• Svar på tråden Tråd nummer 4 för oss som är rädda både för snitt och vaginala förlossningar!
  • D 1980

Inför samtalen med psykologen och bm är jag mest rädd att de ska ifrågasätta varför man överhuvudtaget blev gravid om man är så extremt rädd Jag förstår att de kanske inte frågar det rakt ut men det känns som att många tänker så...

• MammaMu76
    D 1980 skrev 2008-06-27 11:26:21 följande:
    Inför samtalen med psykologen och bm är jag mest rädd att de ska ifrågasätta varför man överhuvudtaget blev gravid om man är så extremt rädd Jag förstår att de kanske inte frågar det rakt ut men det känns som att många tänker så...
    den reaktion behöver du inte vara rädd för. De är så vana vid förlossningsrädda och det är vanligare än man tror. Jag upplever att alla inom sjukvården jag mött har tagit min rädsla på största allvar! Hoppas du får uppleva samma fina bemötande!! Kram
    Världens goaste Erik ska bli storebror bf 17/6
  • D 1980

Jag fick träffa en psykolog i onsdags o hon kände att jag verkligen behöver prata med den där gruppen på Karolinska sjukhuset. Hon berättade om vårt samtal för en läkare som ringde till KS o jag fick en tid direkt. Där ska jag få prata med en läkare (det är den där gruppen som handskas med förlossningsrädda) och troligen får jag planera min förlossning då. Känns otroligt skönt med tanke på att sjukhuset från början skickade tillbaka den remiss som min bm hade skickat.

• Gladhannapanna

D 1980 skrev 2008-07-03 22:28:42 följande:

Jag fick träffa en psykolog i onsdags o hon kände att jag verkligen behöver prata med den där gruppen på Karolinska sjukhuset. Hon berättade om vårt samtal för en läkare som ringde till KS o jag fick en tid direkt. Där ska jag få prata med en läkare (det är den där gruppen som handskas med förlossningsrädda) och troligen får jag planera min förlossning då. Känns otroligt skönt med tanke på att sjukhuset från början skickade tillbaka den remiss som min bm hade skickat.
    Så jättebra!!!! Vilken bra psykolog du fick träffa!
  • Guido

D1980 - underbart, vilket drömläge. Önskar dig all lycka med planeringen och sedan förstås;)
    Jag har nu bara drygt 3 veckor kvar - hoppas jag, sedan är det dags....

• Mamisita

Hejsan, hittade verkligen en tråd som passar mig. Är gravid i v11 och är redan nojig över förlossningen. Det är mitt andra barn, vid min första förlossning så kändes det som allt som kunde gå fel gick fel (ång och utdragen förlossning, smärtlindring som inte tog som den skulle, sugklocka, barnet fastnar med axeln, livlös och akutteam mm).

Inget var direkt som jag hade väntat mig, blev både besviken över att jag inte fick den där harmoniska fina förl som jag fantiserat om utan bara kaos sen blev jag rejät avskräckt för smärtan, hur utelämnad jag kände mig samt hur lite kontroll jag hade över situationen, hur mycket som kan gå fel mm.

Så nu sitter jag här och funderar på varför jag gett mig in på detta igen...

• Gladhannapanna
    Mamisita skrev 2008-07-04 09:42:27 följande:
    Hejsan, hittade verkligen en tråd som passar mig. Är gravid i v11 och är redan nojig över förlossningen. Det är mitt andra barn, vid min första förlossning så kändes det som allt som kunde gå fel gick fel (ång och utdragen förlossning, smärtlindring som inte tog som den skulle, sugklocka, barnet fastnar med axeln, livlös och akutteam mm). Inget var direkt som jag hade väntat mig, blev både besviken över att jag inte fick den där harmoniska fina förl som jag fantiserat om utan bara kaos sen blev jag rejät avskräckt för smärtan, hur utelämnad jag kände mig samt hur lite kontroll jag hade över situationen, hur mycket som kan gå fel mm. Så nu sitter jag här och funderar på varför jag gett mig in på detta igen...
    Du passar perfekt i den här tråden!

Be om remiss till aurora med en gång såa tt du hinner gå på så många samtal du behöver!
  • MammaMu76

hej allesammans
    den 2/7 kl.15.27 föddes en alldeles underbar Olle! 4625g o 54cm, så det var mycket bebis! Förlossning blev en underbar dröm! Var inne på UL kl 9, fick sen träffa en läkare, allt såg bra ut o jag var öppen 3cm! Fick själv välja om jag ville att de skulle ta hål på hinnerna el ej. Det ville jag, så kl 10.25 tog de hål på hionnorna, efter en timme satte de värkstimulerande dropp. Med hjälp av en underbar bm, andning, min underbara man o lustgas föddes sedan Olle kl15.27. Lite av de gamla stygnen gick upp så sydd blev jag men inte så mycket som förra gången. Efter 30 min stod jag i duschen! Har mått toppen sedan dess! Så pigg o så mycket energi, vilken kick!!
    Måste bara konstatera att en förlossning kan vara alldeles underbar, med rätt stöttning o hjälp! Jag är så tacksam över aurorasamtal, vattengympan o andningsövningarna. O vore det inte för den 9månader långa graviditeten skulle jag kunna tänka mig en till förlossning! (en riktig förlossnings berättelse kommer senare..)

• Guido

Åh vad roligt MammaMu! GRATTIS - både till sonen och din förlossning. vad härligt att höra det där med rätt stöd och hjälp - hoppas på liknande för egen del.

• MammaMu76
    Guido skrev 2008-07-05 08:21:37 följande:
    Åh vad roligt MammaMu! GRATTIS - både till sonen och din förlossning. vad härligt att höra det där med rätt stöd och hjälp - hoppas på liknande för egen del.
    Ja, jag är verkligen tacksam mot den underbara personalen på förlossningen, bm som var med när det startade skulle slutat kl14 men hon stannade tills sonen var född kl15.27 så hon hjälpte mig med andningen hela vägen medan den nya bm tog hand om förlossningen. Det gjorde att jag kände mig så trygg, hör fortfarande hennes röst -andas, långa djupa andetag, andas......
  • Mamisita

Hur "sammarbetsvillig" är ert sjukhus? Får ni bestämma/komma med önskemål själva som de försöker ordna eller hur fungerar det? Vad har ni tex kommit överens om? Hur vet man att detta verkligen hålls när det är dags? Är så rädd att man bestämt något och sen blir det något annat när det väl är dags...

mammaMu: så skönt att det gick bra Hoppas också på att få känna som dig, att det var en positiv upplevelse.

• Guido

När jag hade prata med aurora-bm så skrevi hon ner i min journal allt som vi pratat om och som var viktigt att tänka på inför nästa förlossning - som vi kommit överens om alltså. När man sedan ringer in och det börjar bli dags så ska man säga att man är en samtalspatient - då går de direkt in i och ser vad som står angående just det. I min journal står det tom INGEN HÄNVISNING - o det är ju toppen eftersom det gick så fört förra gången.
    Att detta sedan efterföljs det får man ju bara ta för givet - och om det inte gör det så får min man se till att det blir så helt enkelt.
    Jag har god tilltro till att om så länge man faktiskt berättat hur man vill att det ska vara så kommer det också att efterlevas.
    Vidare står det också tex att jag ska ha en tidig EDA och att man ska kolla att jag kan gå på toaletten - annars ska jag tappas osv...

Svar på tråden Tråd nummer 4 för oss som är rädda både för snitt och vaginala förlossningar!