• Svar på tråden Tråd nummer 4 för oss som är rädda både för snitt och vaginala förlossningar!
  • Leesa

Vad snällt!

Kom just hem från första av en rad mvc-psykolog-besök. Ska antagligen få komma och prata med en förlossningsbarnmorska senare med.
    Är grymt rädd för smärtan, både vid vaginal och kejsarsnitt. Rädd för att spricka, sys, bajsa på mig, ha ont, inte stå ut, inte blir bra efteråt, att kroppen ska bli helt förstörd osv osv osv..

Är i v 22, så jag har ju ett tag kvar, men desto längre tid att oroa mig på...

• Guido

Leesa: jobbigt för dig...hoppas du får bra hjälp av psykolog och förlossningsbm.
    Vet inte om det kanske är dåligt läge - alltid lätt att försöka lugna när man inte själv är orolig för just det som någon annan är...men kroppen blir inte förstörd, visst det känns som om man blivit överkörd av ett tåg men det går över ganska snabbt ändå tycker jag. Jag upplevde det som om att de 4-5 första dagarna var jobbigast. Blev sydd litegrann men det gick bra. Fick ha lite lustgas igen då och det gick fint.

• lilleli

åååå vad jag känner igen mig o jag är inte ens gravid än... blandade känslor inför att bli det... kan få ångest o gråta redan nu... Har funderat mycket på detta och varit hos psykolog, villket inte hjälpte alls, funderar på för här kan man inte få reda på hur man ska föda förräns man är en bra bit in i graviditeten, för mig hade det känts bra att dom kunde garantera mig snitt redan nu för att kunna bearbeta det elelr så kunna släppa ångesten och ta det bästa altrenativet att föda den vanliga vägen. Hade varit lättare att tänka på en vaginal förlossning om jag var trygg i att jag skulle få snitt... hur känner ni?

• Leesa

Jisses. Jag säger bara det. var hos psykologen förut.. hon pratade om soffor som man kan byta eller inreda med och.. ja? Det skulle tydligen vara en parallell med hur jag känner för framtiden..? och jag trodde att det handlade om en gång som jag skulle träffa henne, men nä. Hon vill ha dit mig i ett ÅR framöver! jag tror jag får ett spel. Har ett halvt team av barnmorskor och läkare och psykologer och sjukgymnaster och gud vet vilka alla är, omkring mig.. tycker nog att dom är bra mer i behov av vård och stöd än vad jag är.
    Knäppt.

lilleli: Jag var också inne på det förut - att det skulle kännas lättare att föreställa mig att föda vaginalt om jag visste att jag kunde få snitt om det inte funkade. Men nu har jag hört så mycket illa om kejsarsnitt med.. så nu vet jag inte vad jag ska göra.. kan nästan bara garva åt skiten. För ungen ska ju ut. Tydligen.

• Guido

leesa - det måste ju ändå vara du som bestämmer hur du vill ha det framöver...? min erfarenhet av psykologer/terapeuter är att om man inte passar ihop och det inte går att lösa att prata om det så ska man byta. Ursäkta men det där med sofforna låter inte så skoj....eller du kanske nappade på det?

Nej inte snitt tack - om det inte blir nödvändigt. Har gett mig katten på att det ska bli bättre den här gången. blir det inte det och det blir fler barn så kan jag tänka mig snitt.
    Ska ha BEDÖVNING så det smäller om det den här gången och jag ska vara precis så där jobbigt krävande som jag inte lyckades vara förra gången....jaja, tänker i alla fall försöka med det ;)
    Tror faktiskt att vi över huvudtaget går med på alledeles för mycket...med goda råd, professionella yrkeskategorier som vill oss väl osv.

• Vroooooom

Hur tidigt har ni fått komma på samtal?

Jag är i vecka 15 och tog upp min rädsla med min BM i torsdags. Hon sa att hon inte kunde skicka remissen förrän efter vecka 20.
    Jag är redan helt panikslagen inför förlossningen. Jag är jätterädd för att behöva föda vaginalt och jag är rätt rädd för kejsarsnitt också, speciellt efter att ha läst en del trådar här på FL.

• Miss Jay

Jag var i v.33 när jag äntligen fick komma dit trots att jag tidigt tog upp min rädsla. Men jag vart borttappad i systemet trots att min läkare var på dom flera gånger. Men men nu är pojken min här iaf

Jag hoppas att du får komma så fort som möjligt, var på dom så mycket och ofta du kan så att de bara måste ta dig på allvar och fixa en tid.

Vroooooom skrev 2008-04-12 13:22:21 följande:
    Hur tidigt har ni fått komma på samtal?Jag är i vecka 15 och tog upp min rädsla med min BM i torsdags. Hon sa att hon inte kunde skicka remissen förrän efter vecka 20.Jag är redan helt panikslagen inför förlossningen. Jag är jätterädd för att behöva föda vaginalt och jag är rätt rädd för kejsarsnitt också, speciellt efter att ha läst en del trådar här på FL.
  • Bästamorsan

Läste i aftonbladet.se att de "lokaliserat" smärtan vid förlossning till typ livmodern eller så.. (läs själva =)
    borde vara ett steg mot att kunna skapa smärtlindring som hjälper kanske...
    synd att det lär ta lite tid,
    knappast klart till maj när min bebbe kommer :,(
    a

• Bästamorsan

Bra sagt o jag håller med 100%!
    Ska försöka få till det bättre med denna gång! =)
    liiite smärtlindring borde de kunna fixa väl??!!

Guido skrev 2008-04-12 08:58:02 följande:
    Nej inte snitt tack - om det inte blir
    nödvändigt. Har gett mig katten på att det ska bli bättre den här
    gången. blir det inte det och det blir fler barn så kan jag tänka mig
    snitt.Ska ha BEDÖVNING så det smäller om det den här gången och jag
    ska vara precis så där jobbigt krävande som jag inte lyckades vara
    förra gången....jaja, tänker i alla fall försöka med det ;)
  • Kaxmaja

Tror boken jag läste hette Innan du föder av Anna Wilsby. Super duper bra bok. Rekomenderar den verkligen.

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
Svar på tråden Tråd nummer 4 för oss som är rädda både för snitt och vaginala förlossningar!