Murloc skrev 2007-12-18 10:53:10 följande:
cutedDet har inget alls med värde att göra, inser du inte det? Det har med vad jag anser att jag skulle klara av. Det har med att göra att jag vill ge mitt framtida barn de bästa förutsättningarna, vet jag om en skada, så tar jag bort det. Jag vill att mitt framtida barn ska få växa upp, och kunna få ett självständigt liv senare. Med utbildning, arbete, familj osv. Det går inte med ds, inte så som jag tänker på det iaf. Det är vad jag önskar för mina framtida barn.
Vi vet inte hur självständiga de barn som växer upp med DS idag kommer att bli, men det är uppenbart att nu när man tror och satsar på dessa barn kommer det långt. Finns mycket fördomar här, väldigt många blir förvånade över att personer med DS lär sig läsa t ex.
Men jag blir lite nyfiken på hur du resonerar kring andra typer av funktionshinder. Personer med rörelsehinder kan ju t ex ha svårt att klara allt på egen hand, kanske de behöver en personlig assistent. Synskadade kan ju också ha svårt att klara vissa saker själva. Är det samma sak med dessa funktionshinder för dig, om det gick att göra fosterdiagnostik för dessa, skulle du abortera dem då?
Jag är inte emot fosterdiagnostik och jag vill inte förbjuda abort av DS-foster. Så som vissa resonerar här känns det ju lite läskigt att tänka på vad som skulle hända om ett sånt foster skulle slinka igenom testerna och födas i dessa familjer. Jag anser dock att det måste vara självklart med uppdaterad information om vad DS är till dem som funderar på abort av DS foster. Och sjukvården måste vara helt neutral, det får inte vara som det är på vissa ställen idag att de som funderar på att tacka nej till fvp utsätts för nån övertalningskampanj av vården.
Sen tycker jag också att detta prat om att "jag vill ge mitt barn de bästa förutsättningar" är lite läskigt. För egentligen kan man rent medicinskt testa för så mycket mer redan idag än bara trisomier, och i framtiden kommer dessa tekniker säkert att bli billigare och säkrare. Vad händer då? Hur långt kommer blivande föräldrar och sjukvården vilja gå då när det gäller tester och aborter av foster i sin strävan efter att ge barnet "de bästa förutsättningar"?