste de ju naturligtvis genom journalen) och att hon behandlas med cpap och syrgas en del när hon var liten.  Hos oss är det så att neo återbesöken handlar mest om uppföljning, de bara kollar vikt och längd och är det något så skickas det en  remiss till Barn.

Vi bor i Karlskrona och har kontakt med Neo i K-na. Föder man i vecka 24-27 hamnar man i Lund här och efter 27-29 är det Växjö och sedan transport till K-na. Vi "slapp" dock Växjö utan fick stanna i k-na då E inte behövde respiratorvård.

• Proletariatet

Bebbabus: Vi har varit hos barnkliniken, de lyssnade på henne och sa "hon har inte astma och är inte allergisk" efter det blev vi hänvisade till vårdcentralen för inhalationer, där säger de att hon högst troligt har förkylningsastma.

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11