• Flisalisan

    Nu får det vara nog!!!

    Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

    Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

    Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

    Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

    Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

    Tack för mig!

  • Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • Lefo
    sär skriven skrev 2007-12-17 18:34:52 följande:
    medan en person med DS kanske aldrig kommer så långt för att den saknar de förmågorna rent mentalt.
    Med träning så klara de flesta personer med DS väldigt mycket och diabetes tror jag nog också att en person med DS klarar av att sköta själv eller med olika hjälpmedel.
    Idag är det så att barn med DS tränas med olika metoder och detta gör att många med DS lär sig mer och mer och ingen idag kan säga hur mycket en person med DS kan lära sig.

    Men jag måste i alla fall få säga att jag tycker det är bättre att ta bort ett barn med DS när föräldrarna är medvetna om att de inte skulle klara av att ta hand barnet med DS och då tänker jag på barnets bästa inte på föräldrarnas bästa.
  • sär skriven

    "kanske aldrig" skrev jag, eftersom det aldrig går att förutsäga hur långt en individ med DS kommer att komma i utvecklingen. Naturligtvis kan man öva upp funktionella begåvningar genom träning, men den logiska begåvningen, intellektet, går aldrig att öva upp, är man född med ett begåvningshandikapp så finns gränser för hur långt man kommer (vilket även "normala" människor har, naturligtvis, men våra gränser ger utrymme för fler möjligheter än hos personer med exempelvis DS).


    Lefo skrev 2007-12-17 18:51:51 följande:
    Med träning så klara de flesta personer med DS väldigt mycket och diabetes tror jag nog också att en person med DS klarar av att sköta själv eller med olika hjälpmedel. Idag är det så att barn med DS tränas med olika metoder och detta gör att många med DS lär sig mer och mer och ingen idag kan säga hur mycket en person med DS kan lära sig.Men jag måste i alla fall få säga att jag tycker det är bättre att ta bort ett barn med DS när föräldrarna är medvetna om att de inte skulle klara av att ta hand barnet med DS och då tänker jag på barnets bästa inte på föräldrarnas bästa.
  • SystraMi
    Lefo skrev 2007-12-17 12:20:34 följande:
    SystraMi skrev: Men kan inte det vara för att Downs är såpass välkänt som man använder det som exempel? _______________________ Nu förstår jag inte riktigt? Klart att många vet vad DS är men det är enligt mig fel information när man skriver DS när det endast födds ca 120 barn varje år med DS och ca lika många hittas med FVP och tas bort alltså ca 240 foster/barn. Sedan hittar man idag lika många andra kromosomavvikelser. Jag förstår då inte varför man bara skriver DS hela tiden.
    Hm... och jag förstår inte riktigt vad du inte förstår? Klart man kan önska att informationen om andra tillstånd (inte bara kromosonavvikelser) skulle vara bättre, men gemene man idag vet ju vad Downs är och därför kanske det används som exempel. Likadant görs med en massa andra saker i sjukvården också, man refererar till det de flesta vet vad det är.
    Därmed inte sagt att det är rätt, men jag gissar att det är därför som man oftast använder Downs som exempel.
  • Lefo
    SystraMi skrev 2007-12-17 19:17:13 följande:
    Hm... och jag förstår inte riktigt vad du inte förstår? Klart man kan önska att informationen om andra tillstånd (inte bara kromosonavvikelser) skulle vara bättre, men gemene man idag vet ju vad Downs är och därför kanske det används som exempel. Likadant görs med en massa andra saker i sjukvården också, man refererar till det de flesta vet vad det är. Därmed inte sagt att det är rätt, men jag gissar att det är därför som man oftast använder Downs som exempel.
    Men Downs syndrom är inte den enda kromosomavvikelsen som man kan se på ett KUB tillexempel.

    Eller tror du att DS är den enda avvikelse som man kan se på ett KUB?

  • Lefo
    sär skriven skrev 2007-12-17 19:14:39 följande:
    "men den logiska begåvningen, intellektet, går aldrig att öva upp, är man född med ett begåvningshandikapp så finns gränser för hur långt man kommer (vilket även "normala" människor har, naturligtvis, men våra gränser ger utrymme för fler möjligheter än hos personer med exempelvis DS).
    Jag tror du har fel där.
    Många med DS idag som är äldre har aldrig fått förutsättningar att lära sig saker.
    Om du söker information idag kan du hitta personer med DS runt 20 års åldern som jobbar då på dagis, affärer och andra ställen.
    Tyvärr så är inte Sverige så bra på att ge dessa personer jobb men söker man tillexempel på sidor i Canada och USA så kan man hitta mycket och detta har nog med att göra att många med DS i dessa länder går i vanlig skola och får en mycket bra utbildning.
    Sedan finns det så klart personer med DS som inte klarar lika mycket det är jag helt medveten om.
  • SystraMi
    Lefo skrev 2007-12-17 19:27:45 följande:
    Men Downs syndrom är inte den enda kromosomavvikelsen som man kan se på ett KUB tillexempel.
    Eller tror du att DS är den enda avvikelse som man kan se på ett KUB?
    Haha nej verkligen inte, jag måste skriva väldigt virrigt?
  • sär skriven

    Nej, då får du nog ta och se över historiken lite. Idag satsas mycket mer på habilitering av handikappade personer än vad det tidigare gjordes, därför har man också kommit fram till att man kan utveckla personernas funktionella begåvningar långt mer än vad man trott tidigare. Intellektet kan du fortfarande inte göra någonting åt, alltså de inbyggda gränser som finns, detta är ju biologiska förutsättningar en person har med sig från början.

    Och naturligtvis menar jag inte att ALLA DS-personer har mycket grava intellektuellea funktionsnedsättningar, men de finns.

    Hur som haver, jag tror att vi har hoppat av den röda tråden här. Vad jag ville från början var att säga att man inte vinner något på att sitta och tycka synd om sig själv (som TS) för att andra gör sina egna val i livet. Ta hand om era DS-barn och var glada över de val ni gjort - men det innebär inte att alla människor måste göra samma val.


    Lefo skrev 2007-12-17 19:35:48 följande:
    Jag tror du har fel där.Många med DS idag som är äldre har aldrig fått förutsättningar att lära sig saker. Om du söker information idag kan du hitta personer med DS runt 20 års åldern som jobbar då på dagis, affärer och andra ställen. Tyvärr så är inte Sverige så bra på att ge dessa personer jobb men söker man tillexempel på sidor i Canada och USA så kan man hitta mycket och detta har nog med att göra att många med DS i dessa länder går i vanlig skola och får en mycket bra utbildning.Sedan finns det så klart personer med DS som inte klarar lika mycket det är jag helt medveten om.
  • Lefo
    sär skriven skrev 2007-12-17 19:40:08 följande:
    Nej, då får du nog ta och se över historiken lite. Idag satsas mycket mer på habilitering av handikappade personer än vad det tidigare gjordes, därför har man också kommit fram till att man kan utveckla personernas funktionella begåvningar långt mer än vad man trott tidigare. Intellektet kan du fortfarande inte göra någonting åt, alltså de inbyggda gränser som finns, detta är ju biologiska förutsättningar en person har med sig från början.Och naturligtvis menar jag inte att ALLA DS-personer har mycket grava intellektuellea funktionsnedsättningar, men de finns.Hur som haver, jag tror att vi har hoppat av den röda tråden här. Vad jag ville från början var att säga att man inte vinner något på att sitta och tycka synd om sig själv (som TS) för att andra gör sina egna val i livet. Ta hand om era DS-barn och var glada över de val ni gjort - men det innebär inte att alla människor måste göra samma val.
    Så det är funktionella begåvningar som gör att fler och fler barn med DS som går klass 1 kan läsa, skriva och räkna och att barn med DS kan skriva sitt namn när de är 5 år?
    Jag kan meddela att min egen dotter som har DS inte är så duktig fast vi tränar henne. Hon kan fortfarande bara räkna till tre fast hon är 4 ½ år men hon har börjat prata mer och mer så det är nog de som hon lägger mest krut på just nu.
  • calistra

    Din Emma är den finaste Emma som finns!!!!
    Massa varma kramar Maria och Emilia

Svar på tråden Nu får det vara nog!!!