• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag startar en ny tråd för den gamla blir gammal idag.

Här kan vi prata om allt.

Välkommna alla nya och gamla.

Min prematurpojke är 2.5 år och en envis liten kille. Han har fått vara frisk enda sedan 1 juli...HURRA. Han har varit sjuk nästan konstant sen oktober. Det kan förklaras med att dagmamman är på semester

Killian har varit sen med nästan allt. Han gick runt sin tvåårsdag okorrigerat. Han pratar inte mer än ett tiotal ord och den fantastiska meningen "Den är min"
    Han väntar nu på en massa kontroller. Han har gjort spirometriundersökningen under sommaren och det lutar mot steorider till hösten. Han ska börja hos sjukgymnast för att han inte kan springa och rör sig klumpigt. Han har hörsel och synundersökning på gång och tid till talpedagog och han går på lekoteket. Ibland blir jag ledsen för allt ståhej och jag oroar mig men när jag tänker efter, han lever ju, det kunde varit mycket värre.

Jag hoppas ni haft en härlig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 09:08
    Länk tll EPT barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
  • MsBeauty

Har en fråga, hur har det gått för era barn med smakisar?

Min son (7 månader okorr.) äter gröt och tycker det är jättegott, men inget annat funkar. Han klöker eller börjar gråta. Har försökt med massa olika grönsaker, gjort uppehåll, försökt igen. Han (verkar) tycker om nya smaker, men konsistensen har han svårt för.

Hur har det gått för er?

• Grüth

hej. samma problem för vår son. gått i perioder. brukar späda ut pureerna med vatten eller ersättning så de blir lite mer rinnigt. har varit från och till men med mycket träning så blir de bättre och bättre. ibörjan kunde ha knappt få nåt ti munnen innan han kräktes och ölkade men betydligt bättre nu med massa träning...

• eeisor

M äter som en häst!
    Han närmar sig 10 månader nu och han äter ungefär som följer
    7.30 Välling
    11-11.30 Lunch motsvarande ungefär en 8-månaders burk med bitar i(2,5 dl), äter hela riskorn och hela makaroner utan problem.
    ca 14.30 Mellis, yoghurt och fruktpuré, gröt eller leverpastejmacka i småbitar
    17.30 Middag som lunchen
    ca 19 Välling

• Proletariatet

Ms Beauty: Precis samma problem hade vi med Tyra, jag kämpade så med att koka och purréa allt, men inget förutom gröten passade, jo vällingen förstås

Någon gång efter att hon fyllt ett började hon äta bättre, dock hellre burkar än min mat av någon konstig anledning.
    Nu äter hon vår mat och det funkar kanon. Hoppas det kommer gå bra för er

• cloudberry79

Vi har precis samma problem.. V är nu 10 månader korr (tiden springer iväg!!) och vi har börjat tredje försöket med smakisar. Det går ganska bra den här gången, men bara om jag lagar egen mat. Ger jag burkmat för 6 månader så kräks han upp alltihopa, lagom kul.. För tillfället får han egengjord majspuré (svårt att göra, det blir mycket skal att sila..) egengjord potatis+palsternackpuré (en höjdare, enkelt att göra också!), broccolipuré (gillas ej av kräsmagade pojken, men enkelt att göra själv) och hemmagjord fruktpuré av vad som råkar finnas hemma för tillfället. INGET med bitar går ner. Gröt går jättebra (SINLAC) och välling (egengjord den också).

Skillz that Killz 10k+
  • Bebbabus

Mirre: Får ni Killian att ha glasögonen på? har ni nåt tips? Min Ellie har också glasögon, hon ska helst ha dem jämt om hennes syn ska växa "rätt" och inte blir sämre. Ellie har haft glasögon i snart 6 månader och det fungerar inte kan jag säga...Hon bara plockar av dem och vill "bryta" dem i bitar och leka med dem. E är 2 år i november.

Ms Beuty: E började äta smakisar när hon var ca 8 månader (okorr). Hon åte ndast mat som var superpurerad och inget med bitar. När hon var ca 12-14 månader började jag kunna lura ned lite mer "bitaktig" mat coh sedan har det gått framåt. Till nu, nu äter hon knappt något (hon går inte upp i vikt och är aldrig hungrig) Men hon klarar av att smaka och äta alla konsistenser nu och har gjort ett bra tag. Tyvärr har hon inga direkta hungerkänslor, men det har ju inte med konsistensen av maten att göra.

• eeisor
    Svar på #63
    Ska kanske säga att jag har lite motsatt problem, M äter så mycket att han börjar se ut som en liten korv. Det finns liksom ingen botten i honom.
    eeisor skrev 2008-08-12 21:25:32 följande:
    M äter som en häst!Han närmar sig 10 månader nu och han äter ungefär som följer7.30 Välling11-11.30 Lunch motsvarande ungefär en 8-månaders burk med bitar i(2,5 dl), äter hela riskorn och hela makaroner utan problem.ca 14.30 Mellis, yoghurt och fruktpuré, gröt eller leverpastejmacka i småbitar17.30 Middag som lunchenca 19 Välling
  • M I R R E

Bebbabus: Vi har inte fått hem dom än, om en vecka ungefär och jag misstänker att det lär bli mycket bråk kring dom. Han ska ha dom på heltid.

Rosiee: Killian har heller inge botten, han kan äta hur mycket som helst, fattar inte hur det får plats, han har varit så sen han fick fast föda för första gången. Ibland tror jag att det är för att han var maxad på neo, dvs han fick inte äta mer än läkarna sa hur hungrig han än var för att inte få vätska kring lungorna. Han var maxad hemma också tills han var 8 månader.

• Grrl
    eeisor skrev 2008-08-13 19:24:25 följande:
    Svar på #63Ska kanske säga att jag har lite motsatt problem, M äter så mycket att han börjar se ut som en liten korv. Det finns liksom ingen botten i honom.
    Kanske är det ett problem...men med en pojke som får i sig ca ett kryddmått om dagen så känns det som lyx...men jag är kanske lite känslig...
  • cloudberry79

okorr, OKORR. Jag måste varit trött när jag skrev där uppe, jag skrev att V är 10 mån korr, men det är såklart fel, han är 10 månader okorr.

Skillz that Killz 10k+
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11