Inlägg från: sär skriven |Visa alla inlägg
  • sär skriven

Nu får det vara nog!!!

Varför blir man sårad av tanken på att ANDRA inte vill ha ett DS-barn? Det är ju faktiskt ingen som påstått att ni, DS-föräldrar, måste se på saken på samma sätt. Men jag skulle inte vilja ha ett barn med DS, och det säger jag inte för att såra någon utan för att det är så det är.

• sär skriven

Ja. Jag tror att de DS-föräldrar som skriver så och dessutom svänger sig med ord som "häxjakt" känner sig träffade och gör antagandet att vi inte tycker att deras barn är lika mycket värda som andra. De flyttar alltså fokus från sakfrågan (kan man tänka sig att ta hand om ett barn med DS, som dessutom ofta medför komplikationer på inre organ samt det faktum att man aldrig riktigt vet hur långt barnet kommer i utvecklingen) till att gälla dem själva. Navelskåderi, okunskap och trångsynthet, anser jag.

Svarar på en gång på de inlägg jag förmodligen KOMMER få om att det är jag som är trångsynt som skulle ta bort ett barn med DS;

Jag anser inte att jag är trångsynt för att jag inte vill sätta mig i den situationen, och jag har full förståelse för att man väljer att behålla ett DS-barn. Men jag vill inte själv ha ett DS-barn.

MILF skrev 2007-12-17 11:28:57 följande:
    Exakt, det känns som att om man skriver att man själv inte vill behålla ett foster som berikats med extra kromosomer, så vill man per automatik "ta bort" alla sådana som redan existerar. sär skriven skrev 2007-12-17 11:20:37 följande:
  • sär skriven

Jag har själv ett diabetesbarn och anser att parallellen mellan DS och diabetes är väl grav. En diabetiker liksom en homosexuell har fulla förutsättningar att leva ett liv med samma förutsättningar som vi andra, vilket inte alla personer med DS har. Det är inget inkonsekvent i att anse att det är skillnad på diabetes och en utvecklingsstörning.

snöstjärna71 skrev 2007-12-17 11:48:18 följande:
    sär skriven skrev 2007-12-17 11:20:37 följande:
    En lite intressant sak som jag märkt är att det ska vara OK att vilja ta bort DS-foster för att man inte vill ha ett sånt barn och då ska inte DS-föräldrar bli upprörda för det berör ju inte DERAS barn. Så kan man absolut resonera. Men det jag märkt är att det ofta är just DS det ska vara OK att resonera så kring. För om man i tanken byter ut DS mot nåt annat, t ex homosexualitet, blir det ett himla ramaskri från de personer som tycker just att det ska vara OK att vilja ta bort ett DS-foster utan DS-föräldrar ska bli upprörda. NEJ, jag skulle personligen inte göra abort pga att mitt foster var homosexuellt men om man resonerar som i exemplet ovan måste det också vara helt OK att byta ut DS mot andra saker, som t ex homosexualitet, diabetes, dyslexi, annars är man inte konsekvent. Jag tror faktiskt att föräldrar till barn med t ex diabetes skulle reagera om folk sa "Nu när man kan testa för diabetes väljer jag att ta bort ett foster som kommer att få diabetes i barndomen, för jag vill ju ge mitt barn de allra bästa förutsättningar till ett bra liv". När man själv har ett barn med DS, diabetes eller vad man nu diskuterar, och tycker att både barnet och familjen har ett mycket bra liv är det nog ganska naturligt att man reagerar när det anses naturligt att söka och abortera de foster som bär på det ens eget barn har.
  • sär skriven

Naturligtvis är det utvecklingsstörningen som spökar framför allt. I vilket fall skulle det för mig vara mycket "värre" att få ett barn med DS än ett barn med diabetes.

Och jag skulle köpa resonemanget som du för, att föräldrar skulle kunna avböja ett barns ankomst för att det har diabetes. Det är ett tufft liv att ha hand om en diabetiker just för att undvika de komplikationer du nämner. Dock är skillnaden att diabetikern lär sig relativt snabbt att själv hantera sin sjukdom, medan en person med DS kanske aldrig kommer så långt för att den saknar de förmågorna rent mentalt.

snöstjärna71 skrev 2007-12-17 12:17:55 följande:
    sär skriven skrev 2007-12-17 11:51:36 följande:
    Vården av diabetiker har verkligen gått frammåt på senare år, liksom vården av DS-barn (hjärtoperationer, pedagogiska metoder, teckenstöd osv). Dock är det så att diabetiker måste ta b-glukos och sprutor 4-5 ggr/dag för att överleva, måste alltid tänka på sitt blodsocker, kan drabbas av livshotande ketoacidos eller blodsockerfall, har betydligt högre risk än ickediabetiker att dö i förtid, få hjärtinfarkt eller stroke, behöva dialys, amputera fötterna osv. Detta är medicinska fakta. En individ med DS kan vara i övrigt frisk.Och om det är OK att säga att man skulle abortera ett foster med DS för att _jag_ vill inte ha ett sånt barn så måste det vara helt OK att säga att jag skulle abortera ett foster som får diabetes i barnåren för _jag_ vill inte ha ett sånt barn. Det får föräldrar till diabetesbarn faktiskt acceptera, det betyder inte att jag inte tycker deras barn har samma värde som mina barn. Men det är JAG som bestämmer vilka handikapp jag vill acceptera, jag kanske gärna åker på teckenläger och gör DS-grejor, men jag vill inte ha ansvar för mitt barns b-glukos hela barndomen och veta att barnet riskerar komplikationer i vuxen ålder.Men det är utvecklingsstörningen som spökar tror jag. Det är den som gör att man "får" tycka det är OK att ta bort DS-foster, och det är den som gör folk så förnärmade om man på något vis skulle jämföra DS med nån annan åkomma av större eller mindre dignitet.
  • sär skriven

"kanske aldrig" skrev jag, eftersom det aldrig går att förutsäga hur långt en individ med DS kommer att komma i utvecklingen. Naturligtvis kan man öva upp funktionella begåvningar genom träning, men den logiska begåvningen, intellektet, går aldrig att öva upp, är man född med ett begåvningshandikapp så finns gränser för hur långt man kommer (vilket även "normala" människor har, naturligtvis, men våra gränser ger utrymme för fler möjligheter än hos personer med exempelvis DS).

Lefo skrev 2007-12-17 18:51:51 följande:
    Med träning så klara de flesta personer med DS väldigt mycket och diabetes tror jag nog också att en person med DS klarar av att sköta själv eller med olika hjälpmedel. Idag är det så att barn med DS tränas med olika metoder och detta gör att många med DS lär sig mer och mer och ingen idag kan säga hur mycket en person med DS kan lära sig.Men jag måste i alla fall få säga att jag tycker det är bättre att ta bort ett barn med DS när föräldrarna är medvetna om att de inte skulle klara av att ta hand barnet med DS och då tänker jag på barnets bästa inte på föräldrarnas bästa.
  • sär skriven

Nej, då får du nog ta och se över historiken lite. Idag satsas mycket mer på habilitering av handikappade personer än vad det tidigare gjordes, därför har man också kommit fram till att man kan utveckla personernas funktionella begåvningar långt mer än vad man trott tidigare. Intellektet kan du fortfarande inte göra någonting åt, alltså de inbyggda gränser som finns, detta är ju biologiska förutsättningar en person har med sig från början.

Och naturligtvis menar jag inte att ALLA DS-personer har mycket grava intellektuellea funktionsnedsättningar, men de finns.

Hur som haver, jag tror att vi har hoppat av den röda tråden här. Vad jag ville från början var att säga att man inte vinner något på att sitta och tycka synd om sig själv (som TS) för att andra gör sina egna val i livet. Ta hand om era DS-barn och var glada över de val ni gjort - men det innebär inte att alla människor måste göra samma val.

Lefo skrev 2007-12-17 19:35:48 följande:
    Jag tror du har fel där.Många med DS idag som är äldre har aldrig fått förutsättningar att lära sig saker. Om du söker information idag kan du hitta personer med DS runt 20 års åldern som jobbar då på dagis, affärer och andra ställen. Tyvärr så är inte Sverige så bra på att ge dessa personer jobb men söker man tillexempel på sidor i Canada och USA så kan man hitta mycket och detta har nog med att göra att många med DS i dessa länder går i vanlig skola och får en mycket bra utbildning.Sedan finns det så klart personer med DS som inte klarar lika mycket det är jag helt medveten om.
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!