Naturligtvis är det utvecklingsstörningen som spökar framför allt. I vilket fall skulle det för mig vara mycket "värre" att få ett barn med DS än ett barn med diabetes.
Och jag skulle köpa resonemanget som du för, att föräldrar skulle kunna avböja ett barns ankomst för att det har diabetes. Det är ett tufft liv att ha hand om en diabetiker just för att undvika de komplikationer du nämner. Dock är skillnaden att diabetikern lär sig relativt snabbt att själv hantera sin sjukdom, medan en person med DS kanske aldrig kommer så långt för att den saknar de förmågorna rent mentalt.
snöstjärna71 skrev 2007-12-17 12:17:55 följande:
sär skriven skrev 2007-12-17 11:51:36 följande:
Vården av diabetiker har verkligen gått frammåt på senare år, liksom vården av DS-barn (hjärtoperationer, pedagogiska metoder, teckenstöd osv). Dock är det så att diabetiker måste ta b-glukos och sprutor 4-5 ggr/dag för att överleva, måste alltid tänka på sitt blodsocker, kan drabbas av livshotande ketoacidos eller blodsockerfall, har betydligt högre risk än ickediabetiker att dö i förtid, få hjärtinfarkt eller stroke, behöva dialys, amputera fötterna osv. Detta är medicinska fakta. En individ med DS kan vara i övrigt frisk.Och om det är OK att säga att man skulle abortera ett foster med DS för att _jag_ vill inte ha ett sånt barn så måste det vara helt OK att säga att jag skulle abortera ett foster som får diabetes i barnåren för _jag_ vill inte ha ett sånt barn. Det får föräldrar till diabetesbarn faktiskt acceptera, det betyder inte att jag inte tycker deras barn har samma värde som mina barn. Men det är JAG som bestämmer vilka handikapp jag vill acceptera, jag kanske gärna åker på teckenläger och gör DS-grejor, men jag vill inte ha ansvar för mitt barns b-glukos hela barndomen och veta att barnet riskerar komplikationer i vuxen ålder.Men det är utvecklingsstörningen som spökar tror jag. Det är den som gör att man "får" tycka det är OK att ta bort DS-foster, och det är den som gör folk så förnärmade om man på något vis skulle jämföra DS med nån annan åkomma av större eller mindre dignitet.