• Grrl

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

eeisor skrev 2008-08-13 19:24:25 följande:
    Svar på #63Ska kanske säga att jag har lite motsatt problem, M äter så mycket att han börjar se ut som en liten korv. Det finns liksom ingen botten i honom.
    Kanske är det ett problem...men med en pojke som får i sig ca ett kryddmått om dagen så känns det som lyx...men jag är kanske lite känslig...
  • Grrl
    eeisor skrev 2008-08-13 22:56:09 följande:
    Svar på #69Jag förstår vad du menar, det måste kännas ganska hopplöst när barnet inte kan äta och man inte kan göra så mycket åt det, jag kan åtminstone ha någorlunda kontroll.Men, samtidigt, tro mig, det är inte jätteroligt att ha en liten som aldrig får nog. Även om det inte är ett stort problem, så är det ändock ett problem. Senaste veckan har det gått åt två fulla flaskor välling på kvällen (han somnar inte utan så mycket, annars skulle jag begränsa där också) och han skulle gladeligen äta mer av både lunch och middag om han fick. Han gapar som en fågel när vi är klara. M har numer både dubbelhaka och kulmage och nog för att det är gosigt med en rund bebis, men det här är på väg överstyr.Är det inte åt ena hållet så är det åt det andra... Varför kunde vi inte alla fått barn som var mellanting? Bara liksom... lagom!
    Kanske kan de träffas o äta ihop o inspirera varandra lite, så kanske de kan gå halva vägen var...perfekt!
  • Grrl

Basses mamma skrev 2008-08-25 10:38:09 följande:

En liten undran; har era barn oxå haft stort huvud när de var små? Isf, när växte kroppen ikapp, s.a.s? S huvudomfång ligger lite över "normalkurvan". Vår läkare förklarade att kroppen prioriterar huvudet, men intressant att se om det är så för alla extremprematurer. Och så en sak till, hur gamla var/har ni tänkt att era barn ska vara när de börjar på dagis? Vi ska iaf vänta till 2 år, men borde man vänta längre? Inte lätt när man är två som jobbar heltid.Just nu känns det som att det är något nytt som händer varje dag, fått två tänder, sitter stadigare och stadigare, säger "baba" och "aaaa-boo", osv osv. Han blir ju bara roligare och roligare!
    Min Olle hade också större huvud i förhållande till kroppen, eftersom han förut hade svårt att gå upp i vikt o kroppen prioriterar huvudet att växa s.a.s. Inget man såg o tänkte på med blotta ögat dock, bara i kurvorna. Vet inte när resten kom ikapp, men han är nu 15 månader fullgången tid o är proportionerlig. Vi har tänkt att han ska börja dagis då han är 19 månader fullgången tid. Levde mycket skyddat med honom (ej varuhus etc) tills han var ca 9-10 mdr fullgånget, sen blev det vår o han verkar inte vara så känslig. Han fixar en förkylning även om han ibland kan behöva inhalera (har BPD). Han tycker så mycket om att vara med andra barn så jag tycker det är dags för honom att börja dagis snart. Sen äter han inte heller, o det är bra för hans ät-utveckling att sitta med andra barn som äter, så ur den synpunkten tror jag också det blir bra med dagis. Sen...om han hade blivit väldigt dålig när han var sjuk så hade vi nog väntat lite till, men nu tror jag det blir mer positivt än negativt för honom att få börja på dagis...
  • Grrl

Min son har bestående svårigheter till följd av att han föddes så tidigt. Har också hört att flickor generellt sett är starkare. Skulle jag bli gravid igen skulle jag känna mig lugnare om jag visste att jag väntade en flicka, men det blir ju som det blir ändå...!

• Grrl
    BebisVagga skrev 2008-09-04 18:49:36 följande:
     första riktiga leendet fick jag av min älskade son i dag... dock ville han itne göra ett lika fint leende igen när jag ade kameran beredd.. min några försök gjorde jag allt.. dock ingen som satt perfekt..Gabriel e idag 4 veckor korrigerad ålder
    Vad underbart, grattis!
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11