• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag startar en ny tråd för den gamla blir gammal idag.

Här kan vi prata om allt.

Välkommna alla nya och gamla.

Min prematurpojke är 2.5 år och en envis liten kille. Han har fått vara frisk enda sedan 1 juli...HURRA. Han har varit sjuk nästan konstant sen oktober. Det kan förklaras med att dagmamman är på semester

Killian har varit sen med nästan allt. Han gick runt sin tvåårsdag okorrigerat. Han pratar inte mer än ett tiotal ord och den fantastiska meningen "Den är min"
    Han väntar nu på en massa kontroller. Han har gjort spirometriundersökningen under sommaren och det lutar mot steorider till hösten. Han ska börja hos sjukgymnast för att han inte kan springa och rör sig klumpigt. Han har hörsel och synundersökning på gång och tid till talpedagog och han går på lekoteket. Ibland blir jag ledsen för allt ståhej och jag oroar mig men när jag tänker efter, han lever ju, det kunde varit mycket värre.

Jag hoppas ni haft en härlig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 09:08
    Länk tll EPT barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
  • MsBeauty

Jag har en son som föddes (v. 24+2) i Januari 2008. Vi bodde på NEO i över 3 månader, sedan hemsjukvård i 2 veckor och så blev vi utskrivna precis på BF. Han har opererat ductus och haft syrgas (respirator, CPAP, grimma), men klarat sig från blödningar och infektioner.

Han är nu 6½ månad och 2 ½ månad korrigerat och hänger med bra i utvecklingen. Man märker inte av hans tidiga födsel förutom att han är liten till vikten. Vi har haft massa "problem" med hörselkontrollerna, eftersom det aldrig blir godkänt. Vi vet att han hör, men trots 10 hörselkontroller, blir det inte godkänt. Sist lyckades det på höger öra och vi ska dit igen i höst för att kolla det vänstra.

• Proletariatet

M I R R E skrev 2008-07-29 20:41:01 följande:

Morotsstavar. Han är svag i musklerna där, dom är lite slappa, det tränas bort med sjukgymnastik och så mycket rörelse som möjligt. Vi hoppas att det bara är det så att han slipper problem med gången när han blir äldre. Jag vet itne om det är vanligare men jag känner ingen annan prematur som är sen.
    Okej. Nej jag har heller inte hört att de brukar vara så sena, Tyra är ju på g men det har hon varit så länge. BVC vet inget, de säger bara att om fullgångna barn inte går vid 18 månader börjar de dra öronen åt sig. Tyra har en månad dit, korrigerat, men det verkar som att hon ska få hur mycket tid som helst. Är väl bra visserligen men jag skulle vilja träffa en sjukgymnast eller så, som kan berätta hur vi ska pusha henne, till att vilja och våga samt dubbelkolla, så inget annat är knas.
  • M I R R E

Morotsstavar, har ni ingen sjukgymnast kopplad till Tyra genom Neo? Killian kollas där men eftersom vi hatar sjukgymnasten där ska han börja på ett nytt ställe. Korrigerat var Killian 20 ½ månad när han gick. Han har inlägg i skorna nu eftersom han är plattfot också. Killian var på G lääääääääääänge, säkert sex månader...han gick inne på sitt rum om inte jag såg honom, sista veckorna innan han gick hemma så gick han hos dagmamman. Han är likadan med talet. Han säger ord i typ 2 dagar för att inte börja använda dom förrän efter flera månader igen. Han är lite egen på det viste

• Proletariatet

M I R R E skrev 2008-07-29 23:44:38 följande:

Morotsstavar, har ni ingen sjukgymnast kopplad till Tyra genom Neo? Killian kollas där men eftersom vi hatar sjukgymnasten där ska han börja på ett nytt ställe. Korrigerat var Killian 20 ½ månad när han gick. Han har inlägg i skorna nu eftersom han är plattfot också. Killian var på G lääääääääääänge, säkert sex månader...han gick inne på sitt rum om inte jag såg honom, sista veckorna innan han gick hemma så gick han hos dagmamman. Han är likadan med talet. Han säger ord i typ 2 dagar för att inte börja använda dom förrän efter flera månader igen. Han är lite egen på det viste
    Okej, spännande det här med barn

Jo men vi har ingen kontakt med neo, de bara glömmer bort oss trots att jag ringer, Tyra har fortfarande inte varit på sin ettårs kontroll
  • boktok

Jag förstår inte hur de bara kan glömma bort er?! Erik fick ju tid till sin ettårskoll. Underligt att skilja så på folk.

• boktok
    boktok skrev 2008-07-30 10:26:25 följande:
    Jag förstår inte hur de bara kan glömma bort er?! Erik fick ju tid till sin ettårskoll. Underligt att skilja så på folk.
    Ber om ursäkt för den usla svenskan, jag tror nog att du förstår vad jag menar!
  • Proletariatet

Ja, jag förstår. Nej det känns faktiskt jättekonstigt. Vi har ju en massa problem med Tyras andning så det vore verkligen behövligt att få komma dit och försöka få dem att hjälpa oss med att få en inhalator.

• Basses mamma

Morotsstavar: Vi kommer förmodligen heller inte att gå på någon kontroll på neo. Men vi går ju på regelbundna kontroller (var 3:e månad fram till ett år) hos barnläkaren här på barnmottagningen, och det tycker jag räcker, han är väldigt bra. Sedan så har vi även varit på en kontroll hos sjukgymnast när S var 6 månader, ska tillbaka till henne när han är ett år. Så jag tycker det verkar som att ni inte fått någon bra uppföljning. Särskilt med tanke på att T oxå har problem med andningen. Vi ska till barnläkaren för 9 månaders kontroll i augusti, och då ska jag ta upp det här med andningen så får de kolla upp det ordentligt.

• Proletariatet

Basses mamma: Okej, vi har tyvärr bara fått träffa barnläkaren här på de vanliga läkarbesöken hos BVC(bortsett från en gång då vi fick akuttid hos henne pga andningen, övriga gånger har vi varit hos vc).

• MsBeauty

Ska alla prematurer till sjukgymnast eller är det bara om man misstänker något?

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11